6. prosince 2016
6.12. - Předvánoční období je časem, kdy po naší republice putuje nejvíce zásilek v roce. Nakupování dárků na internetu z pohodlí domova je praktické a šetří čas. Občas ale nastávají situace, kdy kupující změní názor a objednané zboží již nechce. Důvodem může být vybrání vhodnějšího dárku nebo dodatečné zjištění, že objednaná věc je nakonec přeci jen příliš drahá. Co v takových případech dělat? Mnoho zákazníků českých e-shopů si myslí, že stačí zásilku nepřijmout. Tímto přístupem si ale mohou vytvořit zbytečné komplikace.
Někteří zákazníci se domnívají, že pokud odmítnou objednanou zásilku převzít a ta putuje zpět do e-shopu, prodejce tuto skutečnost automaticky vyhodnotí jako odstoupení od kupní smlouvy a vrácení zboží v zákonné 14denní lhůtě. Realita je ale jiná. „Pouhé nepřevzetí zásilky bez jakékoliv doprovodné komunikace je velkou chybou. Internetový prodejce takové jednání nemusí vyhodnotit jako vracení zboží v zákonné 14denní lhůtě. Po nějaké době může po kupujícím vymáhat, aby objednané zboží zaplatil a převzal,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení největší české spotřebitelské organizace dTest. Navrácení zakoupené věci ve 14denní lhůtě by proto mělo být vždy řádně oznámeno. Telefonicky, e-mailem nebo jednoduchým dopisem přiloženým k vracenému zboží.
Náklady spojené s navrácením zboží zpět obchodníkovi nese kupující. Obchodník by tyto náklady měl platit, pouze pokud by zákazník před uzavřením kupní smlouvy nebyl řádně informován o povinnosti je uhradit. „Praxe bývá často taková, že v mnoha případech by peníze za dopravu zpět do e-shopu měl platit kupující, ale e-shopy tyto peníze raději nevymáhají,“ dodává Lukáš Zelený.
Nákupem na internetu vzniká kupní smlouva mezi kupujícím a obchodníkem. České i evropské právo ale dává spotřebitelům jako slabší smluvní straně možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu a hlavně bez jakékoliv sankce. „Toto ustanovení platí, pokud nakupujete pro své potřeby, domů nebo pro rodinu. Tedy pokud zboží neobjednáváte jako podnikatel. Když nákup sjednáváte distančním způsobem, tedy přes internet, telefon nebo i odpovědí na nabídku v katalogu či teleshoppingu, máte zákonem stanovenou možnost zboží vrátit zpět v rámci 14 dnů od jeho převzetí. Účelem této lhůty je, aby se zákazník mohl s výrobkem, který viděl pouze na fotografii nebo videu, blíže seznámit a poznat jeho skutečné vlastnosti,“ dodává Lukáš Zelený.
Podle přepravní společnosti GLS je možné se vyhnout komplikacím s platbou za dopravu. „Pokud vím, že objednané zboží nakonec opravdu nechci, nejlepší je co nejdříve kontaktovat daný e-shop. V mnoha případech se podaří objednávku zastavit ještě před expedicí ze skladu, což znamená, že není třeba platit za přepravu. Někteří přepravci umožňují sledování zásilky na internetu, kde je možné balík odmítnout. V našem přepravním systému to například umožňuje GLS aplikace Delivery Manager,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.
V Česku je stále nejoblíbenější platba ve formě dobírky (další je pak platba kartou či na účet předem). Podle průzkumu GLS mezi spotřebiteli volí tuto možnost téměř každý třetí nakupující na internetu. Pokud se podíváme na západní země, situace je zde značně odlišná. Ve vztazích mezi prodejci a zákazníky panuje větší důvěra. Například ve Velké Británii nebo v Německu se až 25 procent zasílaného zboží platí až po jeho doručení. Zákazníci za něj v mnoha případech tedy platí až po několika dnech od doby, kdy ho začali užívat.
(tj)