3. prosince 2012
V kalifornském Los Angeles se v říjnu sešli speditéři z celého světa na vrcholném setkání Federace spedičních svazů (FIATA). Její světový kongres se stal nejen přehlídkou novinek speditérského světa, ale také místem jednání o aktuálních otázkách a problémech, které obor trápí. Nechyběli na něm ani zástupci české členské organizace FIATA – Svazu spedice a logistiky ČR, předseda Ing. Martin Drábek a výkonný ředitel Ing. Jan Ekl. Po návratu z kongresu jsme položili několik otázek výkonnému řediteli SSL ČR Ing. Janu Eklovi.
Světový kongres FIATA v egyptské Káhiře loni zaznamenal kvůli společenskému neklidu v zemi spíše rozpačitou účast. Přijeli letos speditéři do Spojených států v hojnějším počtu a s dobrou náladou?
„Rozhodně ano. Do Los Angeles se sjelo na tisíc účastníků ze 70 zemí, a to je opravdu velmi dobrá účast. Americká asociace TIA (Transportation Intermediaries Association) připravila perfektní a rozmanitý program po celou dobu zasedání kongresu a pro hlavní fórum vybrala téma Co by měl zahraniční speditér vědět o dovozu do Spojených států. Vedle standardního jednání ve skupinách TIA nabídla také různé semináře se zajímavou tematikou. Američané jsou zaměřeni na byznys, jednotlivé semináře tak nesly názvy jako například Úvěr, Smlouva, Pojištění, Platby či Otázky, které vás budí v noci (s podtitulem: Na domácí půdě umíte problémy řešit, ale co když se něco přihodí v USA, 15 tisíc kilometrů daleko?) Další se jmenovaly ještě zajímavěji, například Jak překonat spletitost celních předpisů USA nebo dokonce Noční můra speditéra…“
Nejednotnost obchodních podmínek v Evropě a USA může skutečně noční můru vyvolat. Hovořilo se v Los Angeles o aktuálním vývoji v této oblasti? A co stále živá otázka přijímání Rotterdamských pravidel?
„Sjednocování obchodních podmínek mezi Evropou a Spojenými státy se věnovala řada přednášek i panelových diskusí. Vyplynulo z nich, že alespoň pomalé sjednocování se již zřejmě na obzoru rýsuje. A pokud jde o Rotterdamská pravidla, tedy o návrh nové smlouvy, která by mohla jednoho dne nahradit stávající úmluvy provázející námořní přepravu (Haagsko-visbyská pravidla, Hamburská pravidla či americkou úmluvu COGSA – Carriage of Goods by Sea Act), je třeba říci, že tento proces bude velmi dlouhý. Jednání o přístupu k této úmluvě budou zřejmě připomínat další a další díly mušketýrů – po dvaceti letech, a ještě po dvaceti letech a ještě… K uvedení úmluvy do života je potřeba dvacítka ratifikací, ale zatím tento akt uskutečnily pouze dvě země – Španělsko a africká republika Togo. Ostatní čekají na to, co udělají Spojené státy a Velká Británie, a ty zase čekají na výsledky voleb a vůbec mají na pořadu dne jiné priority. USA byly sice na počátku největším iniciátorem nové úmluvy, avšak nyní celý postup spíše trochu brzdí. A Čína se staví zatím otevřeně nesouhlasně, takže další díl mušketýrů je zatím v nedohlednu…“
Na jednání nesměly chybět otázky letecké spedice…
„Na setkání leteckého institutu AFI se rozpoutala živá diskuse ohledně nově zahájeného projektu Air Cargo Modernisation Project, ze kterého má vzniknout IATA/FIATA Freight Forwarders Program. Program by měl působit mimo struktury IATA a obě organizace, IATA a FIATA, proto u kulatého stolu i v pracovních skupinách jednaly o návrhu nové struktury, která by vyjadřovala změněné vztahy mezi leteckými dopravci a speditéry. V rámci programu již speditér nebude vystavovat letecký nákladní list (AWB) jako agent dopravce, ale jako odesílatel, nebo v případě přímé přepravy jako agent odesílatele. Program bude řízen globálně prostřednictvím správních rad IATA a FIATA a budou se na něm stejnou měrou podílet dopravci i speditéři.“
A určitě nechyběla ani bezpečnostní problematika…
„Pracovní skupina FIATA pro bezpečnost měla zajímavé téma, které v současné době řeší i náš Svaz spedice a logistiky. Jedná se o krádeže nákladů organizované podvodným jednáním falešných dopravních a spedičních společností. Tento problém je aktuální nejen v Evropě, ale také ve Spojených státech. Například v Kalifornii představuje druhý největší problém krádeží v dopravě. USA se ovšem k tomuto typu kriminality postavily rázněji než Evropa, která vždy musí hledat společná řešení, společný jazyk a naráží na různě nastavené mantinely v jednotlivých evropských zemích. USA mají jazyk jeden, hranice jen vlastních států a hlavně jim nechybí rozhodnost. V současnosti budují jednotnou databázi firem, získaly pojistné společnosti, které do této akce investují prostředky, a podobně. Zasedání bezpečnostní skupiny mělo tedy téma pro nás dobře známé. S informacemi o problému i požadavkem na společné evropské řešení, které by bylo zaštítěno evropským spedičním svazem CLECAT se sídlem v Bruselu, vystoupil prezident slovenského Zväzu logistiky a zasielateľstva Ing. František Komora. Odborně a se znalostí věci argumentoval ve prospěch centrálního vedení a rychlé výměny informací, neboť ty představují zásadní podmínky pro lepší obranu před tímto druhem kriminality.“
Prodlužovaly se na kongresu FIATA v Los Angeles členským svazům licence programů na vzdělávání speditérů?
„Výbor poradního orgánu pro odborné vzdělávání (ABVT) v rámci kongresu potvrdil a prodloužil vzdělávací programy řadě členských sdružení, která splnila stanovené podmínky. Cílem studia je rozšířit znalosti výkonných pracovníků v oblasti spedice, dopravy a logistiky a zvýšit tak profesionální úroveň jejich firem. Absolventi po úspěšném zakončení licenčního studia na základě žádosti dostávají od světové Federace spedičních svazů (FIATA) v Ženevě mezinárodní osvědčení spedičního experta. Mezi svazy, které v Los Angeles úspěšně obhájily své vzdělávací programy a získaly tak prodloužení licence FIATA, patřily například běloruský spediční svaz BAIF, dánský DASP, egyptský EIFFA, kazašský KFFA, nigerijský CRFFN, ruský FAR, jihoafrický SAAFF, NAFL ze Spojených arabské emirátů a vietnamský VIFFAS. FIATA v této souvislosti potěšením oznámila, že v současnosti existuje již šedesát ověřených vzdělávacích programů FIATA, které jsou pro zájemce k dispozici v padesáti dvou zemích. Devět z nich přitom nabízí v oboru řízení dodavatelského řetězce vysokoškolský diplom FIATA. V České republice běží dlouhodobě vzdělávací program Spediční expert, pro který Svaz spedice a logistiky akreditoval Institut Jana Pernera v Praze. SSL ČR úspěšně tento vzdělávací program obhájil na pracovním zasedání FIATA v Bangkoku před dvěma lety.“
Pavel Toman