​Značka Mercedes-Benz opět na prvním místě v registracích nákladních vozidel nad 6,5 tuny

​Značka Mercedes-Benz opět na prvním místě v registracích nákladních vozidel nad 6,5 tuny

27.2. – Značka Mercedes-Benz obsadila v Česku opětovně první místo v registracích nákladních vozidel nad 6,5 tuny celkové hmotnosti. Na tiskové konferenci v Praze to včera oznámili zástupci společnosti Daimler Truck Česká republika.

V roce 2024 bylo podle údajů zregistru vozidel z2. 1. 2025 v ČR nově registrováno celkem 8671 nákladních automobilů nad 6,5t celkové hmotnosti, tedy o přibližně 1.200 vozidel méně, než v roce 2023. Z toho bylo 1646 nákladních vozidel značky Mercedes-Benz, což znamená podíl na celkovém relevantním trhu 19 %. Značka tím dosáhla opět prvního místa mezi dovozci a výrobci nákladních vozů vpočtu nově registrovaných vozidel v ČR.

V České republice bylo registrováno 839 tahačů návěsů značky Mercedes-Benz, což znamená tržní podíl 17,7 %. V podvozcích pro různé druhy speciálních nástaveb značka registrovala 623 vozidel, což znamená tržní podíl 20,8 % a taktéž tradiční první pozici v této kategorii.

Prodej malých nákladních vozů Fuso Canter, který též spadá do portfolia koncernu, zaznamenal též vítězství vkategorii relevantních lehkých nákladních vozů. Prodejem 68 ks dosáhl v kategorii srovnatelných produktů tržního podílu lehce přes 40 %. Elektricky z baterií poháněný Fuso eCanter je v počtu registrací jednoznačným lídrem před všemi ostatními produkty vkategorii N2 a N3. Již několik exemplářů slouží u prvních zákazníků a vzhledem ksituaci na trhu má eCanter reálné šance se stát prvním elektrickým nákladním vozidlem v řadě vozových parků v ČR – především v branžích zásilkových a komunálních služeb.

Poprodejní služby a jejich rozvoj

V roce 2024 autorizované servisní partnery společnosti navštívilo o 4 % více vozidel našich zákazníků než vroce 2023. Díky nově vybudovaným servisním kapacitám došlo také ke zlepšení dostupnosti servisních služeb zákazníkům a snížení prostojů vozidel zdůvodu oprav, a to především voblasti střední a severní Moravy. V návaznosti na oddělení společností Mercedes-Benz AG a DaimlerTruck AG probíhaly v servisní síti zásadní změny. „V lednu jsme představili nové diagnostické přístroje pro nákladní vozidla, na podzim jsme zavedli nový systém pro uplatňování nákladů za garanční opravy a koncem listopadu jsme spustili distribuci náhradních dílů znového logistického centra vněmeckém Günzburgu. Současně pokračuje dynamický vývoj digitalizace servisních služeb, kde je čím dál více vozidel online propojeno se servisními centry, centrální technickou podporou a dispečery našich zákazníků. To umožňuje zefektivnění plánování servisních návštěv a zvyšuje transparentnost průběhu samotných servisních zásahů. Tyto probíhající změny jsou zásadní pro organizaci v našich servisech a vyžadují úpravy dílenských procesů. S tím souvisí nutná příprava a intenzivní školení servisního personálu ze strany naší společnosti. Současně naše společnost pokračuje vpodpoře spolupráce našich smluvních servisů s odbornými středními školami v oblasti přípravy budoucích servisních techniků a produktivního personálu pro opravy nákladních vozidel,“ uvedli zástupci značky.

