Logistika

Index logistické výkonnosti 2014 umístil ČR na 38. místo

Index logistické výkonnosti 2014 umístil ČR na 38. místo

Rozdíl ve využívání logistiky je mezi jednotlivými zeměmi světa stále poměrně velký, a to i přes jejich pozvolné sbližování. Uvádí se to ve zprávě, kterou v březnu zveřejnila Světová banky. Rozdíly přetrvávají kvůli složitosti logistických a souvisejících reforem a nedostatku investic v rozvojových zemích, a to i přes téměř všeobecné poznání, že nízká efektivita dodavatelského řetězce je hlavní překážkou obchodní integrace v moderním světě.

Nedávná zpráva Světové banky se nazývá „Spojováním ke konkurenci: obchodní logistika v globální ekonomice“. Podle ní je Index logistické výkonnosti 2014 (Logistics Performance Index 2014, LPI) postaven na zpracování údajů od více než tisíce logistických manažerů. Index tak umožňuje porovnat téměř 160 zemí z hledisek velikosti obchodu, kvality infrastruktury, výkonnosti v celním odbavení a časech doručování zásilek. LPI představuje hodnotný nástroj pro výzkumníky, pracovníky v businessu a pro politiky, aby analyzovali stav logistiky ve světě. Zpráva mimo jiné uvádí, že dodavatelské řetězce jsou jen tak silné, jako jejich nejslabší články, a jsou stále složitější, často propojují mnoho zemí. Chudé země se přibližují k bohatým, ale mezera se zaplňuje jen pomalu.

Na prvním místě se jako logistická velmoc podle LPI ocitlo Německo, následované Nizozemskem a Belgií. Poslední vítěz z roku 2012 Singapur nyní skončil na pátém místě. Finsko, naposledy třetí, je nyní na 24 místě. Ale i u dalších zemí lze vysledovat značné skoky v hodnocení. Například Nigerie postoupila z 121 místa na 75. I když v této zemi dochází ke zlepšení na silnicích a na dráze, celkově je infrastruktura stále katastrofální. Česká republika se s LPI 3,13 ocitla na 38. místě ze 158 států celého světa.

Logistika ve 158 zemích

The World Bank‘s Logistics Performance Index (LPI) je souhrnný index logistické výkonnosti ve 158 zemích. Je vytvářen na pomoc jednotlivým zemím, aby dokázaly identifikovat své potřeby a příležitosti z hlediska výkonnosti v obchodní logistice. LPI ověřuje logistickou výkonnost zemí v šesti oblastech a je sestaven váženým průměrováním následujících komponentů. V závorce uvádíme LPI 2014 České republiky a její pořadí:

  • Celní oblast: Efektivnost celních odbavovacích procesů (ČR 2,95 – 36. místo)
  • Infrastruktura: dopravní infrastruktury, vztažené k obchodu (ČR 3,0 – 36. místo)
  • Mezinárodní zásilky: Snadnost v dosahování konkurenčních cen (ČR 3,06 – 42. místo)
  • Logistická kompetence: odbornost a kvalita logistických služeb (ČR 3,0 – 35. místo)
  • Tracking & Tracing: Schopnost sledovat zásilky (ČR 3,27 – 35. místo)
  • Hledisko času: Frekvence, ve které zásilky dosáhnou příjemce v rámci stanovené nebo očekávané doby (ČR 3,56 – 42. místo)

Metodika Indexu

LPI je založen na celosvětovém přehledu od nadnárodních speditérů a hlavních expresních dopravců. Zásady přehledu byly pro LPI vytvořeny a zavedeny mezinárodním departementem obchodu a dopravy Světové banky za podpory School of Economics z finského Turku. Světová banka sestavuje přehledy LPI každé dva roky. První byl publikován v listopadu 2007, příští Index vyjde v roce 2016. LPI nečlení země za použití porovnávacího přístupu vůči „nejlepšímu ve třídě“. Skóre každé země je souhrnem hodnocení, vycházejícího z přehledu.

