30. listopadu 2006
Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest – příspěvková organizace Ministerstva průmyslu a obchodu ČR – se dosud zaměřovala především na podporu zpracovatelského průmyslu. Letos do sféry jejího zájmu vstoupila také logistika. Jakým způsobem se agentura hodlá v budoucnu zabývat logistickými projekty, o tom s námi hovořil ředitel divize podnikatelských nemovitostí a infrastruktury CzechInvestu Ing. Zdeněk Jana. „Podporuje CzechInvest v rámci rozvoje průmyslových zón také oblast logistiky?“ „Agentura CzechInvest se dosud přímou podporou logistických projektů nezabývala. Nicméně díky započaté spolupráci s ministerstvem dopravy – zejména s prvním náměstkem ministra dopravy Ing. Ondřejem Jaškem – jsme začali na jaře letošního roku jednat a věnovat se také tomuto tématu. Určitý impulz přineslo vládní usnesení č. 550/2006, jímž vláda rozhodla o podpoře výstavby a financování strategických průmyslových zón na území České republiky. V rámci usnesení jsou schváleny konkrétní prioritní lokality a jedná se zejména o projekty strategických průmyslových zón Mošnov, Nošovice, Žatec Triangle a Kvasiny. Strategické průmyslové zóny na sebe samozřejmě vážou i významné dopravní aktivity. Je tedy zcela logické, že ministerstvo dopravy i firmy podnikající v oblasti dopravy a logistiky začaly mít o tento typ projektů zájem. Proto jsme společně s ministerstvem dopravy přijali jako určitý základní princip to, že by u každé strategické zóny měla být odpovídajícím způsobem vyřešena také dopravní a logistická obslužnost.“ „Přináší spolupráce Agentury CzechInvest, ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy již nějaké plody?“ „První vlaštovku představuje strategická průmyslová zóna Mošnov, kde přirozeným fyzickým propojením projektů průmyslové zóny a letiště vznikly velké požadavky na dopravní a logistické řešení. Agentura CzechInvest společně s ministerstvem dopravy, Moravskoslezským krajem a Městem Ostrava začala vytvářet takové podmínky, aby v rámci tohoto území mohlo v budoucnu vzniknout veřejné logistické centrum – jako první pilotní projekt tohoto druhu, který by se v České republice realizoval. Projekt je zatím v počátcích. Probíhají rozhovory na technické úrovni, tak aby byly všechny projekty, tj. průmyslová zóna, letiště a logistické centrum, mezi sebou provázány. Připravuje se zahájení výstavby infrastruktury pro strategickou průmyslovou zónu, a proto je nutné zajistit koordinaci všech projekčních, realizačních a stavebních aktivit. Koncepční řešení infrastruktury by mělo být společné a jednotné pro všechny záměry.“ „Je již jasné, kdy by mělo veřejné logistické centrum v Mošnově začít fungovat?“ „Začátek budování infrastruktury pro strategickou průmyslovou zónu Mošnov se odhaduje na jaro příštího roku a její dokončení z valné části v roce 2008. Byli bychom proto rádi, pokud by také projekt veřejného logistického centra a jeho uvedení do provozu navazovaly na dokončení výstavby technické a dopravní infrastruktury včetně prvních průmyslových objektů průmyslové zóny.“ „Jak velkou investici by mělo mošnovské veřejné logistické centrum představovat?“ „To je otázka konceptu centra, a hlavně záměru budoucího investora. Rozsah investice se určitě bude pohybovat v miliardách Kč. Bude přitom záležet na náročnosti a rozsáhlosti projektu.“ „Předpokládáte, že se budou realizovat i další projekty podobných veřejných logistických center?“ „Nemyslím si, že by se mělo v dohledné době jednat i v dalších případech o další veřejná logistická centra. Podstatné je to, že zóny na sebe stahují velké dopravní toky a zátěže, které je potřeba řešit. Proto je třeba v souvislosti s nimi hovořit o logistice ve smyslu dopravních proudů, kapacit, přepravy osob i zboží. U všech těchto projektů se řeší zejména dopravní infrastruktura, tak aby byla zajištěna funkčnost dopravní obsluhy. V případě Nošovic a investice firmy Hyundai je zcela logické, že záměry připravované v oblasti dopravní infrastruktury přímo podmiňují například propojení výrobních areálů firmy Hyundai v Nošovicích a firmy Kia v Žilině na Slovensku. Další strategická průmyslová zóna – Triangle v Žatci – představuje území o velikosti přibližně 360 hektarů. V současné době zde probíhá výstavba prvních významných investic firem Hitachi a IPS Alpha, která opět bude klást velké nároky na dopravu a logistiku zboží, respektive budoucích vstupů a výrobků. Vedle zajištění dopravní obslužnosti se v tomto případě řeší také napojení na kapacitní rychlostní komunikaci R7. V budoucnu by v žatecké zóně mělo být zaměstnáno více než deset tisíc pracovníků; už samotná jejich doprava představuje problém, který je třeba řešit. Tyto dopravní nároky budou vyvolávat tlak na odpovídající řešení logistiky a vznik logistického zázemí. Meziresortní hodnotitelská komise projednávala možnost umístění i jiných investic než jen průmyslové výroby a doporučila návrh, aby mohly být na území této zóny umístěny také logistické aktivity.