9. května 2003
Už deset let v České republice působí Česká logistická asociace, která usiluje o rozvoj logistiky a zvýšení zájmu o tento obor. O aktuálních trendech v oblasti logistiky v Evropě i na českém trhu a o hlavních vývojových tendencích jsme hovořili s prezidentem asociace ing. Miroslavem Rumlerem.
„V letošním roce si Česká logistická asociace připomíná deset let od svého založení. Čeho se vám podařilo dosáhnout a co naopak považujete za největší rest v její činnosti?“
„Myslím, že se nám podařilo mnoho. Před deseti lety v České republice v podstatě nikdo nevěděl, co to je logistika. Dnes ji firmy poměrně běžně využívají a některé logistické společnosti ji poskytují dokonce na špičkové světové úrovni. Vedle toho považuji za úspěch, že většina těch, kteří se v oblasti logistiky na této špičkové úrovni pohybují, s naší asociací spolupracuje.
V průběhu uplynulých deseti let jsme nejprve začali vysvětlovat, co to je logistika, uspořádali jsme několik mezinárodních akcí, na kterých vystoupili odborníci ze zahraničí a hovořili o uplatňování logistiky v praxi. A výsledek je takový, že dnes se v tomto oboru již úspěšně uplatňují i české firmy. Velmi mě například potěšilo, že na poslední,8. mezinárodní konferenci v Praze na začátku dubna byly prezentace českých odborníků srovnatelné se špičkovými zahraničními lektory.
Za určitý neúspěch naopak považuji skutečnost, že jsme stále ještě nedokázali dostatečně rozšířit naši členskou základnu. Budeme se tedy muset soustředit na to, abychom našim členům poskytli takové podmínky, aby spolupráci s námi aktivně vyhledávali. Teď například připravujeme nové webové stránky, na nichž budou členům k dispozici aktuální informace.Jsme nezisková organizace a nejsme uzavřená společnost, takže každého, kdo má logistiku rád a chtěl by s námi spolupracovat, rádi přivítáme jako partnera.“
„Jaké aktuální problémy v současné době na půdě asociace řešíte?“
„V dubnu jsme uspořádali mezinárodní konferenci a další akce připravujeme v rámci veletrhu Transport a Logistika, který se uskuteční na podzim v Brně. Spoluvytváříme doprovodný program celého veletrhu a vedle toho bychom se v Brně chtěli setkat se zástupci evropských logistických asociací. Vzniká středoevropská iniciativa – kromě nás se na ní podílejí Maďaři, Poláci, Rakušané a snad i Němci – v jejímž rámci bychom chtěli vytvořit skupinu, která by sledovala vývoj na poli logistiky a koordinovala spolupráci. A právě členové této iniciativy by měli jednat v průběhu veletrhu Transport a Logistika v Brně. V červnu příštího roku by se pak měla uskutečnit společná akce Eurolog v Budapešti.“
„Jaké nové trendy se v oblasti logistiky prosazují ve srovnání s počátkem 90. let?“
„Nebude nic nového, když řeknu, že logistické služby se ve srovnání s minulostí stále více ,outsourcují‘. Novým trendem je, že přibývá firem, které dokáží obsáhnout celý logistický řetězec. Činnost takové globální firmy začíná zpravidla na Dálném východě, v Číně nebo Hongkongu, odkud se zboží různými prostředky přepravuje do Evropy. Pak se distribuuje po Evropě a v konečné fázi až k finálnímu spotřebiteli. A právě obsáhnutí celého řetězce je něco nového, co mnoho firem zatím neumí. Takovouto komplexní službu poskytuje jen minimum společností globálního charakteru.
