29. listopadu 2016, Martina Vampulová
29.11. - Minulý týden byli za své úspěchy oceněni nejlepší čeští exportéři a vyhlášeni vítězové 19. ročníku prestižní soutěže Exportní cena DHL UniCredit. Letos přihlášky do soutěže poslalo rekordních 160 firem, z nichž 143 splnilo podmínky účasti. Soutěž založila logistická společnost DHL Express CZ v roce 1997, aby motivovala vývozce ve snaze dobývat zahraniční trhy a získávat nová odbytiště pro své produkty. Od jejího počátku je soutěž pořádána pod záštitou vládní agentury CzechTrade. Generálním partnerem je UniCredit Bank a na soutěži opět spolupracuje i Asociace malých podniků a živnostníků ČR. Odborným garantem je společnost COFACE CZECH a slavnostní večer proběhl pod patronací ministerstva průmyslu a obchodu.
„Letošní historicky nejvyšší účast nám jako pořadatelům dělá obrovskou radost, protože dokládá, jak významné místo Exportní cena DHL UniCredit zaujímá. Od jejího prvního ročníku uplynulo již 19 let, a jelikož se soutěž těší rok od roku většímu zájmu vývozců i pozornosti médií, stal se tento projekt prestižním oceněním kvalitní práce českých malých a středních exportujících podniků. Počet přihlášených i jejich ekonomické výkony za rok 2015 také potvrzují, že byl loňský rok úspěšný nejen pro exportéry samotné, ale v případě proexportně orientované české ekonomiky i pro růst celkového HDP,“ uvedl obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU Luděk Drnec.
V kategorii Malá společnost, kde soutěžilo 62 firem, se na první pozici probojovala společnost Namara, která vyrábí mléčné výrobky. V kategorii Středně velká společnost soutěžilo 81 firem a porota nakonec ocenila jako nejlepší společnost FANS, exportující komponenty pro elektrárny a průmyslové podniky. Letošní ročních se v rámci kategorie Exportér teritoria zaměřil na země jihovýchodní Asie sdružené v organizaci ASEAN (Brunej, Filipíny, Indonésie, Kambodža, Laos, Malajsie, Myanmar, Singapur, Thajsko a Vietnam), kde sklidila největší úspěchy společnost PROMA REHA,vyvážející zdravotnické vybavení a nábytek. Celkem sem exportovalo 21 finalistů.
„Loni na trhy zemí ASEAN směřoval český vývoz za necelých 23 miliard Kč, což je jen 0,6 procenta celkového objemu exportu. Tyto země pro české exportéry stále představují větší či menší neznámou. Ve chvíli, kdy jsou velké trhy jako Rusko a Čína problémové, však země ASEANu skrývají pro české vývozce obrovský potenciál. Ukazuje to i příklad 21 finalistů letošní exportní ceny, kteří byli na těchto trzích často schopni zúročit své bohaté zkušenosti z rozvinutých zemí. Nové příležitosti se skrývají i v dalších regionech. Od stále bohatší střední Asie, přes oblasti v afrických zemích až po Střední Ameriku. Pokročilá regionální integrace, strategické polohy u námořních cest, a především nově vznikající celní unie, sem lákají investory ze všech koutů světa, Čechy nevyjímaje,“ připomněl manažer strukturovaného exportního financování UniCredit Bank Jiří Flégl.
Ocenění Nejúspěšnější klient CzechTrade získala společnost ZK-TERMOCHEM, odborník na tlakové nádoby na plyny. V druhé kategorii pod patronací CzechTrade, kterou je Exportní příběh roku, nejvíce zaujala společnost Componenta Moravia, vyrábějící komponenty pro sklářský průmysl. Vítězství v kategorii Globální exportér získala společnost ELKO EP, která se specializuje na elektroinstalace a má pobočky v osmi evropských a dvou asijských zemích. Počet exportních zemí firma navýšila oproti předchozímu roku o 15 destinací a toto číslo stále roste.
„Do letošního ročníku soutěže nakročilo 54 % společností vůbec poprvé. Celkový obrat firem zařazených do finálního hodnocení činil 26,5 miliardy Kč za rok 2015 s celkovým objemem vývozu 14 miliard Kč. Největší počet přihlášek bylo podáno z Prahy, Zlínského a Jihomoravského kraje. Podíl exportu na celkovém obratu činil za všechny soutěžící společnosti více než polovinu, konkrétně 53 %,“shrnul 19. ročník soutěže zástupce odborného garanta, výkonný ředitel společnosti COFACE Czech Pavel Schweiner.
(mma)