Volvo

Volvo FE – rychlá, úsporná a pohodlná distribuce

Volvo FE – rychlá, úsporná a pohodlná distribuce

V květnu přivezla společnost Volvo Group Czech Republic, s. r. o., k testování do České republiky distribuční vozidlo Volvo FE 320 Euro 6. Přímo v provozu jsme si tak mohli vyzkoušet nejsilnější verzi modelu FE.

Již na první pohled bylo zřejmé, že se jedná o výjimečného zástupce distribuční řady. Modrá metalíza, aerodynamické zakrytování podvozku, dlouhá nástavba osmnáctitunového vozidla a spací kabina ukazovaly, že vozidlo je určeno nejen pro běžnou rozvážku, ale i pro dopravu zboží na delší vzdálenosti. Kabina nabízela komfort běžný spíš v dálkové dopravě. Zároveň však snadný přístup do ní a širší sedadlo řidiče potvrzovaly, že konstruktéři počítali s tím, že řidič bude muset nastupovat a vystupovat mnohem častěji než v mezinárodní kamionové dopravě.

Nejvýkonnější motorizace

Řada FE je nabízena se třemi verzemi šestiválcového osmilitrového motoru D8K – s výkonem 184 kW (250 k), 206 kW (280 k) nebo 235 kW (320 k) a s maximálním točivým momentem 950, 1050 nebo 1200 Nm. Testované vozidlo mělo nejsilnější motor, který je pro řadu FE dostupný – D8K 320 Euro 6. Jeho maximální výkon je 235 kW (320 k) při 2100 min-1 a maximální točivý moment 1200 Nm je využitelný v rozsahu otáček 1050 až 1600 min-1. Jeho přenos u představovaného testovaného vozidla zajišťovala dvanáctistupňová automatizovaná převodovka I-Shift AT2412E. Řada FE může však být vybavena i šestistupňovou manuální převodovkou ZTO1006, devítistupňovou manuální převodovkou ZTO1109 nebo šestistupňovou automatickou převodovkou AL306.

Svižná jízda s plně naloženým vozidlem

Již nejsilnější motor a převodovka I-Shift dávaly tušit, že jízda i s plně naloženým vozidlem bude snadná a pohodlná. A to se potvrdilo ihned po rozjezdu. Testovací trasa vedla přes komerční zónu v Čestlicích a přilehlé vesnice a zahrnovala kruhové objezdy a úzké komunikace, stoupání, delší klesání i dálniční úseky. Dostatečný výkon motoru a velký točivý moment byly spolehlivou oporou jak při rozjezdu, tak i ve stoupáních či při nutnosti rychle zrychlit. Velice účinná motorová brzda pak umožňovala bezpečný sjezd v delším klesání, prakticky bez nutnosti používat provozní brzdu.

Příjemné pracoviště řidiče

Citlivé řízení, příjemně odpružená kabina s nízkou hlučností, dobrý výhled z vozidla, pohodlné sedadlo řidiče, to vše nejenže usnadňovalo řízení, ale činilo jízdu natolik pohodlnou, že si řidič často ani neuvědomoval, že jede s plně naloženým vozidlem.

Milan Frydryšek

spinner