16. srpna 2014
Na logistickém a spedičním trhu vládne podle ředitele sekce Mezinárodní silniční unie IRU pro přepravu v EU Marca Billieta právní nejistota. Tato nejistota zpochybňuje postavení všech subjektů včetně autodopravců a vede k dalším deformacím trhu. Marc Billiet to zdůraznil na workshopu Role spedice a logistiky v intermodálních řetězcích, který uspořádala Evropská hospodářská komise Organizace spojených národů (UNECE) v polovině června v Bruselu. Dopravní noviny v této souvislosti mimo jiné zajímalo, jak se k požadavku IRU staví speditéři v České republice.
Marc Billiet kritizoval velmi širokou škálu národních regulačních předpisů a obecný nedostatek pravidel pro přiznání profesní způsobilosti na půdě Evropské unie. „Je to kontraproduktivní situace a způsobuje nedostatek právní jistoty pro subjekty v logistickém řetězci, včetně provozovatelů silniční nákladní dopravy. Tato situace by mohla způsobit další narušení hospodářské soutěže mezi poskytovateli služeb,“ zdůraz-nil Marc Billiet.
IRU si podle Marca Billieta uvědomuje význam role, kterou mají speditéři pro oblast dopravy a logistiky. Proto by měly existovat záruky odborné způsobilosti speditérů, které by zajišťovala jakási celoevropská licence umožňující podnikatelům přístup k tomuto oboru. IRU také vyzvala členské země Evropské unie, aby společně vytvořily právní rámec včetně jednotných pravidel pro stanovení profesní způsobilosti.
Místo licence vzdělávání
Z českého pohledu není požadavek na vytvoření celoevropské speditérské licence příliš realizovatelný. „Přineslo by to zejména administrativní komplikace,“ uvedl výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Jan Ekl. „Je třeba rovněž zdůraznit, že již dávno máme a využíváme tzv. Speditérské minimum, tedy vzdělávací osnovu, kterou zpracovala Mezinárodní federace spedičních svazů FIATA. Federace sdružuje více než stovku národních asociací speditérů a logistiků a za Českou republiku je jejím členem Svaz spedice a logistiky ČR,“ dodal Ing. Jan Ekl.
Podle této osnovy řídí vzdělávání svých členů národní asociace speditérů na celém světě. Také SSL ČR nabízí ve svém projektu Spediční expert odborné studium v délce 200 hodin. „Přidáme-li požadavek na minimálně jednoroční praxi, získá u nás po skončení studia speditér osvědčení o základních 14 modulech všech druhů doprav. SSL ČR nabízí ve spolupráci s akreditovaným Institutem Jana Pernera a Univerzitou Pardubice toto studium permanentně,“ vysvětlil Ing. Jan Ekl.
„Problémy chceme všichni řešit“
Diskuse o změně zasilatelství na živnost vázanou se objevují již dlouho. „Požadavky vždy vycházely od především od dopravců, zejména od těch, kteří učinili nedobrou zkušenost se spoluprací s některými spedičními firmami. Jednalo se většinou malé o firmičky, které v bytě či v malé kanceláři a bez valných znalostí přeprodávají přepravy zboží po odečtení své vlastní marže. Ano, těmto firmám chybí znalosti, finance, pojištění atd. A tento problém chtějí všichni řešit,“ řekl Ing. Jan Ekl. Největší problém totiž podle něj nastane, vznikne-li při přepravě jakákoli škoda. Zde se projeví podpojištění či dokonce žádné pojištění, ne-znalost dopravních podmínek, špatně sepsané nebo také žádné smlouvy či další neumětelství a podobně.
„SSL podporuje každé zlepšení stavu a vlastní činností dokazuje, že mu na odbornosti a vzdělání speditérů malých nebo velkých záleží. Proto pro podporu odborné způsobilosti spedičních firem svaz zpracoval několik materiálů, které prezentuje všem svým členským firmám,“ řekl dále Ing. Jan Ekl. Jedná se například o Všeobecné zasilatelské podmínky, které doplňují patřičná ustanovení nového občanského zákoníku. Svaz dále vydal Kodex jednání zasilatele, na jehož dodržování se členové SSL ČR dohodli a ve kterém apeluje mimo jiné na čestnou obchodní soutěž a uzavírání odpovídajícího pojištění odpovědnosti zasílatele. Svaz rovněž obhájil před komisí FIATA Odborné materiály pro výuku ve středních odborných logistických školách ve spolupráci s Univerzitou Pardubice a Institutem Jana Pernera Praha. V současné době, která volá po snižování administrativní zátěže při podnikání, by podle SSL ČR zpřísňování podmínek pro provozování zasilatelství bylo opakem této snahy. Speditéři jsou toho názoru, že odborná výchova, informovanost a tržní mechanismy mohou tento problém z rozhodující části vyřešit.
Pavel Toman
Současná právní úprava zasílatelské živnosti v ČR označuje tuto živnost za volnou a nestanoví zvláštní podmínky odborné způsobilosti k výkonu těchto zasílatelských činností. Podmínky v živnostenském zákoně byly takto nastaveny pro zrychlení a zjednodušení podnikání. Rovněž nový občanský zákoník v § 5 podporuje současný stav. V prvním odstavci § 5 zákoník říká: „Kdo se veřejně nebo ve styku s jinou osobou přihlásí k odbornému výkonu jako příslušník určitého povolání nebo stavu, dává tím najevo, že je schopen jednat se znalostí a pečlivostí, která je s jeho povoláním nebo stavem spojena. Jedná-li bez této odborné péče, jde to k jeho tíži.“ Problematiku spedice zákoník dále upravuje v oddíle 4 a v paragrafech 2471 až 2482, které se týkají zasílatelství jako takového. V řadě zemí i v některých zemích Evropské unie je pro činnost speditéra zákonem vyžadována povinná licence a splnění podmínek zkušeností s dopravou a s obchodem. Například na Slovensku je pro zasílatelství požadováno buď středoškolské vzdělání v oboru a dvouletá praxe v oboru, nebo vysokoškolské vzdělání v oboru a nejméně roční praxe v oboru.
Zdroj: SSL ČR