Exportní výzkum DHL: Pozitivní očekávání trvá

DHL

Odložení termínu zavedení společné evropské měny v České republice vnímá většina vývozců negativně. Téměř 40 procent vývozců je také přesvědčeno o tom, že exportu neprospívá současný stav české politické scény. Vyplývá to z výsledků čtrnáctého Exportního výzkumu, jehož výsledky společnost DHL zveřejnila v listopadu. Současně vyhlásila také výsledky devátého ročníku Exportní ceny DHL. Výsledky podzimní vlny Exportního výzkumu DHL ukázaly, že většina exportérů (51 %) hodnotí odložení termínu pro zavedení eura v ČR negativně, 33 % neutrálně a pouze 13 % pozitivně. Od zavedení eura očekává téměř polovina (47 %) exportérů pozitivní dopady; negativní dopady předpokládá jen 14 % exportérů. Třetina (34 %) exportérů nepředpokládá žádné výrazné ovlivnění exportu. Většina vývozců (55 %) se domnívá, že vliv současné politické situace na český export je neutrální; 39 % respondentů ho považuje za negativní a jako pozitivní jej hodnotí pouze 4 % dotázaných. Z dopadů zavedení mýtného se exportéři obávají především zvýšení cen dopravy, jeho případného promítnutí do cen výrobků či zhoršení provozu na vedlejších komunikacích. Exportní sebevědomí se stabilně drží na vysoké úrovni. Index dlouhodobého exportního sebevědomí (rozdíl procenta kladných a záporných odpovědí) pro období příštích dvanácti měsíců je +49. Index krátkodobého exportního sebevědomí pro období příštích tří měsíců dosáhl +27. Odhady zaměstnanosti v exportních firmách jsou mírně optimistické. Počet zaměstnanců bude podle respondentů nejčastěji stagnovat (59 %). V případě, že dotázaní pohyb očekávají, jedná se častěji o mírný nárůst (22 %) než pokles (14 %). Již pátou vlnu po sobě je index (rozdíl procenta kladných a záporných odpovědí) mírně v kladném pásmu s hodnotou +8. Očekávání exportérů se dlouhodobě zlepšuje od jara roku 2002. Země Evropské unie zůstávají stabilně klíčovými trhy; zemí s velkým budoucím potenciálem je nadále také Rusko. V uplynulých dvanácti měsících exportovalo 91 % firem především do zemí Evropské unie (bez Německa a Slovenska); 82 % firem vyváželo do Německa a 80 % firem na Slovensko. Ekonomická situace exportních firem se podle respondentů dále zlepšuje. Pouze 12 % exportních firem označilo svou situaci za horší než před dvanácti měsíci. Téměř polovina (48 %) ji naopak označila za lepší. Kurzová a měnová nestabilita má podle názoru 38 % respondentů hlavní vliv na pokles exportu z ČR. Dalším důležitým faktorem je zdražení vstupů pro výrobu, které zmínilo 15 % respondentů, ostatní faktory mají menší vliv. Růstu exportu z ČR obecně podle vývozců nejvíce pomáhá jednak rostoucí produktivita práce a vlastní úsilí firem (13 % respondentů), konkurenceschopnost z hlediska kvality (12 % respondentů) a cenová konkurenceschopnost (10 % respondentů). Exportérům v posledních dvanácti měsících nejvíce pomohl další rozvoj kontaktů. Exportéři také ve velké míře (65 % respondentů) využívají internet k propagaci svých služeb a produktů v zahraničí. Na druhou stranu k samotnému přímému prodeji (tedy e-commerce) internet používá jen 7 % exportérů a jen dalších zhruba 9 % se na to chystá v příštím roce. Podmínky pro export z ČR vnímá 71 % respondentů jako dobré. Toto pozitivní hodnocení pokračuje od vstupu do Evropské unie. Z těch, kdo si myslí, že se podmínky exportu v posledním roce změnily, se 66 % domnívá, že k lepšímu. Více než polovina (58 %) dotázaných exportérů předpokládá, že se podmínky exportu v příštích třech letech nezmění. Posilující kurz koruny je nejčastěji (34 %) jmenovaným vlivem s očekávaným negativním dopadem na český export. Většina exportérů (57 %) je o podpůrných programech pro české exportéry dostatečně informována. Nejčastěji respondenti uvedli CzechTrade (31 %). Informace o těchto programech čerpají hlavně z internetu (74 % exportérů), z ministerstev (37 % exportérů) a z tisku (36 % exportérů). K vlivu rozšíření EU o Rumunsko a Bulharsko na český vývoz mají exportéři z 33 % neutrální postoj. V 37 % případů se domnívají, že toto rozšíření bude mít pozitivní vliv na český export, a pouze 20 % respondentů se domnívá, že bude mít vliv negativní. Exportní cena DHL má vítěze Současně se zveřejněním výsledků Exportní soutěže vyhlásila DHL vítěze devátého ročníku Exportní ceny. Poprvé se letos soutěžilo v pěti nových kategoriích – Střední firma, Malá firma, Exportér teritoria – Rusko, Exportér regionu – Moravskoslezský kraj a Nejúspěšnější klient CzechTrade (viz rámeček). Cílem inovace soutěže byla snaha pořadatele zpřístupnit ji širšímu okruhu českých podnikatelů. Stejně jako nad předchozími ročníky i nad tím letošním převzala záštitu agentura CzechTrade. Hodnotícím kritériem exportérů přihlášených do soutěže je index počítaný jako násobek meziročního růstu exportu a podílu roku 2005. „Rádi bychom skrze Exportní cenu DHL vyjádřili uznání všem českým vývozním firmám, které musejí o své postavení na trzích Evropské unie i mimo ni tvrdě bojovat se zahraniční konkurencí. Výsledky Exportní ceny DHL i počet přihlášených do letošního ročníku svědčí o tom, že jsou velmi úspěšné,“ uvedl generální ředitel DHL Express (CZ) Ing. Jiří Stojar

