FIATA

Přetěžování kontejnerů představuje velký problém

Přetěžování kontejnerů představuje velký problém

Ve švýcarském Curychu se v polovině března sešli zástupci členských organizací Federace spedičních svazů (FIATA). Víkendové pracovní zasedání federace se koná každým rokem na jaře a jeho cílem je hovořit o aktuálních otázkách spedičního oboru a připravit témata na vrcholné podzimní setkání světové spedice – kongres FIATA. Letos speditéři jednali například o palčivé otázce stoprocentního vážení kontejnerů či o zatím nedostatečném pokroku v procesu ratifikace mezinárodní úmluvy o námořní přepravě zboží, tzv. Rotterdamských pravidlech, ale samozřejmě také o řadě dalších problémů, které je trápí.

„Nutnost vážení všech kontejnerů představuje velký problém, který nebude snadné vyřešit,“ uvedl výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Jan Ekl, který se za Českou republiku zasedání v Curychu zúčastnil. Požadavek na stoprocentní vážení vzešel od světového svazu rejdařů World Shipping Council (WSC), který požaduje, aby celková hmotnost kontejnerů byla ověřena před naložením na loď. Požadavek WSC podporují také další námořní organizace, ovšem odpovědnost za vážení nechce nikdo převzít.

Na zasedání pracovní skupiny pro námořní dopravu FIATA o pro-blematice vážení kontejnerů informoval předseda skupiny Robert Keen. Ze současné diskuse podle jeho slov vyplývají pouze dvě možnosti: buď lze vážit naložený kontejner, nebo jednotlivé části nákladu, který obsahuje, a přičíst je k hmotnosti samotného kontejneru. Speditéři však podle Roberta Keena pokládají vážení všech zásilek za neefektivní a zdržující, za smysluplné pokládají naopak profilování odesílatelů a zavedení sankcí vůči těm, kteří kontejnery přetěžují.

Černý Petr zřejmě připadne speditérům

„Dodatečná manipulace s kontejnery zvyšuje náklady a problémem je také technické řešení. Ale Černý Petr asi nakonec zůstane speditérům, protože oni musí zajistit, aby deklarovaná hmotnost přepravovaného zboží v kontejneru odpovídala skutečnosti,“ řekl Jan Ekl, který se jednání pracovní skupiny zúčastnil. Podle jeho slov obsahují kontejnery v mnoha případech zboží o vyšší hmotnosti, než jaká je uvedena v průvodních dokumentech. Dochází tak k přetěžování lodí a následným haváriím, při kterých hrozí poškození jak kontejnerů a jejich obsahu, tak často i samotných plavidel.

„Hmotnost dvou třetin přepravovaných kontejnerů jednoduše neodpovídá tomu, co je deklarováno,“ uvedl dále Jan Ekl. „Ale pokud by se kontejnery měly vážit třeba na jeřábu při nakládání na loď, zůstává otázka, co by se učinilo s kontejnery, které jsou těžší, než je deklarováno. Jakým způsobem by se s nimi mělo dále zacházet a také kdo by to měl zaplatit,“ dodal. V otázce ratifikace Rotterdamských pravidel speditéři konstatovali, že navzdory velkým očekáváním i po několika letech zůstává proces ratifikace prakticky na počátku. „V Curychu zaznělo především konstatování, že se v procesu přijímání Rotterdamských pravidel nejen nic nového neděje, ale ani dít nemůže, protože nejvýznamnější země v oboru námořních přeprav – Spojené státy, Velká Británie a Čína – se k nové úmluvě zatím nevyjádřily. Rotterdamská pravidla dosud ratifikovaly pouze dvě země, Španělsko a Togo. Dokud však nebude ratifikací dvacet, proces přijímání se nedá do pohybu,“ řekl dále Ing. Jan Ekl.

Bezpečnost na silnici žhavým tématem

Mezi další témata patřily například otázky bezpečnosti silničních přeprav. Například prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva Slovenskej republiky Ing. František Komora na zasedání právního výboru FIATA otevřel otázku možného zřízení nadnárodní instituce, která by se zabývala potlačováním mezinárodní kriminality v této oblasti. „Speditéři by chtěli, aby FIATA vyvíjela tlak na Evropskou unii, která by v této věci měla důrazněji jednat. Ztráty vzniklé krádežemi kamionů stále rostou a zločinecké gangy se zdají být stále o krok napřed před policií,“ poznamenal Ing. Jan Ekl (podrobněji o této problematice viz například DN 6/2013 a DN 9/2013).

FIATA zamířila k digitalizaci dokumentů

Významným tématem na curyšském zasedání byla otázka pokračující digitalizace dokumentů, které FIATA vydává – FBL, FCR, FTR. FIATA tuto změnu připravuje již delší dobu, nyní již přípravné práce dostatečně pokročily a federace představila zkušební provoz elektronického předávání dokumentu FBL. Spuštění systému pro všechny společnosti a asociace v digitální podobě se očekává do konce roku.

Pavel Toman

spinner