​Zdokonalené hnací ústrojí zvyšuje výkon a snižuje spotřebu

​Zdokonalené hnací ústrojí zvyšuje výkon a snižuje spotřebu

Hnací ústrojí vyvinuté společností Volvo Trucks je nyní účinnější – poslední generace motorů Euro 6 a integrovaná inteligentní převodovka Volvo I-Shift jsou dalším krokem, který společnost Volvo Trucks učinila na cestě k efektivní dopravě.

„Spojení dobrých jízdních vlastností s hospodárným využitím paliva představuje daleko lepší výsledek, než kdybychom se soustředili pouze na jízdní vlastnosti či pouze na hospodárné využití paliva,“ řekl Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Trucks. „Společnost Volvo Trucks se pro úspěch v obou oblastech rozhodla již dříve. A právě proto si všechny činnosti spojené s vývojem a výrobou celého hnacího ústrojí řídíme sami. Jsme díky tomu schopni zajistit optimální integraci a komunikaci motoru a převodovky a můžeme neustále dolaďovat hardware i software tak, abychom dosáhli výsledku v podobě nejlepšího možného poměru dobrých jízdních vlastností a nízké spotřeby paliva,“ dodal.

Integrované hnací ústrojí tvoří vylepšený motor Euro 6 a převodovka I-Shift společnosti Volvo. Motor je ukázkou toho, jak lze pomocí několika malých kroků vpřed nakonec dosáhnout velkého zlepšení. Dvěma z nejvýznamnějších úprav motoru D13 jsou zvýšený kompresní poměr (verze motoru s výkonem 309 kW / 420 k a 338 kW / 460 k) a optimalizované turbodmychadlo (verze motoru s výkonem 368 kW / 500 k a 397 kW / 540 k).

„Pro řadu našich zákazníků je konstantní vysoká průměrná rychlost důležitá z hlediska úspory času. Času, který může být pro přepravní zakázku tím zásadním kritériem. Zároveň je však důležité nezapomínat na co nejnižší spotřebu. Povedlo se nám vyvinout motor a převodovku, které plně využívají svého společného potenciálu a zaručují tím větší efektivitu přepravy,“ uvedl Mats Franzén, produktový manažer pro součásti hnacího ústrojí a motory ve společnosti Volvo Trucks.

Úspora paliva i o tři a více procent

Množství paliva, které lze díky nejnovějším vylepšením ušetřit, se odvíjí od parametrů vozidla a od oblasti jeho využití. U vozidla Volvo FH, které je využíváno pro dálkovou dopravu, lze spotřebu paliva snížit až o tři procenta. U dopravy těžkých nákladů (například u dopravy dřeva) lze dosáhnout ještě větší úspory. Motor je totiž možné doplnit převodovkou I-Shift s plazivými stupni, kterou společnost Volvo Trucks nedávno představila, a také zvedáním dvojité zadní nápravy – systémem s řiditelnou zad-ní nápravou s možností zvednutí.

Lepší aerodynamika kabiny

Dalším důležitým faktorem, který přispívá ke snížení spotřeby paliva, je aerodynamické vylepšení kabiny. Odpor vzduchu roste s vyšší rychlostí mnohem rychleji než lineárně. Pokud se například rychlost zdvojnásobí, aerodynamické síly se zvýší čtyřikrát. U nákladních vozidel má tato skutečnost na spotřebu paliva největší vliv. „Při práci na aerodynamickém vylepšení vozidla je důležité se na věc dívat komplexně. Abychom mohli určit optimalizace, ze kterých by naši zákazníci těžili co nejvíce, dopodrobna jsme prozkoumali každý detail vozidla,“ řekl Anders Tenstam, hlavní výzkumný technik vývoje v oblasti aerodynamiky.

Kvůli plynulejšímu obtékání vozidla vyladila společnost Volvo Trucks spoiler předního nárazníku, panely deflektorů, lapače nečistot, zástěrky a také podběhy. Jde o malé detaily, které ale v souhrnu přinášejí zákaz-níkům velké výhody.

„Zákazníci po nás neustále požadují nová řešení, která mají být nejen produktivní, ale také hospodárná. Abychom jim vyšli vstříc, všemožně se zaměřujeme na neustálé zlepšování jízdních vlastností našich vozidel a neopomíjíme ani snahu o dosažení co nejnižší spotřeby paliva,“ řekl Claes Nilsson.

Převodovka I-Shift ve třech verzích

Převodovka I-Shift je inteligentní automatizovaná převodovka, která dokáže ve správný okamžik zařadit správný rychlostní stupeň. Převodovka I-Shift je kromě běžné verze, která je k dispozici ve variantách pro různé způsoby nasazení vozidla, nabízena i ve verzi Dual Clutch (s dvojitou spojkou) a ve verzi s plazivými stupni. Převodovka I-Shift Dual Clutch je dvouspojková převodovka, která nabízí téměř nepostřehnutelnou změnu rychlostních stupňů. Převodovka I-Shift udržuje točivý moment i během řazení, díky čemuž je optimální volbou pro dopravu s velkými nároky na výkon, vysokou průměrnou rychlost a na časté řazení. Převodovka I-Shift s plazivými stupni byla vyvinuta pro přepravu těžkých nákladů v extrémních podmínkách. Dokáže z klidového stavu rozjet i soupravu, jejíž celková hmotnost dosahuje až 325 tun. Plazivé stupně navíc umožňují jízdu mimořádně nízkou rychlostí.

(lan)

spinner