Bezpečnost v logistice

IFF vyvíjí systém „Digitálního otisku“ zásilky

IFF vyvíjí systém „Digitálního otisku“ zásilky

Bezpečnost patří mezi absolutní priority logistiky leteckého zboží, procedury jsou však časově i finančně velmi náročné. Experti výzkumného Fraunhoferova institutu (IFF) z německého Magdeburku pracují na nových technologiích, které by pomohly zvýšit efektivitu odbavení.

Každý den přepravují letadla po celém světě tisíce zásilek, přičemž přibližně 70 procent tvoří „doplňková“ přeprava v rámci pravidelných osobních letů. Přísné kontrolní mechanismy mají zabránit tomu, aby se na paluby letadel dostaly nebezpečné látky, jako jsou například výbušniny. Screening, zejména rentgenová kontrola, stojí mnoho času i peněz a nezřídka se musí v případě podezření opakovat. Dosud se nepodařilo zavést takový systém, který by snadno a jednoznačně zaručil, že zásilka je „bezpečná“.

Fraunhoferův institut spolupracuje s partnery – mimo jiné německou leteckou nákladní společností Lufthansa Cargo a švýcarskou spediční a logistickou skupinou Panalpina – na novém společném projektu ESecLog, který by definitivně vyřešil dilema mezi bezpečností a efektivitou. „Vsadili jsme na to, že každá zásilka musí mít pro jednoznačnou identifikaci, tzv. Digitální otisk. Zboží je nasnímáno 3D skenerem, současně evidujeme údaje uložené v čipu RFID. Vše zadokumentujeme do Digitálního otisku obsahujícího přesné informace včetně statusu kontrolované zásilky,“ řekl manažer projektu v IFF Olaf Poenicke.

Partneři ověřují funkčnost markerů pro ověřování, zda byla již zásilka prosvětlena rentgenem. Výzkumníci IFF vyvíjejí také doplněk radiofrekvenční identifikace, který by zabránil následným podvodným manipulacím. Navrhli umístění čipu RFID přímo do obalu zboží. V případě pokusu o porušení celistvosti zásilky dojde k přetržení jemného bezpečnostního drátku. Zásilka je sice i nadále identifikovatelná, avšak pracovníci kontroly jsou okamžitě zpraveni o „porušení“. „Technologie umožňuje provádět inspekci na úrovni balíčku i celých palet, k čemuž právě slouží pomocná procedura 3D skenování vzhledu kontur,“ dodal Olaf Poenicke.

Všechny informace jsou uloženy do záznamové karty zásilky. Kontroloři mají přístup k dokumentaci v databázi Digitálních otisků, pohyb zásilky je vizualizován do podoby časové osy na obrazovku tabletu. Rentgenové snímky i další skeny lze samozřejmě kdykoli znovu prohlédnout. Systém podle IFF výrazně snižuje náročnost dodatečných kontrol. V současné době probíhá dokončování jednotlivých komponent systému ESecLog, předpokládaný termín spuštění je konec letošního roku. Testování bude probíhat v příštím roce a bude zaměřeno na optimalizaci interakce složek. Fraunhoferův institut představí ESecLog návštěvníkům říjnové mezinárodní konference o zásobovacích řetězcích v Berlíně. Projekt finančně podporuje spolkové ministerstvo školství, vědy a výzkumu.

(pat)

spinner