25. května 2014
Výrobní, logistické i obchodní společnosti potřebují vytvářet a udržovat ve svých interních logistických procesech vysokou pružnost a musí se stále přizpůsobovat proměnlivým požadavkům. Současně musí řešit rostoucí tlak na hospodárné využívání zdrojů, jako jsou čas, plocha, pracovníci, energie a materiál. To vše zasahuje i do jejich intralogistických systémů. Hovořili jsme o tom s profesorem Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice Prof. Ing. Václavem Cempírkem, Ph.D.
„Jaké aktuální trendy se v současnosti objevují v intralogistice?“
„Současným požadavkům odpovídají u manipulační techniky nové trendy, které směřují především do oblasti pohonů, snižování nákladů na jednotku výkonu a vlivu na životní prostředí. Zřetelně se již dnes prosazuje elektrický pohon, i když zatím mají pohony se spalovacími motory ještě převažující podíl. Ale v blízké budoucnosti se očekává stále větší použití manipulační techniky s elektrickým pohonem. Neustálý tlak na snižování energetické náročnosti a emisí CO2 prokázaly pozitivní zkušenosti s hybridními technologiemi. Vývoj pohonů s palivovými články je dalším krokem k větším úsporám. V oblasti vychystávání nastupují moderní technologie jako například radiofrekvenční snímače pro čtení čárových kódů. Čárový kód je rychle a bezchybně načten a jeho obsah předán do informačního systému, informace jsou dále přenášeny do skladovacích systémů prostřednictvím bezdrátové sítě.
V poslední době se prosazuje hlasové (Pick by Voice) vychystávání, pracovník dostává informace do sluchátek, jejich převzetí a srozumitelnost potvrdí hlasovým příkazem. Dalšími technologiemi jsou Pick by Light, Put to Light, Supply of Material a Picking Cart. Tyto technologie zvyšují produktivitu práce, snižují počet pracovníků v intralogistice a snižují nákladovost. Především v automobilovém průmyslu se stále zdokonalují metody řízení výrobní logistiky, jako jsou JIT (just-in-time), JIS (just-in-sequence) a interní i externí Kanban, které organizují logistické toky s cílem minimalizovat dopravní a skladovací náklady. Z vlastní zkušenosti vím, že poskytovatelé logistických služeb v České republice drží krok se zaváděním a uplatňováním nejnovějších trendů jak v intralogistice, tak také v logistických procesech při řízení materiálových toků a řízení fyzické distribuce.“
„Vývoj směřuje stále více ke komplexním řešením celého intralogistického procesu…“
„Procesy v oblasti řízení materiálových toků, výroby i fyzické distribuce musí být komplexně a provázaně řízeny. To znamená, že čím přesnější je řízení logistického řetězce od spotřeby ke zdrojům, tím vyšší efektivity je dosahováno. Prosazují se taková řešení na řízení manipulační techniky, která vedou k její dlouhodobé optimalizaci a snižování provozních nákladů. Moderní systémy ovládání manipulační techniky určují, kdo je oprávněn používat přidělený vozík, zaznamenávají výkonové údaje o používání vozíků či data o nehodách a podobně. Pro optimalizaci provozních procesů v uzavřených prostorách se uplatňuje metoda Radio Frequency Identification (RFID) bezkontaktního čtení a ukládání dat. Manipulační technika načítá informace z pasivních transpondérů umístěných v pravidelných odstupech v jízdní dráze a tak je optimálně vedena. Další aplikací je lokátor RFID, kterým můžeme nepřímo sledovat zboží podle polohy vozíku, lze identifikovat místa naložení, vyložení a předání zboží. Senzory RFID lokátoru také umožňují automaticky identifikovat skladové přihrádky.
