Ing. René Grabmüller (Expeditors) pro DN

„Do konce roku zpřístupníme globální logistickou databázi TradeFlow“

Společnost Expeditors International of Washington se sídlem v americkém Seattlu patří mezi přední spediční společnosti světa. Již pět let funguje i její pobočka v Praze, v jejímž čele stojí ing. René Grabmüller. O aktuálním vývoji v oblasti letecké a námořní spedice i připravovaných produktech, které do značné míry využívají internet a elektronický přenos dat, jsme s ním hovořili v rozhovoru pro Dopravní noviny.

„Odrazil se současný pokles poptávky po letecké dopravě v hospodářských výsledcích vaší společnosti za loňský rok?“

„Musím říci, že ne. Už pět let, od té doby, co jsme vstoupili na český trh, se naše hospodářské výsledky zlepšují a vždy překonají hodnoty za rok předchozí. Ačkoli v loňském roce nebyl nárůst tak výrazný jako v letech předchozích, přesto se hospodářské výsledky společnosti meziročně zlepšily o třicet procent.“

„Jaký je vývoj od začátku letošního roku?“

„V prvních třech měsících jsme zaznamenali znatelný pokles – podobně jako celé odvětví letecké dopravy – ale nemohu říci, že by se snížení výkonů projevovalo jako výrazný pokles. Spíše se výsledky stabilizovaly na úrovni loňského roku.“

„Jaké byly hlavní příčiny tohoto poklesu?“

„Byly to především globální faktory jako válka v Iráku, určitou roli sehrála i cena paliva a kurz koruny vůči USD, který byl pro české exportéry zničující.“

„Jak se podle vás bude situace vyvíjet v budoucnu?“

„Očekáváme, že zájem o leteckou dopravu v druhém pololetí letošního roku opět vzroste.“

„O které destinace měli vaši zákazníci z hlediska dovozu a vývozu zboží největší zájem?“

„Zhruba polovina exportovaného zboží, které jsme loni přepravovali, směřovala do Spojených států amerických, druhá polovina pak na Dálný východ. Každopádně poptávka po přepravách do Spojených států byla značná, především po letištích na západním a východním pobřeží. Za nejdůležitější uzly považuji Los Angeles na západě a Baltimore na východě.

Z hlediska importu je největší zájem opět o Dálný východ. Díky leteckému nebo chemickému průmyslu je však i v importní relaci podíl Spojených států poměrně vysoký, i když nedosahuje hodnot dálnovýchodních relací.“

„Museli jste se přizpůsobit zpřísněným podmínkám v celních předpisech a bezpečnostních opatřeních při exportu zboží do USA?“

„My jsme se na tuto situaci připravili poměrně brzy a byli jsme vlastně první spediční firmou, která přistoupila ke společné protiteroristické bezpečnostní iniciativě americké vlády a soukromého obchodního sektoru C-TPAT (Custom-Trade Partnership Against Terrorism). Byli jsme rovněž první společností, která začala celosvětově používat systém AES (Automated Export System), a to z každé jednotlivé pobočky, takže nám doprava námořních kontejnerů do USA nezpůsobuje žádné zdržení. Veškeré údaje o zboží si totiž předáváme pouze elektronicky. Znamenalo to sice obrovskou přípravu a školení všech pracovníků, ale nakonec jsme zavedení systému zvládli bez problémů a včas.“

„Stále častěji se v současné době hovoří o zavádění elektronického nákladního listu. Uvítali byste, kdyby Česká republika ratifikovala Montrealský protokol č. 4, který možnost použití elektronického nákladního listu mimo jiné zavádí?“

„Budoucnost bude samozřejmě vždy nahrávat elektronickému přenosu dat, takže každý krok v této oblasti je více než nutný. Ovšem společnost Expeditors již dnes elektronický nákladní list běžně používá, není to pro nás nic nového, i když některé dokumenty musíme stále ještě pro letecké společnosti a celní úřady tisknout. Již pět let veškerá data pro každou leteckou společnost přenášíme v elektronické podobě.

Dokonce budeme na konci letošního roku přecházet na úplné elektronické posílání dokladů, protože chceme jít cestou, která celý proces zefektivní.“

„Připravujete v letošním roce ještě další nové služby?“

„Je to právě zavedení elektronické předávky dokumentů – e-doc – což bude znamenat, že veškeré doklady, které dostáváme od zákazníků, se u nás budou skenovat a uloží se do databázových systémů, k nimž má přístup každá pobočka připojená na naši firemní síť. Může tak doklady připravit, zařídit další proclení v konečné destinaci nebo cokoli dalšího. Stejně tak budou tyto elektronické doklady k dispozici i zákazníkům, kteří si je budou moci vyvolat po vstupu na naše internetové stránky. Tím doplníme v současnosti již hojně využívané sledování zásilek.

Hospodářské výsledky společnosti se loni meziročně zlepšily o třicet procent

Celý systém se v současné době připravuje a v průběhu letošního roku by měl být k dispozici po celé Evropě, ve všech 54 pobočkách Expeditors. V České republice budeme první firmou, jež podobný systém zavede.

Druhý produkt, který zavádíme také během letošního roku, se nazývá TradeFlow. Je to globální logistická placená databáze, v níž bude možné nalézt jakékoli logistické informace, které dnes firma potřebuje k tomu, aby byla úspěšná v oblasti zahraničního obchodu. Bude pokrývat celý svět a zákazníci se k databázi dostanou prostřednictvím internetu. Systém například dokáže spočítat, kolik bude stát výroba myší k počítači například v Jižní Africe, na Tchaj-wanu a v Mexiku s dodáním do České republiky. Systém je denně aktualizován a existuje tým 350 lidí, kteří se o tuto databázi a její aktuálnost starají.“

„Jak budete získávat aktuální informace z jednotlivých ze­mí?“

„Každá naše pobočka, kterých je celosvětově celkem 184, přispívá do systému lokálními informacemi. Například při jakékoli změně legislativy či jiných podmínek musíme novou informaci do systému zanést.“

Martina Novická

spinner