Do dvou let může být zasílání zboží s využitím nákladních dronů realitou

Do dvou let může být zasílání zboží s využitím nákladních dronů realitou

22.12. - Logistická společnost DB Schenker a startup Volocopter vyvíjejí ve spolupráci s Fraunhoferovým institutem již třetí verzi nákladního dronu VoloDron. Usilují o získání certifikace u Agentury Evropské Unie pro bezpečnost letectví (EASA). Uvedení do komerčního provozu se předpokládá do dvou let.

VoloDrone je určený pro přepravu většího nákladu, unese až 200 kg. „Spíše, než s hobby drony se nabízí srovnání s helikoptérou. Oproti ní je menší, čtyřikrát tišší, má až pětkrát nižší provozní náklady, nepotřebuje posádku, a hlavně je díky elektrickému pohonu výrazně udržitelnější,“ shrnul hlavní benefity Nuri Morava, vedoucí oddělení počátečních inovací a laboratoří v DB Schenker, který o projektu nedávno hovořil na konferenci Drontex ve slovenských Piešťanech.

První testovací let, včetně celého procesu nakládky a vykládky, provedla společnost v říjnu 2021 v Hamburku a od té doby vyvíjí již třetí verzi dronu. V hustě zabydlených oblastech s vysokou intenzitou dopravy umožní rychlejší dodání nezávislé na dopravní situaci ve městě. Zajímavé je ale i jeho nasazení v odlehlých oblastech, které jsou jinak těžko přístupné. Jeho přednosti ocení zejména podnikatelé v ostrovních oblastech, které jsou odkázány na omezené jízdní řády nákladních lodí, stejně jako vysoko v horách, kde je letecká přeprava jedinou možností, v případě VoloDronu navíc šetrnou vůči životnímu prostředí. V neposlední řadě najde využití i ve speciálních případech, kdy je potřeba zásobovat například ropné plošiny nebo rovnou nákladní lodě. V tomto případě je největším benefitem bezpečnost.

Parametry VoloDronu

Rychlost: 800 – 100 km/h

Dolet: 40 km

Nosnost: 200 kg (samotná váha dronu je méně než půl tuny)

Rozměry: průměr 9,15 m a 2,15 m na výšku / nákladový prostor 1 metr na výšku

Konstrukce: 18 elektrických motorů a rotorů umožňuje dronu vertikálně vzlétnout i přistát

Pohon: vyměnitelné elektrické baterie

Provozní náklady: 4-5x nižší oproti helikoptéře

Hlučnost: nejnižšší hluková zátěž v odvětví, 4x tišší než helikoptéra

Bezpečnost: 10-9 (cílí na nejvyšší bezpečnostní standard, pravděpodobnost selhání komponent je jedna ku miliardě)

(pav)

Foto: DB Schenker

spinner