Ing. Petr Rožek (SSL ČR) pro DN

„Když pracovník zvládá různé druhy dopravy, získává výhodu pro sebe i pro firmu“

„Když pracovník zvládá různé druhy dopravy, získává výhodu pro sebe
i pro firmu“

Svaz spedice a logistiky ČR se problematikou odborného vzdělávání v oboru zabývá řadu let. Ve spolupráci s Institutem Jana Pernera Dopravní fakulty Univerzity Pardubice vede podle osnov světové Federace spedičních svazů (FIATA) také vzdělávací projekt Spediční expert. Od zimního semestru v něm v reakci na podněty ze strany studentů zavádí několik novinek. O tom, co to pro studenty bude znamenat, jsme hovořili s předsedou pracovní skupiny SSL ČR pro vzdělávání Ing. Petrem Rožkem.

V čem pro zaměstnavatele spočívá výhoda dalšího vzdělávání spedičních pracovníků?

„Kromě úplně nejmenších podniků většina firem nepůsobí jen v jediném oboru dopravy a spedice. Například já jsem specialista na námořní a leteckou dopravu. A kdo dnes umí leteckou dopravu a má zákazníky, získá další výhodu, když se naučí třeba námořní sběrnou službu. Zákazníci totiž přecházejí z jednoho dopravního segmentu do druhého, přičemž každý segment je odlišný a zákazníci v něm požadují různé služby. Když pracovník zvládá různé druhy dopravy, získává výhodu pro sebe i pro firmu. Když k tomu dokáže zvládnout ještě logistickou službu, vzniká další výhoda. Když takový člověk něco ví o celních službách, je tu další výhoda, a když je dostatečně inteligentní a dá si to všechno dohromady, je z něj logistik pravém slova smyslu.“

K tomu míří i inovovaný vzdělávací projekt SSL ČR Spediční expert…

„Vzdělávací projekt SSL je certifikovaný systém vzdělávání pod dohledem světové federace spedičních firem FIATA. Absolventi po absolvování a složení certifikovaných zkoušek získávají diplom FIATA, který jim může otevřít dveře do spedičních firem na celém světě. Máme vyzkoušeno, že v řadě zemí v Evropě i v Asii to opravdu dveře otevírá. Pro náš vzdělávací projekt máme tedy silného partnera, federaci FIATA, a dodavatele vzdělávacích služeb, kterým je Institut Jana Pernera, o. p. s., založený Univerzitou Pardubice a Nadací Jana Pernera. Spediční expert tak má v České republice k dispozici vysoko-školské učitele, kteří se v oboru vyznají a umějí ho učit. K tomu přibíráme odborníky z praxe, a to vše dohromady vytváří předpoklad pro kvalitní vzdělávání.“

Co nového jste ve vzdělávacím projektu připravili?

„Protože jsme v loňském roce zaznamenali určitý pokles zájmu o toto vzdělávání, rychle jsme zareagovali a podobu kurzů jsme v jedné z jejich variant výrazně upravili tak, aby odpovídala aktuální situaci firem i studentů. Zkrátili jsme délku trvání studia, protože tři semestry zřejmě byly pro firmy příliš dlouhé. K tomu jsme rozšířili možnosti studia o e-learning, který umožňuje domácí vzdělávání přes internet. Výraznou novinkou je také to, že jsme umožnili firmám, aby si pro své zaměstnance zvolily jednotlivé vzdělávací moduly, které je možno absolvovat samostatně. Modulů je celkem čtrnáct, lze z nich vybírat a sestavovat si z nich individuální program, který bude odpovídat konkrétním požadavkům firem na vzdělávání zaměstnanců.

Při tomto způsobu vzdělávání samozřejmě certifikát FIATA chybí, protože k jeho získání je třeba absolvování všech čtrnáct modulů. Student, který nakonec (třeba i postupně) absolvuje studium celé, ovšem pochopitelně bude mít možnost získat i diplom FIATA, ať už studoval docházkovým způsobem nebo e-learningem. Na závěr napíše práci, která má charakter bakalářské práce na vysoké škole, a obhájí ji. Následně složí zkoušku z anglického jazyka a může si požádat o diplom. U balíčkových systémů, které nezahrnou všech čtrnáct modulů, dostanou absolventi rovněž certifikát, složí rovněž zkoušku, ale vše bude omezeno pouze na absolvované moduly.“

Jaké jsou zatím reakce na tuto nabídku?

„Reakce byla dosti rozdílná a spektrum odpovědí je velmi široké. Jsou firmy, které počítají se vzděláváním zaměstnanců a hned projevily vážný zájem s tím, že již mají vytipované střední manažery, které by chtěly vzdělávat. Ale třeba i mezi největšími firmami jsou takové, které říkají, že je vzdělávání v tuto chvíli nezajímá. Možná je to z hlediska okamžité ekonomiky pochopitelné, z hlediska strategického rozvoje firmy však už nikoli. A úplně na chvostu pak stojí jedna firma, která mi řekla, že své zaměstnance vzdělávat nechce, protože jim to tak stačí. Pro ně je důležité, aby měl zaměstnanec znalost jednoho konkrétního podprocesu, který má na starosti – a víc vědět nemusí, víc snad znát ani nemá…“

Je vzdělávání Spediční expert zacílené pouze na spediční či logistické firmy, nebo míříte i na státní správu nebo na průmyslové podniky?

„Dnes je logistika především o komunikaci a vnitřním propojení. Proto ten, kdo je odběratelem služby, musí být s dodavatelem propojen určitou znalostí spedičních a logistických procesů. Právě znalost by měla být na obou stranách stejná, jinak se žádné propojení nedostaví. Primárně samozřejmě míříme na poskytovatele služeb – dopravní, logistické, spediční firmy. Byli bychom ovšem rádi, kdyby se k tomu přidaly firmy odběratelské, které dopravně-logistických služeb využívají pro svou činnost. Měly by se naučit, jak takovou službu objednat a jakým způsobem do vztahu s dodavatelem vstupovat, aby to bylo pro jejich firmu efektivní. Začínáme proto nabízet vzdělávání Spediční expert také velkým výrobcům, například typu Škoda Auto, kteří mají vlastní logistické týmy. Někteří jejich pracovníci by mohli využít naší nabídky k dalšímu rozšiřování a prohlubování znalostí o dopravě a logistice.“

Pavel Toman

Podrobnosti o vzdělávacím projektu Spediční expert na stránkách www.spedicniexpert.cz. Další ročník začíná 1. listopadu.

spinner