Globální trendy v logistice

Pražská konference nabídla různé úhly pohledu na logistiku

Ve dnech 20. a 21. dubna se v pražském hotelu Krystal uskutečnila již devátá mezinárodní logistická konference s názvem Globální trendy v logistice. Konferenci uspořádala Česká logistická asociace ve spolupráci s Fakultou podnikohospodářskou Vysoké školy ekonomické v Praze. Odborným garantem akce byl doc. Petr Pernica z katedry logistiky VŠE.

V úvodním slovu prezident České logistické asociace Miroslav Rumler zdůraznil, že připojení České republiky k Evropské unii představuje nejen nové možnosti a přístup na evropské a světové trhy, ale zároveň i významné změny podnikatelského prostředí s novými, někdy velmi náročnými podmínkami pro úspěšné podnikání. V první linii těchto změn se ocitají všichni, kdo se podílejí na logistických řetězcích, řekl.

Česká logistická asociace se jako člen Evropské logistické asociace snaží podporovat zvyšování odborné úrovně českých logistiků a jejich schopnost uplatňovat logistické znalosti v podnikové praxi. Proto se připojuje k evropskému systému certifikace odborné úrovně logistiků, European Certification Board for Logistics, řízenému Evropskou logistickou asociací, uvedl dále.

Nejen logistikové, ale i právníci

Program konference odrážel aktuální i výhledové zájmy účastníků, mezi nimiž převažovali manažeři podniků. Skládal se ze čtyř bloků:

• ČR v nových podmínkách – zajímavý partner pro významné světové subjekty.

• Výstavba a provoz logistických center.

• Strategický logistický management – vytváření logistických sítí, uzavírání aliancí a jejich IT podpora.

• Právní a daňové aspekty smluvních vztahů v dodavatelských řetězcích po vstupu do EU.

Organizátoři získali pro konferenci řadu zkušených a zajímavých osobností ze širokého spektra institucí – od Evropsko-českého fóra přes ministerstva dopravy a financí, generální ředitelství cel, advokátní kanceláře, Technickou univerzitu Berlín, Bremische Hafenvertretung, LMC Berlín, ČSA Cargo, Euralog, ICZ, a. s., TPA Notia až po MERCED, a. s., a město Břeclav. Široké spektrum odborníků umožnilo zaměřit se na logistické problémy z různých, i méně obvyklých a často i protichůdných úhlů pohledu.

Na konferenci hovořili ve-dle logistiků také právníci, například o volném pohybu zboží či o problematice aliancí, sdružení a dalších forem obchodní spolupráce. K diskutovaným tématům patřily i právní limity smluvní spolupráce a změny v pojetí soutěžního práva a jeho aplikace po vstupu do EU, o nichž hovořil JUDr. Martin Maisner. Odborný, právní pohled mohli účastníci bezprostředně konfrontovat s realitou podnikatelské praxe. Pohled leteckého dopravce zprostředkoval ředitel společnosti ČSA Cargo Kamil Slavík, který hovořil o zakládání aliancí jako přípravě na vstup mezi silné konkurenty na evropském trhu.

Pro hladké toky zboží v logistických řetězcích je důležité informační a komunikační propojení všech jejich článků – dodavatelů, finálních výrobců, distributorů, obchodu, externích dopravců, zasilatelů a poskytovatelů logistických služeb. Konkurenceschopnost firem zvyšují takové řetězce, v nichž je přidávána hodnota. Konference se proto zabývala aktuálním problémem, kterým je uplatňování daně z přidané hodnoty v souladu s principy platnými v EU. Na toto téma hovořila ing. Lenka Polanská.

Další okruh referátů se věnoval problematice budování veřejných logistických center. Na konferenci zaznělo, že pohyb zboží po území EU není možný bez vyspělé logistické infrastruktury. Ta se u nás dosud vyvíjela spontánně, na bázi soukromého kapitálu, s významným podílem nadnárodních poskytovatelů logistických služeb, kteří investovali do vlastních logistických center. Stát se v této oblasti zatím nijak neangažoval, na rozdíl například od německých spolkových zemí. Stojíme na počátku budování celoevropské sítě logistických center, a tak právě německé zkušenosti jsou pro nás velmi inspirativní. Bude třeba koordinovat další postup a také stimulovat výstavbu veřejných logistických center jako jedné formy podpory středních a malých podniků, budoucích „tahounů“ ekonomiky. Zanedbávat nebude možné ani vztahy logistiky k životnímu prostředí.

Logistické vzdělávání se orientuje na ekonomii

Požadavky na znalosti a dovednosti logistiků se promítají do studijních programů vysokých škol poskytujících logistické vzdělávání v zemích EU. Viceprezident České logistické asociace doc. Petr Pernica uvedl, že průzkum s názvem Diversity of Logistics in Europa, který si nechala provést Evropská logistická asociace, ukázal, že studijní programy logistiky na těchto školách jsou z 92 procent zaměřeny ekonomicky a orientovány hlavně na aplikační oblast průmyslu (43 procent), na poskytování logistických služeb (29 procent) a obchod (6 procent), což jsou oblasti, v nichž absolventi nacházejí uplatnění.

Odborný program doplnil společenský večer a na závěr konferen-ce organizátoři připravili prohlídku nového cargoterminálu ČSA v Ru-zyni.

Doc. ing. Petr Pernica, CSc.

vedoucí katedry logistiky

VŠE Praha

spinner