​DB Schenker: Méně emisí, více akce v zelené jízdě

​DB Schenker: Méně emisí, více akce v zelené jízdě

10.3. - „Zelená logistika bude v blízké budoucnosti klíčovým faktorem při výběru poskytovatele logistických služeb. Udržitelnost v našem byznysu dávno není jen trend, je to nutnost,“ tvrdí Bohuš Prudič, který má v českém a slovenském DB Schenker na starosti přepravní síť pro mezinárodní i vnitrostátní přepravy. Popisuje hlavní čtyři udržitelné kroky globálního lídra v logistice a přepravě, které zavádí na cestě k udržitelné budoucnosti.

Udržitelný krok 1: Zelená flotila na cestách

V rámci celé Evropské unie brázdí silnice více než 6,4 milionu nákladních vozidel, což samo o sobě představuje obrovskou zátěž pro silniční infrastrukturu a životní prostředí. Logistické společnosti si to uvědomují a začínají se soustředit na hledání udržitelných – ekologických řešení při obnově a budování svého vozového parku.

DB Schenker systematicky nahrazuje dieselová vozidla ekologičtějšími alternativami. V roce 2023 se do flotily v regionu CZ&SK přidalo 50 nových elektrických a vodíkových vozidel, což přispělo ke snižování emisí CO2 o více než 3 500 tun ročně. Loni DB Schenker poprvé nasadil tento typ vozidel (konkrétně tři nové modely Volvo FH Aero Electric) pro přeshraniční přepravy. Už v následujících měsících přibude ve vozovém parku DB Schenker dalších šest ekologických vozidel, čeká se například na dva 19tunové elektrovozy. Souběžně s tím logistická společnost buduje infrastrukturu dobíjecích stanic.

„Do budoucna budou zelená vozidla zvýhodněna například formou sníženého mýtného, osvobození od daně, možná se dočkáme i dotací na pořízení nebo provoz. Předpokládá se, že čím blíže budeme k roku 2040, tím více bude zelená logistika ekonomicky výhodnější,“ uvádí Bohuš Prudič.

Udržitelný krok 2: Biopaliva - Rychlé řešení pro nižší emise

„Minimálně za Evropu můžeme říct, že vládne elektromobilita, a to zejména v severských zemích, která je následována využíváním biopaliv, jež jsou vhodná do kamionů. Naše společnost si stoupající potenciál biopaliv uvědomila mezi prvními v rámci celoevropského trhu. Relativně rychle jsme uzavřeli spolupráci s jedním z největších výrobců biopaliva HVO100, které je vhodné k okamžitému použití do standardních vznětových motorů,“ vysvětluje Bohuš Prudič.

Společnost ve spolupráci s předními dodavateli paliv, jako je HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil), už dnes využívá paliva s potenciálem snížit emise CO2 až o 90 %. V české vnitrostátní síti už více než polovina ujetých kilometrů připadá na vozidla využívající udržitelná biopaliva. Na Slovensku zatím jezdí na HVO100 jedna přepravní linka, která pendluje mezi Českem, Rakouskem a Maďarskem.
Udržitelný krok 3: Inovace v přepravě - Efektivita a digitalizace

Logistika budoucnosti není jen o ekologických vozidlech. DB Schenker investuje do digitálních řešení a optimalizace přepravních sítí, což pomáhá snižovat prázdné kilometry a zlepšovat efektivitu. Inteligentní systémy pro řízení flotily a optimalizaci tras dokážou snížit emise o až 15 %.

Udržitelný krok 4: Kvalitní partnerství - společná cesta k zelenější budoucnosti

Přechod na udržitelnou mobilitu vyžaduje spolupráci více sektorů. DB Schenker se na Slovensku například připojil k iniciativě #PartnerForSustainability, kterou zastřešuje Německo-slovenská obchodní a průmyslová komora (AHK Slowakei). Členové iniciativy #PartnerForSustainability se zavazují podporovat ekologická řešení v dopravě a logistice. Společnosti v rámci této platformy spojují síly, aby urychlily přechod na ekologická paliva, elektromobilitu a modernizaci infrastruktury.

Kam směřuje budoucnost logistiky?

  • Do roku 2030 chce DB Schenker snížit uhlíkovou stopu o 50 % oproti roku 2020.
  • Předpokládá se, že zelená vozidla budou v následujících letech častěji ekonomicky podporována prostřednictvím nižších mýtných poplatků, dotací a osvobození od daně.
  • Roste důraz na intermodální přepravu, kde kombinace silniční, železniční a vodní dopravy pomáhá snižovat uhlíkovou stopu.

(red)

Foto: DB Schenker

spinner