29. července 2016
29.7. – Společnost DHL popsala 26 důležitých trendů, které by mohly mít vliv na odvětví logistiky v horizontu nadcházejících pěti až deseti let. Studie DHL Logistics Trend Radar 2016 je třetím vydáním průkopnické řady, která představuje zcela nové trendy, sleduje další vývoj trendů popsaných v předešlých vydáních a všímá si také trendů, které od roku 2013, kdy byla zveřejněna první studie, ustoupily do pozadí nebo se dokázaly prosadit v širokém měřítku.
„Předvídání trendů je i nadále výzvou. Je obtížné dopředu odhadovat, jaké trendy budou mít na společnosti dlouhodobý dopad a jaké budou mít jepičí život,“ říká Markus Kückelhaus, viceprezident společnosti DHL, zodpovědný za inovace a výzkum trendů. „Pomocí studie Logistics Trend Radar se snažíme identifikovat trendy a porozumět jim již v rané fázi jejich vývoje, abychom my i naši zákazníci získali odpovídající náskok.“
Studie Logistics Trend Radar 2016 nabízí cenné poznatky a informace k probíhajícím změnám a nejnovějším trendům, které budou pravděpodobně utvářet budoucnost logistiky – od makrotrendů, jako jsou energie z obnovitelných zdrojů a změny obchodních procesů, až po mikrotrendy, mezi něž patří nově zakládané logistické firmy, které mohou změnit celé odvětví. Studie podrobně ukazuje, jakých oblastí ekonomiky se tento vývoj dotkne, a uvádí časová období v nadcházejícím desetiletí, kdy se projeví jeho potenciální vliv.
Pravděpodobně nejvlivnější trendy popisované studií z roku 2016 jsou založeny na umělé inteligenci a personalizaci. Mezi ně patří inteligentní dodavatelské řetězce s vysoce rozvinutými samoučícími se systémy. Datově řízené a autonomní dodavatelské řetězce by mohly v dosud nepředstavitelném měřítku optimalizovat výrobu, logistiku, skladování a dodávání zboží koncovým spotřebitelům, a to vše by se mohlo stát realitou již během pěti let navzdory vysokým počátečním nákladům, které brání jejich rychlejšímu zavádění do logistického odvětví.
Změny v chování zákazníků a touha po personalizaci vedly k dvěma dalším trendům: Batch Size One a On-demand Delivery. V případě „dodávky podle poptávky“ (On-demand Delivery) rozhoduje zákazník o tom, kdy a kde má být objednané zboží dodáno, a zásilku mu pak doručí flexibilní kurýrní služby. Batch Size One („Velikost série 1“) ukazuje, co by se mohlo stát, kdyby se poptávka spotřebitelů po vysoce personalizovaných produktech dostala v nadcházejících dvaceti letech na úroveň velkovýroby. „Velikost série 1“ by vedla k decentralizované výrobě a rychlým změnám v dodavatelských řetězcích. Poskytovatelé logistických služeb budou muset být rychlí a flexibilní, aby mohli reagovat na změny v dobách a místě výroby.
„Klíčové trendy, představené v letošní studii Logistics Trend Radar, by mohly radikálně změnit globální odvětví logistiky, přičemž 15 z 26 těchto trendů se projeví pravděpodobně během pěti let,“ říká Matthias Heutger, vicepresident společnosti DHL, zodpovědný za strategii, marketing a inovace. „Pro všechny manažery v oblastech řízení dodavatelských řetězců a logistiky je rozhodující, aby si nyní uvědomili tyto průkopnické trendy a jejich vliv na vlastní podnikání nebo odvětví.“
Studie Logistics Trend Radar, vydávaná oddělením DHL Trend Research, je dynamickým a mnohostranným nástrojem profesionálů v logistice při plánování budoucích scénářů a vývoji strategií a inovací. Ročník 2016 zahrnuje detailní analýzu nových trendů a jejich příslušný vliv na různé oblasti ekonomiky, aktuální výhled na dlouhodobé trendy a poznatky odborníků Světové banky, Fraunhoferova institutu a společností HP a 500 Startups, týkající se budoucnosti odvětví logistiky. Studie navíc představuje transformační pilotní projekty oddělení DHL Trend Research, mezi něž patří testování spolupracujících robotů ve skladovacích provozech společnosti DHL.
Všechny trendy jsou podrobně analyzovány, včetně rozboru nejdůležitějších příležitostí, výzev, otázek implementace a časových rámců, ve zprávě, která je bezplatně k dispozici v anglickém jazyce ke stažení na www.dhl.com/trendradar.
(tj)