Digitalizace jako základ všech procesů a služeb

Jedním z hlavních argumentů pro vozidla značky Mercedes-Benz Trucks jsou podle zástupců společnosti jejich nízké provozní náklady a bohatá nabídka doprovodných služeb. V posledních letech se velmi dynamicky rozvíjí nabídka digitálních služeb a funkcí vozidel, které předznamenávají vstup do novééry nákladní dopravy. Vzhledem k rostoucímu síťovému propojení vozidel a stále většímu počtu asistenčních systémů ve výbavě vozidel získává software vozidel rozhodující význam. Telematické služby pod hlavičkou FleetBoard a MB Uptime patřily vždy k těm hojně využívaným. Služby FleetBoard mají za sebou náročný přechod na nový portál, který využívá cloudové prostředí, což zákazníkům přináší modernější uživatelské rozhraní a podporuje nové možnosti konektivity. Službu MB Uptime využívá přibližně 60 % zákazníků, což představuje aktuálně kolem 2400 aktivních vozidel.

MyTruckPoint

Přístup do digitálního světa divize Mercedes-Benz Trucks nabízí nový portál My TruckPoint. Společnost vychází tímto zákaznickým portálem vstříc přání mnoha klientů, kteří požadovali jednodušší správu vozového parku. Kompletně digitalizované pracoviště poskytuje zákazníkům 360° přehled o vozidlech, relevantních informacích, podkladech a procesech – a to s jedním jediným přístupem. Na portál se od jeho spuštění vroce 2024 již zaregistrovalo přes 200 zákazníků svíce než 1100 vozidly a registrace rychle přibývají.

TruckLive a s tím spojené funce

Prostřednictvím zákaznického portálu mají zákazníci přístup také ke službě TruckLive. Registrovaným uživatelům služby My TruckPoint umožňuje přístup křadě funkcí, které jsou spojeny svysokou přidanou hodnotou jak pro provozovatele vozového parku, tak pro řidiče, a to jak dieselových, tak elektrických vozidel. Například Maintenance Management může vylepšit plánováníúdržby na základě aktuálních predikcí intervalůúdržby. Provozovatelé vozových parků současně dostávají aktuální informace o stavu svých vozidel prostřednictvím příslušných dat a zpráv o událostech, a mohou tak rychle reagovat nezbytnými opatřeními, ať se jedná o údržbu, nebo opravy. Live Traffic se osvědčuje jako užitečný modul využitelný na cestách a pro rychlá opatření v oblasti dispečinku. Dodávaná data o silničním provozu vreálném čase umožňují dynamický výpočet trasy vnavigačním systému ve vozidle. Díky tomu lze zkrátit doby jízd a precizněji plánovat doby příjezdu. Connected Traffic Warnings přispívá ke zvyšování bezpečnosti rozpoznáváním nebezpečí a předáváním výstražných upozornění na rizikovéúseky vozidlům vblízkém okolí. Pomocí služby Service24h Connected mohou manažeři vozových parků nahlásit poruchu vozidla jednoduše online prostřednictvím portálu My TruckPoint for Mercedes-Benz Trucks. Vzhledem ktomu, že jsou relevantní data již předem vyplněna, ušetří online hlášení poruch cennýčas vporovnání svoláním na servisní horkou linku. Vbudoucnosti budou navíc přenášeny údaje o aktuální poloze vozidla a jeho diagnostická data, což zlepší přípravu případného zásahu havarijní služby. Služba Over-the-Air Updates umožňuje udržovat software vozidel v nejaktuálnější podobě– bez námahy a nezávisle na čase i místě. Přístrojová deska Multimedia Cockpit Interactive druhé generace, která je sériovou výbavou modelu eActros 600 a během roku 2025 se začne dodávat i do Actrosu L, poskytne řadu nových digitálních funkcí a mimo jiné též návod k uskutečnění aktualizace. Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0 je mobilní aplikace, která umožní přístup kdůležitým informacím o stavu vozidla.