V současné době se stále více uplatňuje ve skladech poloautomatický zaskladňovací a vyskladňovací systém, který tvoří satelitní vozík a patrový kanálový regálový systém s vodicími kolejnicemi. Tento systém lze integrovat do informačního systému řízení materiálových toků. Komunikace se satelitními vozíky probíhá přes kompaktní dálkové ovládání, čímž zaskladňování a vyskladňování zboží je pod stálou kontrolou. Nabízí se zde i plně automatické řešení skladu, kdy satelitní vozík je ovládán automatizovanými vozíky prostřednictvím automatizačního rozhraní. Komplexní řešení pro intralogistiku jsou dodávána ,šitá na míru‘ a zahrnují oblast skladové techniky a manipulační techniky s řídicím informačním systémem.“
„Uplatňuje se dnes technologie RFID již významnějším způsobem?“
„Tato technologie zlepšuje dostupnost zboží v prodejnách, výrazně zkracuje doby dodání, zvyšuje přesnost při překládce zboží a při zásobování více míst určení, snižuje administrativní činnosti při uplatňování reklamací, optimalizuje objednávky, snižuje chybovost, pojistné zásoby a zvyšuje efektivitu logistických činností. Dnes se RFID uplatňuje u spotřebního zboží s vyšší a vysokou hodnotou, jako je například módní konfekce, výrobky z kůže, ale i ovoce a zelenina. Obchodní řetězce využívající RFID v segmentech uvedených produktů dosáhly zvýšení tržeb až o 12 procent. Krom toho zaznamenaly výrazné zvýšení efektivity logistických procesů. Technologie nabízí i další výhody, například v boji proti ztrátám a krádežím. Další přínosem je využívání uložených dat pro přesnější plánování objednávek.
Je prokázáno, že tato technologie zvýšila přesnost řízení zásob až o deset procent, významně zefektivnila procesy příjmu a expedice zboží na straně skladu. Načtení označených položek v přepravním boxu tagem RFID je přibližně desetkrát rychlejší, než při ruční evidenci každé položky. Kontrola stavu zboží s využitím tagů RFID je velmi rychlá a přesná. Širší uplatnění se očekává v železniční nákladní dopravě pro rychlejší a přesnější evidenci vozidel a stále více se uplatňuje v intralogistice pro řízení manipulačních vozíků.“
„Zvyšuje se důraz na využívání informačních technologií v intralogistice?“
„Informační technologie mají stále větší uplatnění jak v interní, tak externí logistice. Pojem intralogistika je velmi široký, a proto je i stejně široká nabídka IT řešení v tomto oboru. V krátké odpovědi se zaměřím na oblast řízení manipulační techniky, skladů, vozidel v distribuční logistice a elektronickou výměnu informací. Rozšiřuje se využívání informačních systémů pro sledování vozíků, které umožní práci pouze oprávněnému řidiči, zaznamenávají čas provozu, provozní výkony, případné nárazy a nehody. Data jsou sbírána automaticky pomocí bezdrátové komunikace v počítačových sítích (WLAN) a online předávána do systému, kde jsou ihned vyhodnocována. Ve spojení s přehledem provozních nákladů na příslušný manipulační vozík se stává důležitým nástrojem pro optimalizaci manipulační techniky.
Pro systém řízení materiálových toků je využíván kompletní Warehouse Management System (WMS), se kterým lze řídit, zobrazovat a analyzovat veškeré toky zboží a materiálu v rámci celého logistického řetězce, a to pro několik lokací, nejrůznější oblasti výroby, obchodu a služeb. U systémových řešení jsou všechny hardwarové a softwarové komponenty modulární a jsou vzájemně sladěny. Mobilní on-line terminály pokrývají veškeré procesy ve skladu, využívají technologii čárových nebo RFID kódů. Informační systémy řídí vyskladňování podle FIFO (First In, First Out), FEFO (First Expired, First Out) nebo parametrů zboží, například exspirace, číslo šarže, sériové číslo a podobně.
Informační systémy pro poskytovatele logistických činností spojených s malými a kusovými zásilkami podporují sběr objednávek a následné plánování přepravy, optimalizaci svozových a rozvozových tras, automatickou kalkulaci ceny na základě uživatelsky definovaných sazebníků a v neposlední řadě i hospodaření s vratnými obaly. Aplikace pro mobilní on-line terminály umožňují pokrýt procesy na cross-docku, využívají technologii nejen čárových kódů, zajišťují on-line přenos informací o zásilce mezi disponentem a řidičem pomocí mobilních GPRS terminálů.
Komunikace formou elektronické výměny informací využívá již uvedené technologie čárových, QR a RFID kódů. Podél celého logistického řetězce probíhá paralelní tok zboží (materiálu) a informací. Bezchybná a fungující výměna informací je zásadní pro konkurenční výhodu v nabídce logistických činností. V systémech EDI (Electronic Data Interchange) spolu přímo komunikují počítačové aplikace nebo informační systémy obchodních partnerů a mohou si tak automatizovaně (nebo s minimem lidských zásahů) 24 hodin denně předávat strukturované zprávy. Tyto zprávy jsou elektronickou podobou klasických obchodních dokumentů, jako je faktura, objednávka, dodací list a podobně. EDI zprávy jsou automaticky generovány a odesílány ze zdrojového systému a na druhé straně automaticky přijímány a importovány do systému na cílové straně.“
Pavel Toman