10. října 2011
Již podeváté bude letos DB Schenker působit v roli oficiálního speditéra Mezinárodního strojírenského veletrhu. V čele jeho šestičlenného týmu specialistů na veletržní logistiku stojí Miroslav Horák. Jak sám říká, letošní veletrh bude náročnější než obvykle, mnoho firem vystavuje těsně před MSV na EMO, mezinárodním fóru v odvětví obrábění kovů v Hannoveru. Nadrozměrné exponáty tak bude muset tým specialistů DB Schenker převézt z Hannoveru do Brna ve velmi krátké době.
„Oficiálním spedičním partnerem Mezinárodního strojírenského veletrhu je DB Schenker již podeváté. Může vás po tolika letech ještě něco překvapit?“
„DB Schenker byl speditérem MSV v Brně již od roku 1960 a v roce 2003 jsme získali statut oficiálního speditéra pro veškeré akce konané na brněnském výstavišti. Ale i po tolika letech mě čas od času něco překvapí. Závisí to vždy na tom, co který vystavovatel požaduje, s jakými exponáty manipulujeme. Každým rokem mají vystavovatelé odvážnější plány, jak přilákat pozornost – poutače nejrůznějších tvarů a velikostí, patrové stánky. Zkrátka pokaždé se něco děje, někdy je to oříšek, ale my si umíme se vším poradit.“
„Co všechno obnáší logistická organizace takového veletrhu? Jak dlouho předem trvají jednání s klienty?“
„Zákazníkům poskytujeme opravdu širokou škálu služeb od přeprav, manipulace, instalace až po skladování a celní služby. Disponujeme technikou od vysokozdvižných vozíků až po autojeřáby. Jednání s klienty obvykle zahajujeme již tři měsíce před veletrhem. Nejprve musíme podrobně zjistit, co všechno budou během veletrhu potřebovat, jaké služby a technika k tomu budou potřeba.
Například v letošním roce před MSV v Brně proběhne vůbec největší strojírenská výstava v Evropě – EMO v Hannoveru. Většina exponátů, které míří do Brna, tak bude vystavena i v Hannoveru. To znamená, že tyto exponáty budeme muset převézt během pouhých pár dnů z Hannoveru do Brna, a tomu také musíme přizpůsobit naše plány.“
„Jaké exponáty budete například letos přepravovat a co si jejich přepravy vyžádají?“
„Nejtěžším předmětem, který budeme letos na MSV přepravovat, je osmnáctitunový lis pro švédskou firmu Pullmax Ursviken. Pře-prava proběhne standardně sníženým low-deck návěsem, ale největším logistickým oříškem bude jeho umístění na stánek. Pro tento účel využijeme dva dvacetitunové vysokozdvižné vozíky. Po ukončení výstavy budeme lis přepravovat zase dále, kam, to ještě nevíme. Stroj může být prodán nebo pokračovat do světa na další výstavu.“
„Úkoly spojené s veletrhem má na starosti tým specializovaný na veletržní logistiku. Jaké znalosti a schopnosti musí tito specialisté mít?“
„Náš specializovaný tým má šest stálých pracovníků. Pokud se však blíží veletrh či výstava, počet pracovníků navyšujeme. U rozsáhlých akcí může náš tým čítat přes 30 lidí. Všichni musí mít především odpovídající jazykové znalosti, protože komunikují s celým světem. Dokážeme se domluvit nejen v angličtině, ale také v němčině, italštině a ruštině. Kromě toho musí mít samozřejmě teoretické znalosti z oblasti logistiky a praktické zkušenosti. Naši stálí specialisté se v oboru veletržní spedice pohybují průměrně deset let.“
„Jak vnímáte vývoj veletržní logistiky a veletrhů vůbec? Mění se nějak dramaticky počet vystavovatelů a návštěvníků?“
„Počet vystavovatelů a návštěvníků se nijak dramaticky nemění. Záleží samozřejmě na typu veletrhu. Ale k čemu dochází, to je vyšší specializace jednotlivých veletrhů a výstav. Dříve byl jeden jarní a jeden podzimní veletrh, kde se představilo vše nové. Dnes se veletrhy i výstavy dělí na čím dál užší obory.“
(PR)