MILOŠ MALANÍK (MENLO WORLDWIDE CZECH REPUBLIC) PRO DN

„Očekávám, že začnou přibývat nové příležitosti v oblasti logistiky“

Společnost Menlo Worldwide má v Praze již šest let vlastní kancelář, která poskytuje komplexní logistické služby v České republice. O současném postavení firmy na českém trhu a očekávaném rozvoji logistického oboru po rozšíření Evropské unie jsme hovořili s generálním ředitelem Menlo Worldwide Forwarding Czech Republic Milošem Malaníkem.

„Můžete zhodnotit cestu, kterou Menlo v České republice za dobu svého působení prošlo?“

„Činnost jsme zahájili na začátku roku 1998 ještě pod názvem Emery Worldwide jako letecky orientovaná spediční kancelář. Změny uvnitř mateřské firmy přinesly nejen změnu názvu, ale také nové projekty, které se již nezaměřovaly pouze na leteckou přepravu. To vycházelo především z požadavků našich zákazníků. A dnes, po šesti letech, poskytujeme široké portfolio logistických a přepravních služeb a stále narůstá podíl námořních přeprav a doplňujících služeb.“

„Jak velký podíl nyní tvoří letecká přeprava v činnosti české kanceláře Menlo Worldwide? A do kterých regionů především směřuje?“

„Z pohledu výnosů pro nás představuje v současnosti letecká přeprava zhruba 70 procent příjmů, zbytek tvoří námořní přeprava a další druhy přeprav. Trend růstu neleteckých přeprav dá-le pokračuje: ještě v prvním roce naší činnosti v ČR se letec-ká přeprava na našich výnosech podílela z 96 procent. Změnilo se i směrování zásilek – v prvních letech se většinou jednalo o přepravy do Severní Ameriky a zpět, zatímco v loňském roce se jejich rozložení již přesunulo ve prospěch Asie, především do Číny, Tchaj-wanu a Hongkongu. V rámci Evropy nabízíme také expresní letecké služby a nejnověji i pozemní přepravu.“

„Z kterých oblastí průmyslu přicházejí vaši zákazníci?“

„Společnost Menlo se výrazně orientuje na automobilový průmysl. Máme čtyři evropská koordinační ,automotive centra‘ a v rámci Evropy vytváříme podstatnou část tržeb právě v tomto průmyslovém odvětví – expresními přepravami, palubními kurýry a speciálními charterovými lety. V přepravách mimo Evropu se jedná především o zákazníky spojené s výrobou produktů pro informační technologie a s oblastí high technology. Zejména jde o výrobce mobilních telefonů, počítačů a elektronických součástek.“

„Očekáváte, že změny po rozšíření Evropské unie významným způsobem ovlivní vaši činnost?“

„Předpokládáme, že by se mělo projevit zjednodušení přeprav a měly by se zrychlit toky zboží. V tom vidím velkou šanci na rozvoj spedičního oboru. Ale konkrétní dopady nejsou v tuto chvíli jisté. Naší výhodou je, že Menlo provozuje své kanceláře v zemích, které již procesem vstupu do EU prošly, například v Rakousku, a tak můžeme využívat zkušeností našich kolegů. Očekávané zrychlení a zjednodušení přepravních procesů bude záviset také na státních institucích, na tom, jak budou pracovat a jak si budou změny vykládat.

Expresní přepravy do zemí EU zřejmě nebudou vzrůstat, ale očekávám, že začnou přibývat nové příležitosti v oblasti logistiky, krátkodobého skladování, konsolidace a manipulace s materiálem. Hodláme proto jít cestou pronájmu některého logistického terminálu v okolí Prahy, abychom měli dobré napojení na letiště a jinou dopravní infrastrukturu.“

„Po šesti letech působení na českém trhu můžete přehlédnout změny, k nimž za tuto dobu došlo…“

„Za zásadní posun v požadavcích trhu pokládám skutečnost, že zákazníci požadují stále komplexnější služby. Zpočátku jim stačila jen letecká přeprava z místa na místo a někteří si sami vozili zásilky na letiště a doručené si zase sami odváželi. Dnes naopak chtějí většinu prací spojených s přepravou kompletně outsourcovat, aby s nimi neměli žádné starosti a mohli se věnovat vlastní činnosti. Dále požadují napojit přepravu na skladování a logistiku a k tomu potřebují odpovídající systém. Každý měsíc například provádíme několik instalací našeho softwaru MyMenlo, který zákazníkům umožňuje plnou kontrolu celého zásobovacího řetězce, a zájem o tento program se stále roste.

Velkou výhodou je to, že Menlo nechce vnucovat zákazníkům svá řešení, ale snaží se přizpůsobit jejich potřebám. Právě to pokládám za jednu z našich nejsilnějších stránek.“ Pavel Toman

spinner