Respondenty je zhruba jeden tisíc logistických profesionálů z mezinárodních logistických společností ve 130 zemích, kteří se podíleli na posledním přehledu LPI v roce 2011. Členění participantů bylo následující:

  • Podle velikosti: multinacionální speditéři – 34 procent, globální expresní dopravci – 11 procent, malí a středně velcí speditéři – 55 procent.
  • Podle zařazení: „senior executives“ – 35 procent, regionální/národní manažeři – 25 procent, manažeři nižších úrovní – 24 procent
  • Podle organizační úrovně: národní filiálky – 35 procent, vedení korporací – 25 procent, místní filiálky – 11 procent, nezávislé firmy – 14 procent.
  • Podle odborného zaměření: téměř 50 procent účastníků se zabývá multimodálními dopravními operacemi. Individuální obory dopravy jsou rovněž dobře zastoupeny, jako jsou námořní služby (19 procent) a služby letecké dopravy (17 procent).

Přehled LPI sestává ze dvou hlavních částí, které nabízejí dva pohledy: mezinárodní a vnitrostátní.

  • Mezinárodní LPI poskytuje kvalitativní zhodnocení země v šesti výše uvedených oblastech jejími partnery v obchodě – logistickými profesionály, pracujícími mimo zemi
  • Vnitrostátní LPI poskytuje kvalitativní a kvantitativní zhodnocení země od logistických profesionálů, pracujících uvnitř země včetně širších informací o logistickém prostředí, hlavních logistických procesech, institucích a výkonových údajích z hlediska časů a nákladovosti.

Podle dokumentace Světové banky připravil Ing. Jiří Kladiva

TABULKA 1 a 2

První desítka zemí světa podle LPI 2014

  1. Německo 4,12
  2. Nizozemsko 4,05
  3. Belgie 4,04
  4. Velká Británie 4,01
  5. Singapur 4,00
  6. Švédsko 3,96
  7. Norsko 3,96
  8. Lucembursko 3,95
  9. USA 3,92
  10. Japonsko 3,91

První desítka zemí světa podle infrastruktury

  1. Německo 4,32
  2. Singapur 4,28
  3. Nizozemsko 4,23
  4. USA 4,18
  5. Velká Británie 4,16
  6. Japonsko 4,16
  7. Belgie 4,10
  8. Švédsko 4,09
  9. Kanada 4,05

Světová banka zařazuje země do pěti tříd podle HDP na hlavu. V zemích s nízkým příjmem jsou markantní zlepšení v infrastruktuře a celním odbavení. Díky tomu se Kambodža dostala ze 101 místa na 83. Celní odbavení nyní trvá v průměru 1,4 dne, v roce 2010 to bylo ještě 5,9 dne. Sama banka říká, že hodnocení netřeba přeceňovat. Důležitější je, ve kterém segmentu stát skončí. Některé země jsou indexově velmi těsně od sebe.

TABULKA 3 Pořadí zemí dřívějšího východního bloku podle LPI (za jménem země) 30. Čína 3,32 35. Maďarsko 3,15 37. Slovinsko 3,14 38. Česká republika 3,13 40. Polsko 3,04 42. Litva 3,02 47. Estonsko 2,95 50. Slovensko 2,92 51. Rumunsko 2,91 55. Bulharsko 2,87 58. Lotyšsko 2,58 63. Chorvatsko 2,71 73. Ukrajina 2,55 74. Bělorusko 2,53 88. Bosna a Hercegovina 2,46 99. Ruská federace 2,37 103 Kyrgyzstán 2,35 106. Moldavsko 2,31 111. Ázerbájdžán 2,29 115. Srbsko a Černá Hora 2,25 129. Uzbekistán 2,16 131. Arménie 2,14 133. Kazachstán 2,12 136. Mongolsko 2,08 147. Tádžikistán 1,93

Foto: Cushman & Wakefield

spinner