28. června 2011
Současný vývoj v oboru dopravy vyvolává u českých dopravních svazů stále větší obavy. Shodli se na tom zástupci sedmi podnikatelských sdružení, kteří v květnu na společném setkání diskutovali o aktuální situaci. Výsledkem jejich jednání se stal dopis, kterým se obrátili na nově jmenovaného ministra dopravy. Na to, z čeho pramení obavy firem, jejichž podnikání souvisí s dopravou, a co navrhují, jsme se zeptali jednoho z účastníků jednání, výkonného ředitele Svazu dopravy ČR Petra Kašíka.
„Co bylo důvodem k setkání podnikatelských svazů?“
„Podnikatelé a jejich oborové organizace sledují současnou situaci se stále vzrůstajícími obavami. Po minulých volbách všichni předpokládali, že většina hlasů pro vládní koalici v parlamentu zajistí efektivní řízení státu. Očekávali jsme něco jako legislativní smršť, která by v návaznosti na dostupné finanční zdroje přinesla potřebné klíčové dokumenty. Zatím se však z důležitých dokumentů objevila pouze Superstrategie. Ovšem ani v případě tohoto dokumentu nedošlo k obecné shodě, takže lze předpokládat, že skončí v propadlišti dějin.
Vznikl stav, kdy se politická řešení problémů v dopravě zadrhla. Tak vidí situaci sedm svazů (Svaz průmyslu a dopravy ČR, Svaz dopravy ČR, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Sdružení ČESMAD Bohemia, Asociace PPP, Sdružení pro dopravní telematiku a Svaz podnikatelů ve stavebnictví), které se v květnu sešly, aby si navzájem potvrdily základní principy, které pokládají za prioritní. Ze setkání vzešel také dopis ministru dopravy JUDr. Radku Šmerdovi.“
„V dopise se hovoří o obavách ze ztráty konkurenceschopnosti České republiky. Co pokládají svazy za největší kámen úrazu?“
„Pro dopravu je zcela klíčovou otázkou dobudování páteřní sítě dopravní infrastruktury pro všechny oblasti dopravy – silniční, železniční i vodní. Na tom jsme se všichni shodli. Infrastruktura představuje pro dopravu a s ní související obory nejdůležitější článek. Mezi další důležité věci patří například stanovení jasných podmínek pro konkrétní dopravní obory, které by měla nastavit příslušná legislativa.“
„Navrhly svazy ministrovi, jak řešit financování dopravní infrastruktury?“
„Mezi prostředky potřebnými pro dobudování páteřní sítě a skutečnými zdroji je dnes rozdíl zhruba 60 procent. Pouze 40 procent je zajištěno z klasických rozpočtů. Pro nás to znamená, že budeme prioritně upřednostňovat financování dopravní infrastruktury pomocí projektů spolupráce soukromého a veřejného sektoru (PPP).
Jsme přesvědčeni o tom, že v České republice neexistují legislativní překážky, které by uskutečňování těchto projektů bránily. Pro takové partnerství však musí nejprve vzniknout vůle, právě ta však zatím chyběla. Zřejmě především proto, že Česká republika dosud mohla při budování a údržbě dopravní infrastruktury čerpat ze zdrojů státního rozpočtu, takže do této oblasti mohla vkládat až zhruba 90 miliard Kč ročně.
To se nám však v budoucnu již nepodaří zopakovat, pokud nebudeme mít nové zdroje z PPP. V tomto ohledu jsme také v dopise oslovili ministra dopravy.“
„Jak by se měly projekty PPP v ČR provádět?“
„Příprava projektů PPP by se měla zahájit co nejdříve. V dopise svazy zdůrazňují nutnost zahájení projektů PPP menšími akcemi. Nejvíce se bojíme toho, že by byl pilotní projekt příliš velký, časově náročný a nesl by s sebou velká rizika. Proto jsme v dopise navrhli, aby byl zvolen finanční objem do 500 milionů € s důrazem na maximální využití zahraničních zkušeností a umožněním co největší konkurence.“
„V dopise ministrovi se svazy také vyjádřily k otázce rozšiřování mýtného systému…“
„Postup ministerstva dopravy při přípravě výběrového řízení na rozšíření mýtného systému na silnice nižších tříd pokládáme za uspěchaný. Naopak doporučujeme, aby vznikl dokument, který by se zabýval konsenzuální vizí rozvoje mýtného sys-tému po roce 2016, kdy skončí vztah státu a současného provozovatele mýtného systému.“
„Jaká další témata pokládají svazy za prioritní?“
„Vidíme potřebu dalšího rozvoje a zatraktivnění veřejné a městské hromadné dopravy. Tato oblast dopravy je v České republice dosud na velmi dobré úrovni, proto je třeba o ni pečovat a dále ji rozvíjet. Mezi důležité body patří obnova vozového parku a řízení objednávání veřejných dopravních služeb tak, aby na sebe mezi jednotlivými kraji dobře navazovaly. Při jednání mezi kraji však musí sehrát důležitou roli prostředníka stát.
V dopise rovněž zmiňujeme problémy, které by mohla způsobit neexistence celoročního přístupu České republiky k Severnímu moři. Proto je důležité, aby byly zlepšeny plavební podmínky na Labi v úseku Ústí nad Labem – státní hranice, aby bylo splavněno Labe do Pardubic a zahájena diskuse o proveditelnosti projektu Dunaj – Odra – Labe.“
Pavel Toman