svaz spedice a logistiky ČR

Kluby SSL budou jednat o dopadu bezpečnostních opatření na spedici

Březnového zasedání představenstva Svazu spedice a logistiky (SSL) se zúčastnili předsedové jedenácti odborných klubů a pracovních skupin svazu. V jeho průběhu zhodnotili podzimní a zimní kola zasedání klubů a jednali o přípravách jarních zasedání, která budou probíhat od konce března do konce června. Jedním z hlavních témat jarních zasedání budou protiteroristická opatření, jež v celní oblasti přijímají USA a která významným způsobem ovlivňují námořní a leteckou spedici.

Celní předpisy USA, jež mají zabránit nedovolenému dovozu prostředků hromadného ničení v kontejnerech, přinášejí námořním speditérům a dopravcům nemalé problémy. Plnění amerických požadavků totiž velmi často přináší dodatečné náklady a větší časovou náročnost při odbavování zásilek. Některá rejdařství již zavedla poplatky ve výši 25 až 40 USD za zvýšené administrativní úkony spojené s ověřováním dat a jejich přenosem americkým celním orgánům.

Výrazný nárůst nákladů zaznamenávají především speditéři, kteří sami nehlásí údaje konosamentů elektronickou cestou prostřednictvím systému AMS (Automated Manifest System). Rejdaři totiž poplatky za administrativní úkony nepočítají za celý kontejner, nýbrž za každou jednotlivou zásilku, jež se v něm nachází. Je-li tedy v kontejneru dvacet různých zásilek, uvede rejdař do faktury navíc 500 USD (asi 15 tisíc Kč). Speditér pak usiluje o to, aby poplatky přeúčtoval zákazníkovi spolu s náklady, které mu vznikly s odbavením exportní zásilky.

Speditéři používající elektronický systém AMS se rovněž potýkají s problémy, i když jiného charakteru. Kontejnery se v amerických přístavech po proclení již neuvolňují automaticky. Proclení totiž nyní probíhá na základě konosamentu vystaveného speditérem a dopravce o něm není automaticky informován. Speditér tedy musí o uvolnění kontejneru faxem zpravit rejdaře, který následně informuje příslušný terminál.

Tento náročný administrativní proces často způsobuje až několikadenní zpoždění. Některá rejdařství dokonce vyžadují od speditérů zapojených do systému AMS odpovědnostní prohlášení. V něm se speditéři musí přihlásit k neomezené odpovědnosti, pokud by z chyby v předložené deklaraci vznikla rejdařství škoda.

Speditéři si přitom mezi rejdaři nemohou moc vybírat. Současnou situaci totiž komplikuje silný export z Evropy do USA a relativně vysoké využití kapacit. Také přístup odesilatelů k přesnosti údajů je zatím někdy až příliš ležérní a opravy v dokladech se musí provádět i několikrát. O všech těchto problémech bude na svém jarním zasedání jednat Námořní klub SSL.

Na obzoru nová pracovní skupina

Představenstvo SSL se rozhodlo navrhnout dubnové valné hromadě ustavení nové pracovní skupiny pověřenců pro nebezpečné věci. Iniciativa vzešla od vlastních členských firem s již certifikovanými pověřenci, ale zájem projevila i celá řada institucí vně SSL. (ja)

spinner