19. října 2014
„Ministr dopravy Antonín Prachař v září v České televizi informoval o záměru resortu dopravy zvýšit mýtné sazby zhruba o 9,7 až 30 procent. Jak se díváte na tuto možnou změnu?“
„My jsme proti návrhu, který chtěl zvýšit mýtné pro všechna nákladní vozidla o 8–10 procent a autobusy až o 30 procent podle kategorie, uplatnili v rámci meziresortního připomínkového řízení tři zásadní námitky. Ta hlavní je, že vzhledem ke stavu zpoplatněné sítě není žádný důvod v příštím roce zdražovat, protože mýtné se platí za užití něčeho, co již existuje a bylo vybudováno, a nikoliv za dobré záměry do příštích let. Podívejte se na současný stav D1, D11, D8, D3 či D47, kde je omezován provoz nebo je i pro nákladní vozidla zcela vyloučen, a mohl bych pokračovat. V tomto pohledu se s ministerstvem zásadně rozcházíme. A to i přesto, že současné ministerstvo funguje po delší době dobře, snaží se řešit dlouho opomíjené problémy a i v osobě ministra vidíme člověka s odborností a potřebnou energií. Ty další připomínky se týkají toho, že návrh nereflektoval novou emisní kategorii vozidel Euro 6 a týkal se pouze jednoročního nastavení sazeb.
Pořízení nových vozidel Euro 6 je zatím dražší než nákup vozidel méně ekologických a jejich zvýhodnění sazbami motivuje dopravní firmy k obnově a rozvoji. Dopravci také potřebují mít pro vlastní kvalifikované investování dlouhodobější výhled a potřebují znát, jaká bude struktura sazeb. Vhodným horizontem mohou být například čtyři roky. Nyní to vypadá, že emisní kategorie Euro 6 v návrhu ministerstva, který šel do legislativy vlády, preferenci získá, což je určitě dobře.
Za správné v návrhu považujeme zrušení nic neřešících pátečních přirážek a rozšíření slevových pásem, byť rozsah kompenzace, kterou největším plátcům mýta dávají, není tak velký. Definitivně rozhodne vláda. Pokud rozhodne o dílčím zvýšení sazeb pro rok 2015, budeme to považovat za krvavý kompromis. Z provozního hlediska je třeba, aby bylo jasno co nejdříve a dopravci měli možnost na změnu sazeb reagovat. Pak se chceme zaměřit na jednání o jejich nastavení na delší období.“
(lan)