V prosazování „zelené mobility“ je Západ dál

V prosazování „zelené mobility“ je Západ dál

10.6. - Dopad na životní prostředí považuje 45 procent lidí za rozhodující kritérium při výběru tzv. zeleného auta. Více tento přístup přitom upřednostňují ženy, které jej uvádějí v 52 procentech případů. Vyplývá to z celosvětového průzkumu LeasePlan MobilityMonitor z konce loňského roku.

Druhým nejčastějším důvodem pro výběr ekologicky šetrného vozidla jsou daňové výhody, které zmínilo 20 procent respondentů. Třetím nejběžnějším argumentem je fakt, že se řidiči konkrétní model nebo daná značka „zeleného auta“ prostě líbí – tento důvod upřednostňuje 17 procent dotázaných. Lidé však zároveň vnímají překážky, které brání masivnějšímu rozšíření ekologických vozidel, zejména elektromobilů.

Hlavním nedostatkem je skutečnost, že zatím těmito vozy nelze vykonávat dálkové cesty. Právě tento fakt uvedlo 71 procent respondentů jako důvod, proč zatím po elektrickém vozidle nesáhnou. Necelá polovina lidí (44 %) si je dosud nevybrala, protože je nedůvěřivá k síti dobíjecích stanic. Ve stejném průzkumu z roku 2014 ale tento důvod představoval problém pro 51 procent dotázaných. Více než třetina řidičů (34 %) dnes konstatuje, že elektromobil je příliš drahý, to je stejné procento jako v roce 2014.

Zadavatel průzkumu, vedoucí společnost v oblasti správy firemních autoparků LeasePlan, má ve více než 1,5milionovém vozovém parku přes 10 000 elektrických nebo hybridních vozidel, hlavně v západní Evropě, Norsku a Spojených státech. Celých 60 procent těchto aut je součástí flotil vládních organizací nebo institucí působících ve veřejném sektoru. Také ve více než 20tisícovém portfoliu české pobočky LeasePlanu počet ekologických vozidel roste. Alternativní pohony tvoří zhruba pět procent flotily, což značně převyšuje republikový průměr. Nejčastějším alternativním pohonem je stlačený zemní plyn (CNG). LeasePlan dokonce provozuje vůbec největší flotilu CNG vozů u nás – ve správě už jich má přes 850.

Oproti západním zemím je ale u nás stále zanedbatelný zájem o elektromobily. „Sice existuje národní plán čisté mobility a už v blízkém budoucnu se pravděpodobně i státní správa vybaví vozidly s alternativními pohony, avšak jasná a zřetelná podpora stále chybí. Přitom by ani nebylo zapotřebí mnoha peněz na dotace. Impulsem by se mohlo stát například povolení jízdy ekologických vozidel v pruzích vyhrazených pro hromadnou dopravu či taxislužbu. Anebo možnost zvýhodněného parkování v městských zónách,“ říká zástupce technického ředitele společnosti LeasePlan Česká republika Daniel Prostějovský.

Ve světě jsou hlavními podněty pro rozšiřování „zelených aut“ místní daňové úlevy či regulace emisí CO2. Příkladem může být Nizozemsko. „Vytvořili tady systém daňového znevýhodnění klasických pohonů a z peněz, které takto vyberou, z velké míry financují právě alternativní pohony. Když například přistanete na amsterdamském letišti Schiphol, je vysoce pravděpodobné, že do města pojedete elektrickou Teslou. Letištní taxislužba se totiž vyzbrojila třemi stovkami těchto vozidel,“ konstatuje Daniel Prostějovský.

(tj)

spinner