Vzniká středoevropská iniciativa, v jejímž rámci bychom chtěli vytvořit skupinu, která by sledovala vývoj na poli logistiky a koordinovala spolupráci. Další zajímavý trend, který se v minulosti příliš neobjevoval, je takzvaná zpětná logistika. Výrobci si nyní mnohem více uvědomují, že výrobek nekončí tím, že se dostává nebo nedostává (například z důvodu poškození) k zákazníkovi, je třeba jej také spotřebovat tak, aby zbytečně nezatěžoval životní prostředí. To je nový trend, který logistika v posledním období dokázala postihnout.“
„A tímto směrem se podle vás bude ubírat i v budoucnu?“
„Už tento trend nastoupila. Také Evropská unie hodně dbá na to, aby v ceně výrobku byla zahrnuta i cena na jeho recyklaci.“
„Zabývají se zpětnou logistikou i některé firmy na českém trhu?“
„Ano, někdo se tomu již věnuje. Další rozvoj pak lze očekávat po vstupu České republiky do Evropské unie.“
„Jste členy Evropské logistické asociace. Jak se na její činnosti podílíte a co vám členství v ELA přináší?“
„Dlouho jsme členství v Evropské logistické asociaci zvažovali. Důvodem byly poměrně vysoké členské příspěvky. Také veškeré aktivity, na nichž se spolupodílíme, musíme spolufinancovat. A my jsme relativně malá organizace, která si na takovou činnost musí vydělat. Nicméně již dva roky s ELA úzce spolupracujeme a rok jsme jejím členem. Firem, které dokáží obsáhnout celý logistický řetězec, přibývá. Stále více společností zavádí tzv. zpětnou logistiku Zástupci ELA jsou k nám velice vstřícní a byli jsme také jedni z prvních, které přijali v podstatě okamžitě, bez rozsáhlých studií a rozvažování. Již před vstupem do ELA jsme s jejími představiteli navázali řadu osobních kontaktů. Díky členství v evropské asociaci získáváme pro nejrůznější konference lektory a přednášející, kteří jsou schopni poskytnout českým odborníkům aktuální a zasvěcené informace o vývoji logistiky v Evropě. Snaží se nám předat své know-how například v oblasti certifikací. Naopak v ELA velmi uvítali, když se díky našim kontaktům mohli setkat s představiteli Asijsko-pacifické logistické federace. Vedle toho máme velmi dobré kontakty na logistiky v Americe, kde by letos mělo v Chicagu proběhnout světové logistické zasedání.“
„V čem se odlišuje uplatňování logistiky v Evropě a v České republice? Jsme v něčem pozadu?“
„To je dost složitá otázka. Obecně řečeno nejsme pozadu. Zavádění logistických principů v České republice však brzdí skutečnost, že to je poměrně drahá záležitost, která vyžaduje značné finanční vstupy. Na druhou stranu máme naopak řadu předností – jednou z nich je například přirozená kreativnost pracovníků.
Rád bych zdůraznil, že logistika v České republice dnes snese srovnání se světem. Mohl bych vyjmenovat řadu firem, které poskytují logistické služby nebo uplatňují logistiku na stejné úrovni jako například Američané nebo Němci.“
„Projevili jste zájem o začlenění do Evropské rady pro certifikaci logistické kvalifikovanosti (ECBL). Jak pokračují jednání a kdy uvažujete o vstupu?“
„Hlavní problém začlenění do ECBL spočívá v tom, že národní asociace musí zaplatit poměrně vysokou částku za to, aby mohla společně s ELA logistiky certifikovat. Proto jsme otázku certifikování zatím vyřešili trošku odlišným způsobem. Společnost Reliant například organizuje rekvalifikační kurzy pro logistiky, certifikované v rámci ministerstva školství. Absolventi se v nich dozvídají srovnatelné informace jako jejich evropští kolegové, kurzy přitom nejsou zdaleka tak finančně náročné jako v rámci ELA. V loňském roce získalo certifikát patnáct absolventů, letos kurzy projde dalších patnáct zájemců a možná ještě otevřeme jeden kurz na podzim. Nicméně o členství v ECBL uvažujeme a hledáme cestu, jak tento problém vyřešit.“
„Na začátku dubna jste uspořádali 8. ročník mezinárodní logistické konference. Byli jste spokojeni s ohlasem ze strany účastníků?“
„Ohlas byl překvapivě dobrý. Na konferenci každoročně vystupuje řada zahraničních lektorů, letos přijeli zástupci ELA i Asijsko-pacifické logistické federace. Velkou radost jsem měl z toho, že příspěvky českých odborníků byly na srovnatelné úrovni se zahraničními lektory. Ať už šlo o teoretickou oblast a vystoupení zástupců univerzity Pardubice, nebo odborníků z praxe. Řekl bych, že zahraniční účastníci byli velmi překvapeni, co vše v oblasti logistiky v České republice umíme. A to je velice pozitivní.“
„Už jste zmiňoval veletrh Transport a Logistika. Jaké další akce v letošním roce připravujete?“
„V rámci veletrhu v Brně bychom chtěli uspořádat oficiální oslavu desátého výročí založení České logistické asociace. Uplatňování logistiky v České republice snese srovnání se zahraničím Dále předpokládám, že bychom do konce roku uspořádali ještě minimálně jeden seminář, který bychom chtěli zaměřit na vstup České republiky do Evropské unie a jeho vliv na logistický trh. Poskytne informace o tom, co bude začlenění ČR do unie představovat pro logistiku, jak se musí česká legislativa v oblasti dopravy a logistiky přizpůsobit evropské a jaký bude dopad vstupu na domácí firmy. Stejnému tématu bychom se pak na jaře příštího roku chtěli věnovat i v rámci 9. ročníku mezinárodní konference.“
Martina Novická