Zeptali jsme se

Zeptali jsme se: Daniela Mareše, CEO DPD CZ a regional managera Geopost CEE

Zeptali jsme se: Daniela Mareše, CEO DPD CZ a regional managera Geopost CEE

Jak hodnotíte současnou situaci na balíkovém trhu?

„Situace na balíkovém trhu je již několik let bez větších změn. Trh B2B (zásilek mezi firmami) stagnuje nebo v některých segmentech i klesá. To je důsledek ekonomické situace, zejména v přímém důsledku klesající spotřeby (například maloobchodní tržby). Lidé šetří a nakupují méně než před lety. Na druhou stranu trh B2C (od firem ke konečným spotřebitelům, typicky trh e-shopů) pokračuje v růstu.

To je dáno částečně přesunem zásilek ze segmentu B2B do B2C (zatímco dříve zásilka putovala od distributora do maloobchodu, kde si ji spotřebitel koupil a odnesl, dnes putuje od e-shopu přímo ke konečnému spotřebiteli) a částečně přesunem z jiných typů přepravy a distribuce. V důsledku toho roste balíkový trh na úkor jiných přeprav (zboží do maloobchodu přepravované jako celovozový závoz se nyní ‚rozpadne‘ na větší množství drobnějších, balíkových dodávek).

DPD na současnou situaci reaguje pokračováním vývoje produktů a služeb určených především pro B2C zásilky, šité na míru e-shopům a hlavně konečným spotřebitelům – příjemcům. Filozofie přístupu DPD CZ k B2C je založena na intenzivní komunikaci s příjemcem v průběhu doručování zásilky například prostřednictvím interaktivních SMS nebo e-mailů, kde příjemce automatický systém s předstihem informuje o očekávaném čase doručení. Naši zákazníci používají i jiné nástroje – možnost přesměrování zásilky přes web, mobilní aplikace pro smartphone nebo naši síť dep fungujících jako plnohodnotné tzv. DPD Parcel Shopy, místa, kde lze zásilku odeslat nebo si ji osobně vyzvednout.

Daří se nám dobře využívat pravděpodobně nejlepší evropské sítě pro pozemní distribuci zásilek, kterou dnes DPD provozuje. Mezinárodní přepravy, zejména ty exportní, proto již několikátý rok za sebou posilují dvouciferným růstem. Poštovní zákon v přijaté a od letošního ledna platné podobě je, mírně řečeno, velmi nešťastný. Jeho nejasná a nejednoznačná formulace umožňuje nejméně dva výklady. Podle toho, který, jak se zdá, v tuto chvíli aplikuje regulátor trhu ČTÚ, zákon místo liberalizace poštovního trhu přináší regulaci balíkového trhu, který je a v minulosti vždy byl zcela liberalizovaný a velmi konkurenční. DPD CZ však zákonu rozumí tak, že při současném produktovém portfoliu DPD se nás zákon bezprostředně netýká. Vše řeší právníci.“

spinner