Přechod na novou logistiku náhradních dílů - Halberstadt

Nový logistický areál společnosti Daimler Truck, Global Parts Center (GPC) v Halberstadtu, Sasko-Anhaltsko, postupně od roku 2025 převezme celosvětovou dodávku náhradních dílů pro nákladní vozidla Mercedes-Benz. Nová budova bude mít hrubou zastavěnou plochu kolem 270 000 metrůčtverečních a bude obsluhovat zhruba 20 regionálních logistických center po celém světě v třífázovém logistickém procesu – například v různých evropských zemích, Turecku, Spojených arabských emirátech, Brazílii a Číně. Ty zase dodají díly regionálním prodejcům. Halberstadt se tak stává srdcem celosvětové dodávky náhradních dílů pro nákladní vozidla Mercedes-Benz. V areálu budou dvě velké, paralelní haly, každá asi 200 metrů široká a 600 metrů dlouhá – jedna pro příchozí zboží, jedna pro odchozí zboží – a několik menších budov, jako jsou recyklační haly nebo kancelářská budova. Nové logistické místo bylo od počátku plánováno na CO₂ neutrální provoz a energetická koncepce se zcela obejde bez fosilních paliv. Střechy logistických budov, a tedy více než 90 procent všech střešních ploch v místě, jsou v současné době osazovány fotovoltaickými moduly. „Pokud víme, bude to jeden z největších střešních fotovoltaických systémů v Evropě. K dispozici bude přibližně 30 nabíjecích míst pro elektromobily, aby se zaměstnancům usnadnil přístup k elektrické mobilitě. Infrastruktura se již připravuje na další budoucí rozšiřování dobíjecí infrastruktury. K dispozici budou také vhodná dobíjecí zařízení pro nákladní vozidla dodavatelů, jejichž vozový park bude postupně elektrifikován: plánuje se 16 nabíjecích míst s nabíjecím výkonem 200 kW a čtyři nabíjecí místa s nabíjecím výkonem 400 kW,“ uvedli zástupci společnosti.

Dealerská síť

Dealerská síť Mercedes-Benz Trucks včele sdovozcem a vlastním dealerstvím Daimler Truck ČR vposledních letech masivně investuje do zkvalitňování servisních služeb. Prvním signálem bylo otevření nového servisního centra společnosti Hošek Motor (nyní Hedin Automotive) vOstrovačicích u Brna vroce 2018, následovalo nové prodejní a servisní centrum společnosti Croy vBravanticích u Ostravy a vlastní pobočka Daimler Truck CZ ve Velkém Týnci u Olomouce vroce 2023, a začátkem druhého kvartálu letošního roku otevře nové prodejní a servisní středisko pro nákladní vozy i společnost Milan Král na okraji Českých Budějovic. Zásadní rekonstrukcí a rozšířením prošly prodejní a servisní prostory společnosti Hoffmann a Žižák vBrandýse nad Labem. Další projekty výstavby nových servisních center pro nákladní vozy jsou ve stádiu více či méně pokročilých příprav.

Nová tvář nákladních vozů Mercedes-Benz : ProCabin

Již na první pohled je nápadný zcela nový vnější vzhled modelu Actros L. Kompletní tvarovéřešení kabiny ProCabin, která byla poprvé prezentována vříjnu 2023 při světové premiéře modelu eActros 600 sakumulátorovým elektrickým pohonem, bylo ve všech ohledech přizpůsobeno požadavku na mimořádně efektivní aerodynamiku. Nejnápadnějším prvkem je velká, plochá kapota a optimalizovaný nárazník s minimálními vstupními otvory pro přívod vzduchu ke chladičům a inovativní kryty spodníčásti vozidla. Proudící vzduch tak obtéká aerodynamicky výhodně tvarovanou příď, prodlouženou o 80 milimetrů, a současně je co nejefektivněji usměrňován kolem vozidla. Na povrchu kabiny se kvůli optimalizaci proudění vzduchu nevyskytují již prakticky žádné spáry a mezery. Aerodynamický koncept završuje použití různých těsnění, která oddělují motorový prostor od vnějšího proudění. Souhrn všech opatření přináší u nového modelu Actros L snížení spotřeby paliva až o tři procenta.

