Ing. Martin Vošta (AWT ROSCO) pro DN

Nabízíme komplexní služby při správě železničního vozidlového parku

Nabízíme komplexní služby při správě železničního vozidlového parku

Nový název AWT ROSCO nese od července někdejší společnost AWT VADS. Dosavadní dceřiná společnost AWT Čechofrachtu současně získala větší samostatnost v rámci skupiny AWT. Společnost s čtyřicetiletou tradicí se dnes blíží k miliardovému ročnímu obratu a soustřeďuje se především na správu železničních vozů a lokomotiv. O důvodech, které vedly ke změně názvu a k většímu osamostatnění firmy, jsme hovořili s výkonným ředitelem AWT ROSCO Ing. Martinem Voštou.

„Proč jste AWT VADS přejmenovali na AWT ROSCO?“

„Název VADS, který si železničáři familiárně pozměňovali na ,vadaska‘, znamenal původně ,Vypařovací a desinfekční stanice‘. Ale od toho už jsme ušli velký kus cesty. Dnešní AWT ROSCO se zabývá správou a údržbou lokomotiv a železničních nákladních vozů a jejich pronájmem. Máme ve správě více než 160 lokomotiv a téměř šest tisíc železničních nákladních vozů. Samozřejmě nám zůstalo také čištění železničních cisteren, autocisteren a kontejnerů a čištění odpadních vod.

Bývalý název tak už neodpovídal naší dnešní hlavní činnosti, kterou je správa vozidlové flotily. Proto jsme zvolili nový název AWT ROSCO, který vznikl zkrácením Rolling Stock Company (správa vozidlového parku) a zároveň ukazuje naši jasnou náležitost do skupiny AWT. Dnešnímu významu společnosti ve skupině AWT také odpovídá její nové postavení ve struktuře skupiny. AWT ROSCO je sesterskou společností AWT Čechofracht, Advanced World Transport a AWT Rekultivace.“

„Jak se za poslední rok změnilo zaměření společnosti?“

„S poměrně malým týmem obchodníků zajišťujeme pronájmy pro skupinu AWT. Najímáme nejen vozy pro naši vlastní potřebu, ale také optimalizujeme využití najaté flotily, provádíme tedy rovněž přepronájmy. Zhruba jednu třetinu vozů pronajímáme uvnitř skupiny, druhou třetinu v rámci spolupráce s ČD Cargo a zbylou třetinu tvoří ostatní proná-jmy mimo skupinu AWT.

Z pohledu údržby pokládáme za hlavní výhodu to, že se dokážeme o vozy a lokomotivy, které spravujeme, i v určitém rozsahu postarat. Mimo to jsme při větších opravách a technických kontrolách významným partnerem pro železniční opravny. Spolupracujeme v drtivé většině s českými renomovanými opravnami, jejichž kvalita služeb a přístup nám plně vyhovují. Máme ovšem také vlastní kvalitní servisní síť včetně mobilního servisu na opravu a údržbu lokomotiv a vozů. Ve vlastních kapacitách provádíme rovněž předrevizní opravy, při nichž dokážeme opravit celou skříň vozu, nejčastěji na uhlí.“

„A co ono na začátku zmiňované čištění železničních vozů a autocisteren?“

„Čištění představuje po pronájmech a údržbě třetí pilíř našeho byznysu. Patří k němu rovněž doplňkové služby, například tlakové zkoušky a drobné opravy výstroje. Čistíme také autocisterny, kterých vyčistíme zhruba 500 za rok, železničních nákladních vozů zhruba stejný počet. Odstraňujeme znečistění způsobené přepravou ropných produktů, včetně těch nejtěžších, jako jsou dehty, čistíme vozidla, která vozila rostlinné produkty, například tuky a podobně. Naopak vůbec neděláme těžkou chemii a plyny.

Čisticí stanice v Bohumíně je pro nás jakousi třešničkou na souboru činností, které zákazníkům poskytujeme. Jen málokterá společnost, která se zabývá opravami, údržbou a pronájmy, má zároveň vlastní čisticí stanici. Přitom každý železniční nákladní vůz se čistí jak při ukončení nájmu, tak při změně substrátu či před opravou. Areál čističky je dnes jedním z největších a nejkapacitnějších v České republice. Srovnatelná česká konkurence je snad jen v Litvínově, kde je ovšem čistička součástí chemičky.“

„Odkud se rekrutují vaši největší zákazníci?“

„Vedle našeho interního zákazníka Advanced World Transport se většinou jedná o dopravce, speditéry a průmyslové komplexy především v České republice, ale v nezanedbatelné míře také na Slovensku a v Polsku. Na tyto země a také na Maďarsko a Rumunsko se především soustřeďujeme. Tento trh představuje naše zájmové území, odkud vozy získáváme, a naopak je tam pronajímáme, podle toho, jak se vyvíjí situace na trhu. Trh železničních nákladních vozů je ovšem velmi turbulentní a jsou období, kdy všichni shánějí jeden typ vozů a pak zase jiný. Tady se uplatňuje naše schopnost stabilizovat výkyvy kombinací kapacity různých států – když vznikne poptávka v jedné zemi, jsme schopni je nasmlouvat jinde.“

„Jakými dalšími směry bude AWT ROSCO rozvíjet svou činnost?“

„V oblasti čistění směřujeme k mnohem větší flexibilitě. Zavedli jsme například mobilní jednotku pro čistění. Snažíme se pro zákazníka minimalizovat přepravy vozu a dobu čištění. V opravách vozů a údržbě lokomotiv intenzivně pracujeme na tom, abychom zajistili stejnou úroveň služeb, jako je v Česku, i pro Slovensko a Maďarsko. Z pohledu správy flotily vozů sledujeme příležitosti na trhu a velmi se zamýšlíme nad investiční strategií ve vztahu k novým lokomotivám a vozům.

Chceme omladit park lokomotiv a stojíme před potřebou rozvoje vozového parku, protože i v této oblasti rostou požadavky z oblasti ekologie a hlukových limitů stejně jako požadavky na kvalitu a spolehlivost vozů, jejich poruchovost a nízkou správkovost.

Budujeme část skupiny AWT, která je velmi zajímavá z pohledu komplexnosti poskytovaných služeb ve vztahu k železničním nákladním vozům a lokomotivám. Je sympaticky komplementární k železniční dopravě a spedici a přitom si za poslední měsíce vybudovala i nemalý externí přesah, který ukazuje oprávněnost její samostatnosti v rámci skupiny a její potenciál pro další rozvoj. Budeme velmi pečlivě sledovat vývoj na trhu a tomu přizpůsobovat naše služby.“

Pavel Toman

spinner