Evropská unie

Program Marco Polo podpoří třináct projektů 15 miliony €

Hlavním cílem několikaletého programu Evropské komise Marco Polo je podpora konkrétních aktivit v zájmu převedení části neustále rostoucích objemů mezinárodní silniční dopravy na železnici a vnitrozemské vodní cesty a na námořní příbřežní plavbu, především při využití dopravy kombinované. Hlavní motivací bylo a stále je zlepšování životního prostředí a zvýšení bezpečnosti celého dopravního sektoru. Poslední jednání výboru programu Marco Polo se uskutečnilo na konci dubna v Bruselu pod vedením ředitele odboru G – Námořní doprava a intermodalita (Directorate G – Maritime Transport and Intermodality) Fotise Karamitsose.

Jednání se zúčastnilo celkem 32 zástupců z jednotlivých států (všech patnácti členských států a osmi nově přistupujících), představitelé Evropské komise a Generálního ředitelství Doprava a Energetika (DG TREN). Představitelé výboru je podrobně seznámili s výsledky vyhodnocení Výzvy 2003, na niž přišlo celkem 92 návrhů, z nichž 87 splňovalo zadávací podmínky a bylo doručeno ve stanoveném termínu. Celkem zájemci požadovali podporu ve výši 182,4 milionu €, i když ve fondu je jen 15 milionů €.

Vlastní vyhodnocení v několika fázích prováděla hodnotící komise. Ke každému návrhu byly nezávisle vypracovány dvě zprávy obsahující základní přehled o projektu, jeho vhodnost a posouzení kritérií včetně základní kontroly poskytnutých údajů a případně jejich korekce, počítaje v to úpravy požadované výše dotace. Poté následovalo projednávání jednotlivě všech návrhů v plénu. Na základě jeho závěrů byla vypracována závěrečná zpráva (Consensus Report). Teprve pak bylo podle výsledků stanoveno výsledné ohodnocení a pořadí podle příslušných kritérií (na základě tzv. environmentální výhodnosti) u 33 návrhů. Pro poskytnutí podpory (dotace) ve výši 15 milionů € bylo vybráno 13 nejlepších návrhů (podle stanoveného pořadí) a šest rezervních. Úspěšných bylo tedy pouze 14 procent návrhů.

Z třinácti vybraných návrhů akcí (projektů) sedm zahrnuje příbřežní námořní plavbu (Short Sea Shipping), pět železniční dopravu a tři vnitrozemskou vodní dopravu, případně jejich kombinaci. Dvanáct akcí se týká převodu na jiný druh dopravy, jedna je všeobecně vzdělávací a žádná akce není zprostředkující (katalytická). Celkové náklady na akce jsou uvažovány ve výši 364,5 milionu €, takže Marco Polo se na jejich financování bude podílet jen ze čtyř procent. Akce přinesou celkový převod na jiné druhy dopravy (modalshift) v objemu 13,6 miliardy tunokilometrů a pokrývají prakticky všech patnáct „původních“ členských států Evropské unie.

Vybrané návrhy projektů (akcí) výbor zaslal Evropskému parlamentu ke schválení. Následovat bude rozhodnutí Evropské komise o navrženém výběru projektů a nakonec bude kladné vyjádření zasláno navrhovatelům a uzavřena smlouva mezi Evropskou komisí a příslušnými konsorcii jednotlivých projektů.

Ze závěru vyhodnocení a následné diskuse vyplynulo:

• Zprostředkující (katalytické) akce byly navrhovány v malém rozsahu, mnohdy nebyly dostatečně průkazné. Zařazení akce záviselo pouze na žadateli. Přitom mnohé tyto akce splňovaly podmínky akce převodu na jiný druh dopravy. Problém asi představuje také jejich nevhodná definice v Nařízení č. 1382/2003, resp. Výzvě 2003.

• Koeficienty externích nákladů pro jednotlivé druhy dopravy byly nevhodně zvoleny. Příliš zvýhodňovaly příbřežní námořní plavbu, což dokladuje i počet vybraných projektů, a prakticky znevýhodňovaly železnici. Ve Vý-zvě 2004 výbor předpokládá změnu.