Mercedes-Benz Trucks s novým modelem Actros L a futuristickým designem jeho kabiny současně zohledňuje také skutečnost, že kromě efektivity a hospodárnosti hrají při nákupu vozidla významnou roli rovněž další aspekty, jakými jsou atraktivní exteriér nebo komfort vkabině. Vtomto ohledu zaujmou především vytříbené detaily, mezi něž patří například kompletní lakování kabiny včetně hvězdy Mercedes-Benz, tmavě chromované nápisy nebo hliníkové schůdky. Všechny zdroje světla navíc používají techniku LED. Platí to jak pro hlavní světlomety a ukazatele směru, tak i pro boční a zadní svítilny. Na přání jsou navíc kdispozici světlomety Matrix LED, které poskytují maximální světelný výkon.

Ve třech variantách dodávaná kabina ProCabin – Stream, Big nebo Giga Space – nabízí vinteriéru mnoho komfortních prvků výbavy, jakými jsou mimo jiné optimalizované vyhřívání sedadel, čalounění sedadel novou prémiovou plochou tkaninou nebo lůžka splnohodnotným lamelovým roštem a novou, vyšší prémiovou matrací. Nový je rovněž rozšířený funkční rozsah ovládacích panelů u lůžek spolu s dekoračním osvětlením a dodatečnými čtecími lampičkami LED sohebným krkem. Výbavu rozšiřují další atraktivní prvky, mezi něž patří dodatečné vstupy USB-C vbočních stěnách, velmi kvalitní závěs ve dvoubarevném designu, druhá chladnička, 230V zásuvka nebo koncept SoloStar, který je nyní kdispozici se dvěma novými variantami čalounění sedadel. Ve druhém kvartálu 2025 bude navíc dodávána přístrojová deska Multimedia Cockpit Interactive 2 snově koncipovaným designem menu, hlasovým ovládáním, vylepšenou konektivitou a novými aplikacemi, například Connected Traffic Warnings.

Bezpečnost jako základní vlastnost vozidel Mercedes-Benz

Výrobce upevňuje své postavení jednoho z vůdčíchprůkopníků ve svém odvětví také bezpečnostními prvky aplikovanými vnovém modelu Actros L. Tyto systémy svým funkčním rozsahem přitom zčásti výrazně překonávají od července 2024 platné přísné standardy nařízení EU o obecné bezpečnosti vozidel GSR (General Safety Regulation), které striktně předepisuje řadu asistenčních systémů, aby se ještě více zvýšila bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Naprosto zásadní význam pro účinnost těchto systémů má výbava vozidel kamerami a senzory. Daimler Truck vyvinul novou elektronickou platformu umožňující tzv. senzorovou fúzi, tedy propojení dat zradarových senzorů a kamery, jež umožňuje ještě ucelenější a lepší výhled dopředu i do stran. Nové asistenční systémy dokážou díky tomu ještě lépe předcházet nehodám. Elektronická platforma nabízí 20krát rychlejší zpracování dat. Soustava celkem šesti zabudovaných senzorů–čtyř bočních radarových senzorů skrátkým dosahem na pravé a levé straně přídě a zádě, jednoho radarového senzoru s dlouhým dosahem vpředu uprostřed a multifunkční kamery za čelním oknem – pokrývá situaci kolem vozidla vrozsahu 270 stupňů. Zabudované asistenční systémy mohou díky výrazněširšímu „zornému úhlu“ ještě lépe uplatňovat své silné stránky.

Active Brake Assist 6 se sledováním situace ve více jízdních pruzích. Příkladem efektivity technologie datové fúze vrozsahu 270° a také plnění požadavků GSR svelkými rezervami je Active Brake Assist (ABA) jižšesté generace. Nejnovější asistent pro nouzové brzdění zvývoje společnosti Daimler Truck dokáže nyní při rychlosti jízdy až 60 km/h aktivovat automatizované maximální brzdění až do úplného zastavení i před účastníky silničního provozu, kteří přijíždějí ze stran, jedou opačným směrem nebo ve stejném jízdním pruhu. GSR vyžaduje rozšířenou reakci na chodce a cyklisty pro nová nákladní vozidla a autobusy až od 1. července 2026. Před stojícími vozidly dokáže systém stejně jako dosud reagovat maximálním brzděním až do úplného zastavení při rychlosti jízdy až 80 km/h. Další přidaná hodnota systému ABA 6 spočívá ve sledování situace ve vícero jízdních pruzích do vzdálenosti až 250 metrů, což umožňuje ještě lépe rozpoznávat nebezpečí.

