„Pouze nebilancujeme, ale jedeme dále“

Michal Peter (NYK Logistics Czech Republic) pro DN

Velmi rychlý růst zaznamenala v uplynulých několika letech logistická společnost NYK Logistics (Czech Republic), s. r. o., dceřiná společnost NYK Holding (Europe). O cestách, po nichž se ubíral rozvoj značky NYK na českém trhu, jsme hovořili s generálním ředitelem společnosti v České republice Michalem Peterem. „Jak probíhal příchod NYK do České republiky?“ „V roce 2002 začala naše společnost – ještě pod názvem New Wave Logistics – v České republice poskytovat služby pro Tesco. Dodávky spotřebního zboží z Asie pro distribuční centra v regionu střední a východní Evropy zajišťujeme dodnes. Již tehdy se také začínalo hovořit o projektu TPCA a možné účasti NYK jako logistického partnera. Toyota je tradičním klientem NYK Group. Tato silná vazba vznikla samozřejmě v Japonsku a postupně se rozvíjela i na ostatních kontinentech, kam Toyota postupně expandovala. V roce 2003 jsme byli pozváni do výběrového řízení pro kolínský závod TPCA a uspěli jsme. Naším úkolem bylo zajistit zhruba 20 až 25 procent přepravy dovnitř, cross-docky na prázdné obaly a výrobní díly a takzvaný shunting – vnitropodnikovou přepravu návěsů. Museli jsme obstarat odpovídající budovy, vybavit je technikou a získat zaměstnance. Celkový rozsah investice v Kolíně činil zhruba 800 milionů Kč, což zahrnovalo nákup desetihektarového pozemku v průmyslové zóně a výstavbu terminálu o ploše 20 tisíc čtverečních metrů. Polovina terminálu odpovídala zadání ve výběrovém řízení, druhou polovinu jsme vybudovali na své obchodní riziko. Tuto investici se nám již podařilo zhodnotit. Při pořizování dopravní techniky jsme řešili otázku, zda se vydat cestou akvizic, nakonec jsme se rozhodli vybudovat vlastní kamionovou dopravu.“ „Bylo obtížné nalézt v kolínském regionu dostatek vhodných pracovníků?“ „V Kolíně jsme potřebovali především pracovníky do skladů a řidiče kamionové dopravy. Nabízeli jsme a stále nabízíme stabilitu, pevné plánování směn a kulturní pracovní prostředí. Pokud uchazeči vyhovují zdravotním požadavkům, nehledíme na jejich věk. Dnes v Kolíně zaměstnáváme padesátileté i starší pracovníky, kteří jsou velmi spolehliví a je u nich nízká fluktuace. Situaci nám usnadnil také kolínský pracovní úřad, který na své náklady připravoval kandidáty na práci v oblasti automobilového průmyslu. Předpokládali jsme, že v Kolíně zaměstnáme zhruba 300 lidí, už dnes jich tam však pracuje přes pět set, takže jsme po TPCA jedním z největších zaměstnavatelů v regionu. Společně s pražskou centrálou a pobočkou v Říčanech-Jažlovicích tak dnes máme zhruba 600 zaměstnanců.“ „Jaký poměr dnes připadá na činnosti pro TPCA a pro Tesco?“ „Těžko srovnávat. Oba zákazníci mají pro nás nejvyšší prioritu. Z hlediska lidských zdrojů je TPCA na prvním místě, neboť všechny činnosti zajišťujeme vlastními zaměstnanci.“ „Rozvíjeli jste také další služby mimo TPCA?“ „Kolínský projekt nás na čas tak trochu pohltil, ale po jeho úspěšném rozběhnutí jsme pozornost obrátili i k dalším novým zakázkám. V pobočce v Říčanech-Jažlovicích dále pokračujeme ve spolupráci se společností Tesco. Letos se nám v ní podařilo ,rozjet‘ první evropský cross-dock pro výrobce automobilů PAG, Ford a Volvo. Konsolidujeme denní dodávky výrobních komponentů od dodavatelů a připravujeme expedici do několika evropských závodů uvedených značek. Sklad se rychle zaplnil, letos v srpnu jsme proto podepsali smlouvu s developerem, společností ProLogis, a nyní se stěhujeme v Říčanech do nových prostor. V letošním roce zřizujeme organizační složku na Slovensku, v níž nabízíme převážně naše transportní kapacity. Za krátkou dobu působení se nám podařilo i na Slovensku vstoupit do automobilového sektoru. Jezdíme pro Volkswagen Slovakia, MC Syncro a další.Po rychlém růstu společnosti nyní konsolidujeme lidské zdroje Česká pobočka NYK začala fungovat jako interní transportní a truckingová služba pro ostatní evropská zastoupení NYK. Pokud jde o velikost dopravní složky, je před námi už jen Velká Británie, kde mají větší flotilu kamionů, ovšem použitelných pouze na ostrovech. Po rychlém růstu společnosti nyní konsolidujeme lidské zdroje a snažíme se náš tým posílit o nové kolegy, kteří nám pomohou v další expanzi. Současně připravujeme investice do rozšíření kapacit vlastní kamionové dopravy. Zkušenosti, které jsme za poslední tři roky získali, jsou dnes již žádané v dalších projektech NYK Group i mimo Českou republiku. Osobně si myslím, že již nastala doba, aby Češi ukazovali směr kvalitní logistiky ostatní Evropě.“

Pavel Toman

spinner