11. ledna 2007
Na mezinárodní konferenci Veřejná logistická centra a koncepce podpory logistiky z veřejných zdrojů, kterou v prosinci v Praze uspořádala Česká logistická asociace (ČLA), se představila nová logistická iniciativa. Jejím cílem je podporovat vznik veřejných logistických center a logistiky vůbec. „V České republice stále chybí systematická pozornost věnovaná logistice, neexistuje jednotný pohled na tento obor a zaměňují se pojmy logistika a kombinovaná doprava,“ uvedl při zahájení konference prezident ČLA Ing. Miroslav Rumler, CSc. Za novou iniciativou stojí ČLA ve spolupráci se Svazem dopravy (SD). Již loni v září se uskutečnilo jednání u kulatého stolu, kterého se zúčastnili zástupci ministerstva dopravy, agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest, ČLA, SD a významných firem z oblasti dopravy a logistiky. „Jednali jsme o analýze současného stavu a iniciovali vznik expertního týmu,“ řekl ke zrodu iniciativy Miroslav Rumler. Cílem zúčastněných organizací je nyní vytvořit nezávislý odborný orgán, který by mohl s vyloučením partikulárních zájmů načrtnout zásadní rysy komplexních řešení při rozhodování o logistických projektech. „Nebráníme se účasti dalších odborníků,“ uvedl Miroslav Rumler a zdůraznil, že expertní tým bude všechny informace o své činnosti zveřejňovat. Tým se již dohodl na tom, že modelovým vzorem pro koncepci veřejných logistických center v České republice a jejich fungování by se mělo stát logistické centrum v rakouském Štýrském Hradci (Graz). „Je třeba spojit síly a s důraznou podporou státu vytvořit podmínky pro podnikání v logistice,“ zdůraznil na konferenci prezident ČLA. Ministerstvo chce definovat veřejný zájem Ministerstvo dopravy se podle slov prvního náměstka ministra dopravy Ing. Ondřeje Jaška podpoře logistiky nebrání. Ve svém vystoupení náměstek ministra zdůraznil průřezový charakter logistiky, která zahrnuje řadu dalších oborů. Bude třeba vyřešit problémové okruhy spojené s veřejnými logistickými centry (VLC) – například jejich samotnou definici, která by měla zahrnovat princip veřejnosti a nediskriminační přístup k poskytovaným službám. Rovněž je třeba nalézt odpověď na otázku, jak v této oblasti definovat veřejný zájem a kde leží hranice slučitelnosti s veřejnou podporou. Veřejný zájem podle Ondřeje Jaška představuje přínos podporované logistiky pro efektivnější obsluhu v rámci logistických řetězců, vyšší zapojení železniční, vodní a letecké dopravy, zlepšení podmínek v oblasti logistické obsluhy regionů, vytvoření podmínek pro rozvoj city logistiky, snížení celospolečenských nákladů a také snížení negativních vlivů dopravy na životní prostředí a veřejné zdraví. Podpora logistiky z veřejných zdrojů by se měla odehrávat v rámci operačního programu Doprava 2007 – 2013 a programu podpory kombinované dopravy 2006 – 2010. „To zahrnuje nejen železniční vlečky, ale i logistické technologie,“ zdůraznil Ondřej Jašek. Vedle podpory nákupu dopravních prostředků pro kombinovanou dopravu a modernizace překladišť by se pomoc státu měla vztahovat i na vznik VLC z veřejných zdrojů a podporu logistiky z veřejných zdrojů s ohledem na vyšší zapojení železniční dopravy do přepravních řetězců. „Vznik a rozvoj sítě těchto center není možný bez jednotné koncepce na regionálním principu s možností podpory z veřejných rozpočtů, včetně zdrojů EU,“ řekl Ondřej Jašek. O rozvoji logistiky v kontextu podpory zahraničních investic do České republiky hovořil ředitel divize podnikatelských nemovitostí a infrastruktury CzechInvestu Ing. Zdeněk Jana. Představil agenturu CzechInvest, její aktivity a úspěšně dokončené projekty, jejichž počet již dosáhl 605. Logistika přichází do zorného pole CzechInvestu při podpoře průmyslových zón, které přitahují logistické aktivity navazující na výrobu. V této souvislosti Ing. Zdeněk Jana zmínil jako příklad budovanou zónu v Mošnově či žateckou zónu Triangle (více viz rozhovor s Ing. Zdeňkem Janou v DN 48/06). Současné trendy v logistice „Vzorové“ logistické centrum ve Štýrském Hradci představil jeho zástupce Franz Glanz. Provedl účastníky konference historií centra, které zahájilo provoz v červnu roku 2003, samotná myšlenka na jeho vytvoření však sahá až k roku 1980. Franz Glanz popsal PPP model, při němž se na budování i provozu centra účastní veřejný i soukromý sektor, a hovořil o službách, které centrum poskytuje, o jeho přínosech pro logistiku a plánech na jeho další rozvoj (podrobnější informace o štýrskohradeckém VLC viz DN 45/06). V dalších vystoupeních vytyčil Ing. Karel Stránský ze společnosti Colliers International hlavní trendy, které se uplatňují v rozvoji středoevropských logistických center. Patří mezi ně mohutný „tah na východ“, který podnikají velké společnosti z ekonomicky vyspělých států. Z velkých center postupuje expanze logistického podnikání do regionů a z tohoto vývoje těží velká města jako Plzeň, Brno a Ostrava i regionální oblasti kolem dopravních koridorů. Současně v České republice dozrává trh logistických nemovitostí. Dřívější praxi, kdy si uživatel postavil nemovitost, kterou vlastnil a užíval, nahrazuje následný prodej nemovitosti a její zpětný pronájem. Ing. Balkan Cetinkaya z Technické univerzity Berlín představil evropský projekt bestLog, jehož cílem je harmonický rozvoj evropských logistických struktur. Oborová sdružení: Podpora logistiky je nezbytná Aktivnější politika státu v oboru logistiky by měla existenční význam pro mnoho menších a středních firem, které ohrožují fúze a vytěsňování podnikatelů z trhu. Na závěr konference to prohlásil předseda Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) Ing. Martin Drábek. Ve svém příspěvku apeloval na to, aby se povědomí o nutnosti logistického vybavení dostalo mezi priority krajů, statutárních měst a dalších správních celků s pravomocemi rozhodovat o územním rozvoji. O potřebě podpory pro logistiku hovořil rovněž výkonný ředitel Svazu dopravy ČR (SD) Ing. Petr Kašík. Zdůraznil zejména nezbytnost přes-né definice VLC, například podle definice sdružení Europlatforms. SD spatřuje roli státu v nezbytné koordinaci a podpoře při budování dopravní infrastruktury pro VLC a v dalších aktivitách, uvedl Petr Kašík v závěru informacemi nabité konference. Řada účastníků po skončení konference pokračovala v neformálních diskusích o logistické prolematice na navazujícím společenském večeru pořádaném společností Reliant.
Pavel Toman