Výsledky 9. ročníku soutěže Exportní cena DHL l Vítězem Exportní ceny DHL v kategorii Střední firma (pro společnosti s ročním obratem do 1,5 miliardy Kč a do 250 zaměstnanců) se stala společnost AUTEL, a. s., z Třince. AUTEL je inženýrsko-dodavatelská společnost zajišťující komplexní řešení individuálních požadavků zákazníků a poskytující služby a dodávky nejmodernějších technologií v oblastech: technologický silnoproud, polní instrumentace, řídicí systémy, optimalizace a výrobní informační systémy. AUTEL meziročně zvýšila export téměř čtyřikrát, přičemž největší část jejího vývozu směřuje do Polska. l Vítězem Exportní ceny DHL v kategorii Malá firma (pro společnosti s ročním obratem do 300 milionů Kč a do 50 zaměstnanců) se stala společnost SIGA, a. s., ze Zlína, která se zabývá výrobou a obchodem v oblasti spotřební a průmyslové chemie. SIGA meziročně zvýšila export dvanáctkrát. l Vítězem Exportní ceny DHL v kategorii Exportér teritoria – Rusko se stala společnost INCO engineering, s. r. o., z Chotěboře, která je dodavatelem nové generace těžních strojů a širokého sortimentu zařízení pro hlubinnou těžbu. Kromě dodávky na domácí trh vyváží INCO engineering celý výrobní sortiment do řady zemí, a to zejména do Polska, Slovenské republiky a Ruské federace, kde se zvláště dokázala prosadit na trh řadou kontraktů na dodávky těžních strojů a souvisejících zařízení. Další obchodní případy má rozpracovány v Číně, Austrálii a Indii. l Vítězem Exportní ceny DHL v kategorii Moravskoslezský kraj se stala společnost AUTEL, a. s., z Třince. l Vítězem Exportní ceny DHL v kategorii Nejúspěšnější klient CzechTrade se stala společnost BIOMAC Ing. Černý, s. r. o., z Uničova, která se zabývá výrobou a prodejem biopaliv. BIOMAC Ing. Černý meziročně zvýšila export téměř dvakrát a jejím největším odbytištěm je Rakousko.

spinner