10. června 2004
Společnost O.K. Trans Praha působí na českém i mezinárodním trhu již od roku 1990. Díky své flotile kamionů je v širším povědomí známa jako dopravce, ale hlavním směrem její činnosti jsou spediční, a zejména logistické služby. O aktuálním vývoji společnosti s námi hovořil její jednatel ing. Vladimír Starosta.
„Jaké služby O.K. Trans poskytuje?“
„Především klasické spediční služby ve vnitrostátní i mezinárodní přepravě a skladovací služby ve vlastních skladech. Vedle prostého skladování nabízíme také řadu dalších činností, například etiketování, rozdružování zásilek a podobně. Po-dle pokynů zákazníka rovněž provádíme distribuci zboží. V mezinárodní přepravě samozřejmě nabízíme celní odbavení zboží se všemi způsoby ručení, ovšem po vstupu do unie se důraz přesunuje na služby spojené s Intrastatem.
Čím dál častěji bude řidič nakládat přímo ve výrobním závodě nebo ve velkém distribučním skladě a zboží poveze do firem, které je prodávají koncovému zákazníkovi. Příkladem jsou třeba naše dodávky na německý trh pro PepsiColu. Vidíme zde jeden z obecných trendů logistiky a snažíme se ho sledovat.
V posledních letech se nám stále více daří nabízet na trhu logistické služby. Snažíme se vytvářet s vybranými zákazníky nejvyšší kategorie určitou formu partnerství a umožňujeme jim, aby mohli soustřeďovat maximum energie a času na své vlastní výrobky. Vše, co přímo nesouvisí s jejich vlastní činností, pro ně zajišťujeme my. Budoucnost logistiky vidíme právě v takovémto outsourcingu. Získali jsme například zakázky společnosti PepsiCola, která je nyní ve vnitrostátní přepravě naším významným partnerem. Pro tuto společnost zajišťujeme skladovací služby, neboť prodej a produkce jejího zboží podléhá výrazným sezonním vlivům. Nedávno se nám podařilo uzavřít dohodu, na jejímž základě začneme zajišťovat logistiku také pro PepsiColu v Německu. Zakázka spočívá ve skladování produkce, která vzniká v Čechách, a následném zavážení klíčových zákazníků PepsiColy na německém trhu.“
„Pro kterou oblast zajišťujete nejvíce přeprav?“
„Už někdy v roce 1995 jsme začali spolupracovat s automobilovým průmyslem a musím říci, že jsme se při tom mnohému naučili. Je to trh s náročnou klientelou, která nás přitahuje. Domnívám se, že i obchodní filozofie O.K. Transu odpovídá právě náročnějším zákazníkům. Naším nejsilnějším partnerem je v této oblasti Barum Continental a spolupráce s ním pro nás představuje roční obrat v řádu stovek milionů Kč. Díky této společnosti se naši řidiči dostávají do bran téměř všech evropských automobilek, Mercedesem počínaje a konče třeba novou továrnou Renaultu ve Slovinsku. Pracujeme také pro řadu dalších partnerů, kteří jsou významnými dodavateli evropských automobilek.
Druhou oblastí, kde se nám daří nabízet naše služby, je potravinářství. Nejúspěšnější jsme v oblasti nápojů, alkoholických i nealkoholických. U těch prvních se jedná spíše o velmi luxusní alkoholy, v nealkoholických nápojích je to již zmíněná PepsiCola. Jednáme i o dalších projektech, neboť zkušenosti a reference od tak významného evropského zákazníka, jako je PepsiCola, samozřejmě představují výborné doporučení.“
„Jaké další možnosti logistiky a možné směry jejího vývoje vidíte u vás ve společnosti?“
„V současnosti máme rozpracovaný projekt, jehož cílem je učinit z O.K. Transu respektovaného a vyhledávaného dodavatele špičkových logistických služeb. Nemám rád příliš komplikované definice – podle mého názoru je úkolem logistiky prostě dostat zboží od úspěšného výrobce ke koupěschopnému zákazníkovi, a to co nejrychleji a s co nej-menšími náklady. Dnes zboží prou-dí přes řadu překládacích míst a distribučních center, ale brzy nás nutnost úspor všechny donutí, aby se tato cesta zjednodušila. Čím dál častěji bude řidič nakládat přímo ve výrobním závodě nebo ve velkém distribučním skladě a zboží poveze do firem, které je prodávají koncovému zákazníkovi. Příkladem jsou třeba naše dodávky na německý trh pro PepsiColu. Vidíme v tom jeden z obecných trendů logistiky a snažíme se ho sledovat.