Active Sideguard Assist 2 s funkčním rozšířením na straněřidiče. Také druhá generace asistenčního systému Active Sideguard Assist (ASGA) ukazuje, vjaké míře zvyšuje bezpečnost silničního provozu nynější rozšíření výbavy vozidel na šest senzorů a ztoho vyplývající větší„zornýúhel“. ASGA 2 sleduje dopravní situaci na straněřidiče i spolujezdce vpředu a svým dvoustupňovým výstražným systémem upozorňuje řidiče napotenciální nebezpečí, aby mohl kritickou dopravní situaci úspěšně vyřešit včasným zásahem. Sledovaná výstražná zóna, která je aktivní do rychlosti jízdy až 30 km/h, sahá do vzdálenosti 30 metrů za vozidlem a sedmi metrů před ním. Systém kromě toho dokáže při odbočování rychlostí až 20 km/h zahájit při červené výstraze automatizované brzdění až do úplného zastavení vozidla, pokud by řidič patřičně nereagoval na akustické a vizuální upozornění. I v případě této funkce nabízí asistent ASGA 2 více než požaduje nařízení GSR, které pouze předepisuje, že asistent pro odbočování musí vpřípadě nutnosti řidiče upozornit. ASGA 2 kromě toho disponuje inteligentním konceptem výstrahy při změně jízdního pruhu vzávislosti na poloze vozidla vjízdním pruhu.

Front Guard Assist kontroluje dopravní situaci před vozidlem. Další užitečnou funkcí může být nový asistenční systém Front Guard Assist, neboť při rozjezdu zabraňuje kolizím schodcem či cyklistou, který se případně nachází přímo před nákladním vozidlem. Asistenční systém střeží dopravní prostor před vozidlem a podporuje řidiče vsituacích, kdy vozidlo stojí, rozjíždí se nebo je na křižovatce. Jakmile systém zaznamená před vozidlem stojící nebo přibližující se objekty, podporuje řidiče vjízdních situacích při rychlosti jízdy až 15 km/h dvoustupňovým výstražným systémem, který upozorňuje na nebezpečí. Technologie datové fúze vrozsahu 270 stupňů přitom pokrývá slepýúhel před vozidlem vcelé jeho šířce ve vzdálenosti od 0,8 metru až do cca čtyř metrů.

Daimler Truck sleduje u všech asistenčních systémů napříč celým produktovým portfoliem jasný cíl: nejlepším možným způsobem podporovat řidiče a usnadňovat mu řízení vrámci systémových limitů. Těmito systémy – ať jsou sebelepší– nelze však posouvat hranice vymezené fyzikálními zákony. Řidič proto zůstává nepřetržitě a vplném rozsahu odpovědný za bezpečnéřízení vozidla, jak je ostatně stanoveno i legislativou.

Dokonale sladěný soubor systémů pro poklidnou asistovanou jízdu. Kromě asistenčních systémů zaměřených na zvyšování bezpečnosti silničního provozu vyniká Actros také dokonale vzájemně sladěnou souhrou dalších podpůrných funkcí, jakými jsou Active Drive Assist 3 (ADA) nebo inteligentnířízení převodovky a tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC). Aktivní asistent pro řízení vozidla ADA, použitý poprvé vsériově vyráběném nákladním vozidle, umožňuje již od roku 2018 částečně automatizovanou jízdu (úrovně 2 podle SAE) a nyní přichází na trh ve třetí generaci. Zatímco od června 2021 dodávaná druhá generace systému ADA byla rozšířena o funkci nouzového zastavení, ADA 3 nyní navíc podporuje řidiče ještě lépe při řízení nákladního vozidla vpodélném i příčném směru. Předvídavéřízení hnacího řetězce PPC přispívá kpoklidné jízdě tím, že automaticky zohledňuje topografii, průběh silnice a dopravní značení scílem maximalizovat hospodárnost. Od dubna 2025 přitom budou zohledňovány také informace o trase znavigačního systému, což umožní ještě lepší rozpoznávání událostí na trase. Řidiči se tak mohou vyhnout zbytečnému brzdění, zrychlování a řazení.

