6. října 2014
„Když pracujete v logistice, nezažijete dva stejné dny,“ říká obchodní ředitel DSV Karel Kváč. Dvojnásob to pak platí, mluvíme-li o přepravách do zemí SNS, tedy do destinací, které jsou již samy o sobě z pohledu přepravy velmi specifické. „Ukrajinská krize“ situaci ještě umocnila. Jak? To už jsme se zeptali přímo obchodního ředitele.
„Jaké komplikace při přepravách do Ruska řešíte v posledních týdnech nejčastěji?“
„V první řadě se všichni dopravci potýkají se zvýšenou kontrolou na hranicích, která může dopravu prodloužit až o 48 hodin. Díky celní unii, která je mezi Ruskem a Běloruskem, není problém na těchto hranicích, ale komplikace mohou přijít na hranicích pobaltských repub-lik. Další cesta do Ruska vede přes Ukrajinu, zde jsou však některé přechody úplně zavřené, takže i v tomto případě jsou možnosti dopravy omezené. Z obchodního pohledu je problémem pokles exportu, ať už kvůli sankcím nebo zvýšené administrativě. Aktuálně Evropa omezuje například export zboží dvojího užití, tedy takového zboží a technologií, které kromě svého civilního užití mohou sloužit i pro vojenské účely.“
„Říkáte, že se snížilo množství exportu. Znamená to, že jsou nyní nevyužité kamiony na přepravu do východní Evropy a střední Asie?“
„V některých případech ano. Platí to zejména pro standardní plachtové kamiony, ale problém může být se speciálními vozy, jako jsou velkokapacitní soupravy nebo friga. U standardních přeprav se dokonce snížily ceny za přepravu místy až o 30 procent. Například přeprava do Moskvy, za kterou jste dříve zaplatili kolem 3500 €, je nyní až o 1000 € levnější. Ne všichni dopravci však šli s cenami dolů, část z nich se prostě přeorientovala na západoevropské trhy.“
„Co může dopravce udělat pro to, aby měla přeprava hladký průběh a zboží se dostalo k odběrateli včas?“
„Naprostou nezbytností je znalost místního prostředí a zkušenosti s přepravami do těchto destinací. Zvýšené nároky jsou kladeny jak na řidiče, tak i na dispečery, kteří často musí řešit nestandardní situace a ,od stolu‘ rozhodnout, jak postupovat. Další věc, která výrazně ulehčí průběh přepravy, jsou správně vyplněné a kompletní dokumenty k zásilce. Občas se setkáváme s tím, že má odesílatel jiné údaje ve faktuře a jiné v celních a přepravních dokladech. Při jejich vyplňování je důležitá pečlivá kontrola tak, aby čísla seděla přesně na desetinná místa. V opačném případě mohou nastat na celnici a hranicích problémy a s nimi související zdržení.“
„Region SNS je rozsáhlé území. Do jakých destinací je vhodné zvolit silniční dopravu?“
„Zjednodušeně řečeno všude tam, kam vedou silnice. Není problém dojet kamionem třeba až do Vladivostoku, i když pro oblast východního Ruska lze využít novinku v nabídce DSV – kontejnerové vlakové spojení, které spojuje Evropu s čínskými pří-stavy. Do některých destinací nabízí DSV kromě klasické celovozové nebo kontejnerové přepravy i sběrnou službu a dokládky. Těmito zeměmi jsou kromě Ukrajiny, Běloruska a některých oblastí Ruska také zakavkazské republiky.“
(PR)