Další směr představuje hledání nových míst na trhu. Například v automobilovém průmyslu působí logistika už řadu desetiletí, ale my se snažíme hledat takové segmenty trhu, kde logistika může ještě zákazníky nově a výrazně oslovit. Myslím, že existují oblasti, do nichž logistika teprve vstupuje a kde může výrazně pomoci. Zcela jistě se jedná například o stavebnictví, pro něž je plynulost dodávek materiálu velmi zásadní. Zde je logistika dosud v plenkách a sem také chceme zaměřit naše příští kroky. Logistika by se rovněž mohla významněji uplatňovat v oblasti dodávek léků a dalších materiálů do zdravotnických zařízení.“
„V souvislosti se vstupem ČR do unie prošel O.K. Trans procesem certifikace kvality. Jaké zkušenosti jste při tom získali?“
„Certifikace patřila mezi opatření, která jsme prováděli v rámci přípravy na vstup do EU. Já osobně zastávám názor, že certifikát jakosti bývá někdy více módní záležitostí než věcí praktického významu. Znám mnoho firem, kterých si vážím, aniž by měly certifikovánu kvalitu. A naopak znám některé firmy s certifikátem, kterých si nevážím vůbec. Nicméně jsme se rozhodli tento proces podstoupit, neboť jsme si uvědomili, že bude vhodné, abychom prověřili naše představy a filozofii firmy pomocí standardních metod.
Nemám rád příliš komplikované definice – podle mého názoru je úkolem logistiky prostě dostat zboží od úspěšného výrobce ke koupěschopnému zákazníkovi, a to co nejrychleji a s co nejmenšími náklady.Uspořádali jsme velmi náročné výběrové řízení na dodavatele, který by u nás proces řízení jakosti implementoval. Vybrali jsme finančně nejnáročnějšího partnera, protože nám nešlo o to, abychom si mohli v kanceláři vyvěsit certifikát. Chtěli jsme certifikaci využít ke skutečnému zlepšení komunikačních vazeb uvnitř naší společnosti. A myslím, že se to povedlo – daleko lépe jsme zmapovali procesy u nás ve společnosti.“
„Přinesl pro vás vstup do EU nějaké potíže v komunikaci například s celními úřady?“
„Určité problémy se vyskytly, ale nemohu říci, že by byly takového rázu, aby tím naše činnost nějak utrpěla. Ano, někdy jsme čekali déle, než bylo potřeba, v jednom či ve dvou případech se zdržení a některé požadavky celníků odrazily až u zákazníka. Ale já osobně jsem očekával, že tento přechod bude dramatičtější.“ Začali jsme podnikat důrazné kroky a už před rokem a půl jsme ve firmě zahájili výuku jazyků. Kromě toho jsme vypracovali plán školení odborné práce.
„Jaká další opatření jste přijímali, aby v O.K. Transu proběhl vstup do EU hladce?“
„Značný důraz jsme položili na výuku jazyků. Jestliže například naše účetní oddělení mohlo mít dosud pocit, že patří jen do České republiky, tak nyní se již stává mezinárodním hráčem. Dříve stačilo, aby v tomto týmu uměl jeden člověk němčinu a angličtinu, ale dnes je to již málo. Proto jsme začali podnikat důrazné kroky a už před rokem a půl jsme ve firmě zahájili výuku jazyků. Kromě toho jsme vypracovali plán školení odborné práce začínající u řidičů a zaměstnanců servisu, pro které se nám podařilo zajistit školení u společnosti Volvo. Celý proces vzdělávání jde samozřejmě dále, přes střední management až k vrcholovým řídícím pracovníkům, kde jsou podle tohoto plánu proškolováni jednotliví lidé. Vzdělávání zaměstnanců se tak stalo vedle certifikace jakosti druhým pilířem našich příprav na vstup. Musím říci, že se nám tyto přípravy vyplatily a dnes už řadu přeprav zabezpečujeme uvnitř Evropské unie. Snažím se naše pracovníky vést k určitému zdravému sebevědomí a říkám jim, že pro firmy, které pochopily, jak je nutné, aby na sobě pracovaly a dokázaly nabízet přidanou hodnotu služeb, místo v unii je. Snažíme se, abychom v oblasti logistiky mezi takové společnosti patřili.“
Pavel Toman