Spalovací motory

V tradičním portfoliu vozidel se vznětovými motory je největší novinkou inovovaný Actros L, který se vyznačuje především výše popsanou novou kabinou řidiče, jejíž design a výbavu sdílí selektrickým eActrosem 600. Výroba výrazně inovovaného vozidla též začala koncem roku 2024 a první vozidla přijela do ČR v prosinci. Velmi pečlivě vyladěná aerodynamika přináší další až 3% snížení spotřeby a snovou konfigurací hnacího agregátu snovou převodovkou a těžším stálým převodem vozidlo nabízí opět vyšší hospodárnost provozu. Řidiči pak ocení nové materiály, funkce a prvky výbavy vinteriéru. Souběžně sActrosem L sProCabin zůstává ještě vroce 2025 vnabídce i stávající kabina. Vozidla se stávající kabinou BigSpace jsou nadále kdispozici vprovedení snormální výškou rámu, v provedení snízkým rámem LowDeck zůstává vnabídce celé portfolio kabin srovnou podlahou.

Třetí generace vznětového motoru OM 471 přináší dalšíúsporu paliva. Mercedes-Benz Trucks umocňuje přínosy optimalizačních aerodynamických opatření pro hospodárnost nového modelu Actros L jejich kombinací střetí generací vznětového motoru OM 471 se zdvihovým objemem 12,8 litru. Jednotka OM 471, nabízená společně s osvědčenými vznětovými motory OM 470 a OM 473, je důsledně koncipována pro snižování celkových nákladů na vozidlo, TCO (Total Cost of Owneship), ať se jedná o hospodárnost jízdy, minimalizaci emisí CO2, nižší provozní náklady, nebo vyšší výnosy, aniž by to bylo na úkor výkonu, jízdní dynamiky a jízdního komfortu. Mercedes-Benz Trucks zavádí s třetí generací motorů OM 471 dvě nová turbodmychadla, která jsou precizně přizpůsobena rozmanitým požadavkům zákazníků. U varianty určené pro nasazení vdálkové dopravě je pozornost zaměřena na co nejnižší spotřebu paliva. Toto turbodmychadlo umožňuje vkombinaci svylepšeným systémem dodatečného čištění výfukových plynů maximálníúsporu paliva až o čtyři procenta vporovnání spředchozí generací.

Pro některé verze je nyní nabízen optimalizovaný hnacířetězec, tvořený převodovkou G291-12 a zadní nápravou se stálým převodem 2.278. Ten zajišťuje nejen znatelně vylepšený pocit zjízdy, a to především při zrychlování ve stoupáních a nižší rychlost při manévrování, ale také tišší a příjemnější jízdu díky nižším provozním otáčkám při rychlosti 80 km/h, což navíc přispívá kdalšímu snížení spotřeby paliva.

Elektrická vozidla

„Rok 2024 se také stal významným milníkem ve výrobě elektrických bateriových nákladních vozidel, protože od konce října byla zahájena výroba dlouho avizovaného modelu Mercedes-Benz eActros 600, čerstvého nositele prestižního titulu „International Truck of the Year 2025“, určeného především pro silniční dálkovou dopravu. První testovací vozidlo vČeské republice od podzimu vyzkoušela řada zákazníků, během roku 2024 jsme zaznamenali první objednávky a první sériová zákaznická vozidla dorazí do ČR během prvního pololetí 2025. Zaznamenali jsme první zákaznické objednávky, ale je nutno říci, že řada zákazníků nyníčeká na avizovaný dotační vládní program pro podporu pořízení nákladních vozidel a příslušné dobíjecí infrastruktury,“ uvedli zástupci společnosti.

