10. června 2004
Rakouský spediční a logistický koncern Gebrüder Weiss disponuje více než 60 terminály a spolupracuje se 170 zahraničními partnery nejen v evropském prostoru, ale i v zámoří, například v USA, Číně a v dalších zemích. V České republice působí od roku 1991 a v současné době má filiálky v Rudné u Prahy, Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Ostravě, Plzni a také pobočku na pražském letišti, která zajišťuje leteckou a námořní přepravu. Od 1. ledna pracuje i nejnovější oddělení veletržní spedice na brněnském výstavišti. O rozvoji Gebrüder Weiss v ČR a o situaci ve spedičně-logistickém oboru s námi hovořil systémový manažer prodeje a marketingu ing. Jiří Dvořák.
„V čem spočívá jádro činnosti Gebrüder Weiss v České republice?“
„Gebrüder Weiss patří mezi přední poskytovatele komplexní logistiky. Mezinárodní síť poboček a partnerů nám umožňuje zajišťovat celosvětový servis. Hlavní a nosnou činností je pro nás především logistika, ale snažíme se pokrývat veškeré potřeby zákazníků – od samotných přeprav přes sběrnou službu, skladování, celní služby po služby přidané hodnoty. Našim zákazníkům poskytujeme také logistiku na klíč a s ohledem na trendy poslední doby jim nabízíme i outsourcing těchto procesů přímo v jejich závodech. A naším nejnovějším produktem je veletržní spedice.“
„Kdo jsou vaši největší zákazníci v oblasti logistiky na klíč?“
„Velmi význačné místo má skupina zákazníků z oblasti automotive, tedy dodavatelé automobilového průmyslu. V tomto oboru jsou samozřejmě logistické procesy velmi náročné na koordinaci dodávek, jejich přesnost a včasnost. Jedním z našich významných zákazníků je například firma Valeo, pro kterou zajišťujeme komplexní logistiku. Dalšími našimi významnými klienty jsou firmy z oblasti výrobních podniků, velkoobchodů a dodavatelé do řetězců.“
„Co pro Gebrüder Weiss znamenalo květnové rozšíření EU?“
„Vstup do unie nás nemohl nějak zásadně zaskočit, protože naše mateřská firma se nachází v Rakousku, které prošlo procesem vstupu do EU před několika lety. Díky tomu jsme mohli využívat zkušeností našich kolegů z mateřské firmy. Na jejich základě vznikl projekt, při němž jsme se na vstup do EU důkladně připravili. Přizpůsobili jsme nové situaci jednotlivé procesy, reorganizovali některá oddělení a připravili novou nabídku služeb i nových produktů, například v celní oblasti vyplňování statistických údajů Intrastat. K tomu všemu bylo potřeba přeškolit naše kolegy a zajistit technické, především softwarové vybavení. Při tak velké změně samozřejmě nastaly některé problémy, ale vše se už dostalo do normálních kolejí. Na změny v souvislosti s rozšířením EU jsme připravovali rovněž zákazníky. Uspořádali jsme například seminář o Intrastatu, kterého se zúčastnilo 400 firem z celé České republiky.“
„Spediční firmy si stěžovaly, že spolupráce s celními úřady byla v prvních dnech po vstupu velmi napjatá a někdy i zablokovaná, neboť nefungoval elektronický přenos dat. Jaké zkušenosti jste měli vy?“
„Problémy s proclíváním zásilek představovaly hlavní důvod některých našich potíží. My jsme se interně na přechod důkladně připravili, ale selhala komunikace s celními úřady. Nefungoval přenos dat od nás k celním úřadům, softwarové propojení do centrálních registrů EU ani internetový přístup do celního sazebníku TARIC. Kdo si potřeboval ověřit zařazení určitého druhu zboží, měl smůlu – stránky byly nedostupné. Na druhou stranu musím říci, že část těchto problémů byla způsobena i přetížením serverů EU.“
„Celníci říkají, že problém byl také ve firmách, které si nedokázaly včas opatřit odpovídající softwarové vybavení…“
„Těžko se k tomu vyjadřovat, protože například v naší firmě jsme se i z hlediska softwaru připravovali dlouhou dobu a velmi důkladně. Pro komerční společnosti je základním zájmem udržení klientely a její spokojenost. Proto si myslím, že podobně jako my se i většina ostatních firem chovala zodpovědně. Tím, kdo možná poněkud zaspal, byla spíše státní správa.“
„Domníváte se, že po rozšíření EU čeká logistické firmy nějaký velký boom? A předpokládáte v této souvislosti další rozšiřování Gebrüder Weiss v ČR?“
„Z našeho pohledu nárůst poptávky už začal a určitě bude pokračovat. Spojujeme ho především se změnami na dopravním trhu, který nyní využívá možností otevřených hranic. V České republice dnes máme v klíčových regionech vybudováno sedm filiálek a samozřejmě se budeme snažit o jejich další rozvoj a o rozšíření stávající sítě. Vstupem do EU se nám otevírají také nové možnosti rozšiřovat naše aktivity i v rámci koncernu.“
„Ale kromě nových možností nyní zřejmě také zesílí konkurence…“
„Ano, uvědomujeme si, že do země začne plynout kapitál a know-how logistických společností v mnohem větší míře, než tomu bylo dosud. To samozřejmě vytvoří tlak na snižování cen i na zvyšování kvality poskytovaných služeb. Připravovali jsme se na to a doufáme, že tomuto tlaku dokážeme odolat. Jsme velká, kapitálově silná firma s dobrým zázemím a know-how, proto si myslím, že jsme schopni obstát.“
„V poslední době se také hovoří o vytváření aliancí mezi spedičními a logistickými firmami…“
„Tento trend dobře známe od našich sesterských společností. Například v Německu existuje velký počet aliancí, v nichž se střední a menší dopravci spojují, aby nově získanou synergií dokázali odolávat větším společnostem. Proto je jen logické, že podobná uskupení mohou začít vznikat i u nás mezi domácími firmami a že se sem budou propojovat i aliance ze západní Evropy. My se obecně spolupráci v aliancích nebráníme, ostatně i v této oblasti můžeme čerpat ze zkušeností firem našeho koncernu. Pro nás by ovšem spíše přicházela v úvahu možnost spolupráce pouze tam, kde náš koncern nemá vlastní zastoupení, respektive silného partnera.“
Pavel Toman