“ „Myslíte, že by měly být logistika a logistické projekty předmětem podpory také v rámci těch zón, kde tato stránka dosud není uspokojivě řešena?“ „CzechInvest neumí v současné době přímo podporovat logistické projekty. Domníváme se, že iniciativa v tomto směru by měla spočívat zejména na ministerstvu dopravy, kde v současnosti existují určité podpůrné programy. Pro následující léta by však nové programy měly být upraveny tak, aby podpora logistických projektů a logistických center, ať veřejných nebo jiných, byla realizována obdobně, jako zajišťujeme projektovou a finanční podporu průmyslových zón. Pokud se tak stane, budeme schopni společně vytvářet multifunkční projekty, které by mohly zahrnovat i logistiku.“ „Zmínil jste se o tom, že určitou spolupráci již Agentura CzechInvest a ministerstvo dopravy navázaly. Budou při ní hrát nějakou roli také podnikatelské svazy?“ „Jednání s náměstkem ministra Ing. Ondřejem Jaškem nebyla jen bilaterální, ale zúčastnilo se jich více stran. Na úrovni ministerstva dopravy taktéž vznikla pracovní skupina, která zahrnuje i zástupce různých organizací a podnikatelských svazů. Skupina již zahájila konkrétní činnost, například přibližně před měsícem uspořádala pracovní návštěvu v logistickém centru v rakouském Štýrském Hradci (Grazu). Její účastníci ji hodnotili velmi kladně. Přímo na místě si mohli prohlédnout to, co by mohlo a mělo vzniknout i v České republice. Pracovní skupina připravuje do budoucna i další aktivity, například mezinárodní konferenci počátkem letošního prosince.“ „Jak se může při podpoře logistických projektů uplatnit nový program Nemovitosti, který logistiku na několika místech přímo zmiňuje?“ „Nový program s názvem Nemovitosti vzniká pro období let 2007 až 2013 v rámci Operačního programu Podnikání a inovace. Je zaměřen na přípravu a realizaci nemovitostí pro průmysl a podnikání a zabývá se nejen tím, jaké typy nemovitostí se budou podporovat a připravovat, ale rovněž tím, pro jaké aktivity budou nemovitosti využívány. V rámci programu Nemovitosti je důležitá část, která se zabývá regenerací tzv. brownfields. Chceme pro budoucí investory – ať z veřejné či soukromé sféry – projekty brownfields zatraktivnit, proto počítáme i s logistikou, i když jen v omezeném rozsahu. Zejména by se mělo jednat o aktivity spojené s průmyslovou výrobou, v nichž by logistika představovala spíše doplněk. Zatím ovšem nevíme, zda bude program v navržené podobě schválen v Bruselu na půdě Evropské komise, protože dosavadní jednání ozřejmila, že logistika může představovat určitý problém. Logistika je z ekonomického hlediska podstatně atraktivnější než průmyslová výroba, do níž je třeba investory lákat; v oblasti logistiky přicházejí investoři sami. Proto tento obor není v porovnání s výrobou tolik podporován.“ „Domníváte se, že schválení programu v navržené podobě – s explicitně zmíněnou logistikou – je spíše nepravděpodobné?“ „Jednání se zatím rozebíhají, vláda na jednání v polovině listopadu schválila operační programy jako takové. Následně tyto programy poputují do Bruselu, kde se budou schvalovat jako celek. Teprve potom se začnou projednávat jednotlivé programy, které vyžadují tzv. notifikaci ze strany Evropské komise. Znamená to, že pokud se schválí operační program Podnikání a inovace, přijde etapa, v níž se bude projednávat například program Nemovitosti a další. Pak budou probíhat další jednání, která by měla nakonec vést k tomu, že program – v tom či onom znění – bude vyhlášen, s největší pravděpodobností ve druhém čtvrtletí roku 2007.“ „Měla by společná jednání s ministerstvem dopravy přinést další konkrétní výsledky?“ „Jednali jsme také o tom, že jedna věc je obecná myšlenka veřejných logistických center či logistických center jako takových, druhou stránkou věci je však konkrétní realizace. Dosud vznikala logistická centra porůznu, kdekoli kolem měst, možná až nelogicky. Proto se domníváme, že právě pro tento typ projektů by měl být vytvořen určitý řád, který by je nasměroval a pomohl státu i firmám, aby své aktivity orientovaly cíleně na konkrétní potřebné území vyhovující územním, urbanistickým, prostorovým, dopravním i ekonomicko-obchodním zásadám. Dohodli jsme se proto s ministerstvem dopravy, že by měla být zpracována studie, která by v kontextu evropských zkušeností a existujícího systému logistiky v rámci celé Evropy odpověděla na otázky, jaké parametry by logistická centra v ČR měla splňovat, pokud jde o jejich počet, umístění, kapacitu a podobně. Hlavním garantem takové studie by se mělo stát ministerstvo dopravy nebo některý podnikatelský svaz. My máme zájem na tom, aby takovýto dokument vznikl, a proto jsme připraveni také spolupracovat a podílet se na něm i finančně.“
Pavel Toman