Na veletrhu bauma 2025 v Mnichově bude vdubnu představen bateriově elektricky poháněný Mercedes-Benz eArocs 400 / 8x4, který je určený pro práci na stavbách buď snástavbou domíchávače betonu, nebo například sklápěče. Vozidlo využívá identickou technologii akumulátorů, jako eActros 600. Bližší informace budou zveřejněny na veletrhu bauma.

Vodíkový pohon

Situace v Evropě ukazuje, že nástup vodíkového pohonu nákladních vozidel bude oproti původním předpokladům zřejmě o něco pozdější. Důvodů je více – především neexistující infrastruktura ve většině zemí, nedostatečná dostupnost zeleného vodíku a cena vodíku obecně. Přesto se vývoj nezastavuje. Od loňska je vtestovacím provozu pět prototypů Mercedes-Benz GenH2 Truck, které jsou využívány v pěti odlišných druzích provozu u vybraných zákazníků v Německu. K tankování kapalného vodíku využívají první čerpací stanici, která je umístěna vtestovacím centru výrobního závodu Mercedes-Benz Werk Wörth.

V listopadu 2024 pak byla zveřejněna zpráva, že Daimler Truck získal po odsouhlasení mj. i Evropskou komisí podporu ve výši 226 mil. EUR od spolkové vlády a vlád spolkových zemí Bádenska-Württemberska a Rheinland-Pfalz, jako část evropského programu pro významné projekty, na vývoj vodíkového nákladního vozu, malosériovou výrobu 100 ks a jejich nasazení u zákazníků. Vozidla budou jako pohonnou jednotku používat palivovéčlánky od společnosti Cellcentric, která je společným podnikem Daimler Truck a Volvo Trucks. Předpokládá se, že vozidla vyjedou u různých zákazníků zhruba od konce roku 2026. Některé zvozidel by se vrámci testovacích programů mohlo objevit i vČeské republice.

Fuso Canter a eCanter

Značka FUSO představila své novinky na stánku na veletrhu IAA vzáří 2024. I když je vývoj nyní zaměřen především na elektrické verze eCanter, i model Canter sdieselovým motorem nezůstává pozadu a je, stejně jako elektrická verze, vybaven nejnovějšími bezpečnostními a komfortními prvky. Mezi ně patří mimo jiné Active Brake Assist 6, informační systém mrtvého úhlu (BSIS), Intelligent Speed Assist a Attention Assist jako standardní prvky. Díky velkým akumulátorům scelkovou kapacitou 123,9 kWh může mít eCanter dojezd až přes 200 kilometrů. Lehký nákladní vůz má funkci rychlého nabíjení, která umožňuje dosažení plného nabití výkonem až 104 kW z 20 % na 80 % během přibližně 40 minut. Alternativně lze vozidlo nabít z 0 na 100 % přibližně za šest hodin střídavým proudem 22 kW. Tato flexibilita nabíjení eCanteru nové generace je ideálním řešením pro logistické společnosti i jejich zákazníky, díky čemuž je přechod na e-mobilitu snadný a atraktivní.

V roce 2025 dostává dieselová verze interiér kabiny a palubní přístroje zeCanteru. Sdružený LCD panel, multifunkční volant, nové rádio s dotykovou obrazovkou s Apple Car Play a Android Auto poskytují řidiči další pohodlí. Díky osvědčené zvukové izolaci je dosaženo působivě nízké hladiny vnitřního hluku. Dobrý výhled do všech stran, nízká nástupní výška a velkoryse dimenzované dveře usnadňujířidiči každodenní práci.

FUSO-ekosystém pro eCanter zahrnuje i témata, jako jsou dostupná řešení nabíjení, servisní smlouvy, informace o školenířidičů a o integrovaných službách ve společnosti FUSO, jako je eService Leasing. Ekosystém se zaměřuje zejména na poradenství v oblasti nabíjení, konfigurace a vybavení.

(red)

Foto: LAN

Na snímku vlevo je model Actros L, vpravo nový eActros 600.

spinner