• Program Marco Polo je podfinancován, což dokazuje velké množství podaných návrhů. Úspěšně se však zavedl. Podnikatelská sféra na něj reagovala až nezvykle pozitivně. Metoda vyhodnocení je velmi dobrá. Důležitá jsou jak kvantitativní, tak kvalitativní hlediska z pohledu životního prostředí.

• Řada vybraných návrhů se týká prakticky stejných, respektive souběžných tras po silnici. Mnohé údaje se zdají být nadnesené – příliš slibují. Evropská komise, respektive tým Marco Polo, však bude všechny podporované akce průběžně sledovat.

• V další části výbor zevrubně informoval o změnách v textu návrhu Výzvy 2004. Rozhodující změny proti loňské výzvě bude představovat:

• zvýšení částky dotace na 20,4 milionu €,

• dotace bude určena maximálně na 20 akcí (projektů),

• platnost pro všech 25 členských států Evropské unie a státy EFTA,

• malá modifikace s ohledem na politické priority,

• změna koeficientů externích nákladů,

• posun termínů zveřejnění výzvy a ode-

• vzdání návrhů.

Výzva 2004 by měla být po schválení zveřejněna na přelomu srpna a září ve všech jazycích členských zemí EU, tedy i v češtině.

Další připravovanou akcí, s navrženým termínem 1. října, je Informační den Marco Polo. Jeho hlavním bodem bude přivítání deseti nových členských států EU. Předpokládá se účast zástupců všech 25 členů, dále států EFTA, Bulharska, Rumunska, Turecka a tzv. třetích států (hraničících s prostorem EU). Měly by jim být podány upřesňující informace týkající se zprostředkujících (katalytických) akcí a všeobecně vzdělávacích akcí.

Program Marco Polo je zaměřen na podporu klíčových politických nařízení v hlavních rysech naznačených v Bílé knize Komise Evropského společenství „Evropská dopravní politika pro rok 2010 – čas rozhodnout“ vydané v září roku 2001. Program podporuje omezení negativních dopadů stále rostoucí silniční dopravy v nákladní dopravě a navrhované projekty by měly odpovídat časovému horizontu 2010.

Program vychází z Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1382/2003 ze dne 22. července 2003 o finanční pomoci poskytované Společenstvím ke zlepšení ochrany životního prostředí v rámci systému nákladní dopravy. Výzva 2003 (první výzva pro žadatele a základní pokyny pro podání žádosti) byla zveřejněna na internetových stránkách EU

11. října 2003 (netýkala se ovšem ještě přistupujících států, tedy ani ČR). Termín podání příslušných žádostí byl stanoven na 10. prosinec 2003 a na vybrané projekty byla vyčleněna částka 15 milionů €. Pro čtyřleté období 2003 až 2006 se pro program počítá s částkou 75 milionů €, i když původní návrh byl vyšší – 115 milionů €. Program Marco Polo je v gesci Ředitelství pro vnitrozemskou dopravu Generálního ředitelství pro energii a dopravu (DG TREN), kde bylo vytvořeno oddělení (tým) tohoto programu.

Česká odborná veřejnost byla se zásadami programu seznámena již v předstihu, přestože Výzva 2003 nebyla určena přistupujícím státům, tedy ani ČR. Text Nařízení č. 1382/2003 a Výzvy 2003 je od listopadu loňského roku zveřejněn na internetových stránkách Ministerstva dopravy. Zároveň se loni v listopadu uskutečnily dvě informační přednášky – na půdě Svazu spedice a logistiky a v Sekci kombinované dopravy Svazu dopravy ČR s cílem podat v dostatečném předstihu dostupné informace podnikatelské sfé­ře.

Program Marco Polo nabízí určitou pomoc i českým subjektům podnikajícím v oblasti mezinárodní nákladní přepravy, a to v případech finanční pomoci na konkrétní projekty splňující daná kritéria programu. Podrobnější informace jsou zveřejněny v češtině na internetových stránkách ministerstva dopravy a v několika evropských jazycích na speciální internetové stránce Evropské komise.

Ing. Ivan Novák, CSc., Ministerstvo dopravy ČR

www.mdcr.cz

www.europa.eu.int/…arcopolo.htm

spinner