18. července 2014
Logistický koncern Dachser je se svou akvizicí z konce předloňského roku spokojen. Španělská společnost Azkar úspěšně pokrývá logistickými službami Pyrenejský poloostrov a zapojuje se do logistických operací koncernu. Jak vypadá logistika v podání Azkaru, poznali novináři z České republiky, které Dachser v druhé polovině května pozval na prohlídku největší pobočky Azkaru na východě země v Sant Boi nedaleko barcelonského mezinárodního letiště.
Azkar patří mezi největší poskytovatele logistických služeb ve Španělsku a soustřeďuje se zejména na oblast logistických služeb pro průmysl. V loňském roce společnost odbavila 9,7 milionu zásilek a dosáhla obratu ve výši téměř 570 milionů €. Společnost provozuje logistické prostory o ploše 1,1 milionu čtverečních metrů, z toho skladové prostory činí 519 209 metrů čtverečních. Počet zaměstnanců v loňském roce dosáhl 3106. Na Pyrenejském poloostrově má Azkar 55 překládkových terminálů, 17 logistických center, šest mezinárodních platforem a dvě pobočky pro letecké cargo na letištích v Madridu a Zaragoze. Denní linky spojují poloostrov s celou Evropou.
Úspěšná východní oblast
Divize Azkar East, která pokrývá východ Pyrenejského poloostrova, jen v loňském roce dosáhla obratu ve výši 160 milionů €. Společnost Azkar v této oblasti provozuje 15 poboček. Největší z nich je pobočka Azkar Sant Boi nedaleko Barcelony, kterou novináři navštívili. Pobočka se rozkládá na ploše 18 tisíc metrů čtverečních a disponuje 15 tisíci metry čtverečními skladových ploch. Budova crossdockového skladu má celkem 122 nákladních ramp a deset ramp vjezdových a je vybavena automatickou třídicí linkou pro balíkové přepravy. Souběžně zde probíhají logistické operace sběrné i balíkové služby. Pobočka v Sant Boi každý den přijme čtyři tisíce zásilek a do destinací v celé Evropě jich odešle více než 3800. Celkem tak na příjmu a výdeji zásilek každý den zmanipuluje až 760 tun zboží.
Santboiská pobočka Azkaru zpracovává v jedné hale společně balíkové i paletové zásilky. Automatický systém načítá čárové kódy balíků s využitím tří kamer, což mu umožňuje současně identifikovat pět stran zásilky. Použití kamer místo obvyklých laserových čteček umožňuje dosáhnout vyšší rychlosti čtení čárových kódů při současném snížení počtů „nepřečtených“ balíků a palet. Systém měří také hmotnost a rozměry balíků. Vedle balíkové třídičky používá pro větší zásilky rovněž paletový řetězový dopravník v podlaze s 21 vozíky a dva zakladače pro regálové sklady. Zásilky na paletách jsou váženy při přesunu řetězovým dopravníkem a systém současně zjišťuje i jejich objem.
Integrace přináší vzájemné výhody
Díky integraci do skupiny Dachser nabízí nyní Azkar svým zákazníkům snadnější přístup na nové trhy i nová řešení, například logistiku pro hobby markety DIY-Logistics nebo specializované služby pro chemický průmysl. Ostatní členové skupiny Dachser zase profitují z husté sítě poboček Azkaru na Pyrenejském poloostrově s množstvím pravidelných denních linek do celé Evropy. Rok a půl po dokončení akvizice je Azkar pevnou součástí skupiny Dachser. Zachovává si svou tradiční značku Azkar, která je na Pyrenejském poloostrově synonymem pro rychlou dopravu zásilek. Obě značky spojuje i fakt, že Dachser a Azkar jsou obě rodinné firmy, které byly založeny zhruba ve stejnou dobu ve třicátých letech minulého století. Více než osmdesát let společných zkušeností bude podle slov představitelů společnosti nyní zužitkováno k dosažení společného cíle – stát se vedoucím mezinárodním providerem se širokým portfoliem integrovaných služeb.
Pavel Toman