14. prosince 2015
Personalizovaný, předvídatelný a vždy připravený vyjet. Inteligentní nákladní vozidlo zítřka je více podobné chytrému telefonu na kolech než tradičnímu vozidlu. „Toto způsobí během několika let revoluci v produktivitě nákladní dopravy,“ uvedl letos na podzim ředitel pro kvalitu a provozuschopnost společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.
Dnes podle něj brázdí evropské silnice na 175 000 online připojených nákladních vozidel Volvo. Značné množství z nich je už nyní schopno odesílat informace o tom, kdy budou potřebovat údržbu, a část nutných servisních prací může probíhat pomocí vzdáleného přístupu. Ale to je jen začátek. „V několika nadcházejících letech bude nákladní vozidlo schopno například v reálném čase monitorovat svůj vlastní stav, čímž podpoří snadnější a rychlejší provádění servisu. To povede ke zvýšení produktivity u všech zúčastněných – řidičů, servisů a přepravních společností,“ řekl Hayder Wokil.
Zjednodušení servisu
V budoucnosti usnadní nákladní vozidlo i práci servisu, a to tak, že si v potřebném čase objedná své servisní práce, v případě nutnosti si zamluví pro příslušné práce odpovídající mechaniky a předem si objedná i potřebné náhradní díly pro dodání do dílny. Opravy se budou moci provádět na kterémkoliv místě, kde se bude nákladní vozidlo vyskytovat, a budou podle pracovního plánu prováděny v řádném termínu. „Servis bude synchronizován s operativním provozním plánem vozidla a bude rezervován v nejbližším servisu od aktuální polohy vozidla. Servis se dále bude synchronizovat tak, aby byl prováděn v době, kdy by vozidlo nemělo být v provozu, například v noci nebo tehdy, když má řidič zákonem předepsaný odpočinek. Díky online konektivitě bude nákladní vozidlo schopno samo provádět jednoduché opravy vlastními silami pomocí vzdáleného přístupu,“ řekl Hayder Wokil.
Zvýší se flexibilita a personifikace vozidel
Nákladní vozidla zítřka umožní také větší flexibilitu. Díky rostoucímu potenciálu online připojení bude možné vozidla specifikovat tak, aby co nejlépe odpovídala požadovanému individuálnímu použití, což se opět projeví v efektivnějším provozu. „Příští generace nákladních vozidel bude stále více personalizována, takže bude možné je například nakonfigurovat podle potřeb operátora a stylu jízdy řidiče. Budou také schopna upravit si svou vlastní konfiguraci tak, aby vyhovovala specifickým úlohám přepravy,“ vysvětlil Hayder Wokil.
Chytré telefony na kolech
Podle ředitele strategie a rozvoje podnikání telemetrického útvaru společnosti Volvo Group Pera Adamssona budou dnešní nákladní vozidla následovat trend ve vývoji chytrých telefonů v posledních letech. V automobilním průmyslu se hovoří o vývoji „smartphonů na kolech“. „V blízké budoucnosti budou nákladní vozidla schopna komunikovat s ostatními uživateli silnice včetně mobilních cyklistických přileb se vzdáleným připojením, čímž se sníží riziko nehod a omezí se také neplánovaná odstavení,“ uvedl Per Adamsson. „Díky konektivitě online budou nákladní vozidla budoucnosti schopna samostatně monitorovat stupeň dopravní situace a vybírat si tu nejefektivnější trasu s ohledem na dopravní zácpy na silnicích před nimi,“ dodal Per Adamsson.
Nicméně přestože většina technických předpokladů pro realizaci nákladních vozidel budoucnosti už dnes existuje, může to nějaký čas trvat, než se tento scénář příští generace uvede do života. „Největší výzva je v oblasti prosévání obrovských objemů dat, která z našich vozidel sbíráme. Než budeme moci tuto vizi příští generace převést do každodenní reality, musí být ještě dále rozvinuta infrastruktura pro dosažení konektivity po celém světě,“ řekl Hayder Wokil. V budoucnu je tak podle něj třeba počítat s následujícími čtyřmi trendy v dopravním odvětví: s rozvojem inteligentních služeb, s menším množstvím administrativní činnosti, propojenými zařízeními a personalizací.
Inteligentní služby
Kromě předvídání poruch musejí výrobci nákladních vozidel během několika příštích let lépe porozumět tomu, proč k poruchám dochází, a především dříve, než k poruše dojde. Vozidlo musí být navíc schopno odstraňovat drobnější závady vlastními silami, vydávat varování a objednat si své servisní úkony ještě předtím, než problém vznikne.
Méně administrativní činnosti
V budoucnosti bude práce v dopravní firmě i v servisu obsahovat mnohem méně administrativní činnosti, protože nákladní vůz bude schopen její většinu zvládnout vlast-ními silami, například objednávání servisu a stahování a aktualizaci svého vlastního palubního softwaru.
Propojená zařízení budou pomáhat řidičům
V budoucnosti budou všechny nás obklopující výrobky, jako hodinky, bundy a cyklistické přilby, schopny mezi sebou přímo komunikovat, pokud bude komunikace nějakým způsobem přínosná. Například budoucí náramkové hodinky nebudou pouze ukazovat čas, ale budou také umět monitorovat pulz řidiče, a v případě, že se mu cokoliv přihodí, vydat varování nebo aktivovat automatické řízení.
Personalizace
Čím více informací má výrobce nákladního vozidla o tom, kdo sedí za volantem a kdo vlastní vozidlo, tím snadněji může individuálně přizpůsobit nákladní vozidlo tak, aby odpovídalo specifickému smyslu řízení a aktuální přepravní úloze.
(lan)