Evropská unie

Spediční svazy kritizují bezpečnostní proceduru ENS

Spediční svazy kritizují bezpečnostní proceduru ENS

Pět mezinárodních spedičních svazů – od evropského spedičního sdružení CLECAT až po světový svaz odesílatelů World Shipping Council – v březnu vystoupilo s ostrou kritikou vlád členských zemí Evropské unie za to, že nejsou připraveny přistoupit k reformě evropského celního zákoníku (UCC) a hlavně předpisů o bezpečnostní deklaraci (ENS).

ENS není běžná celní deklarace; celním orgánům ji musí dopravci předkládat ještě před tím, než zboží dopraví na území Evropské unie. V případě námořních kontejnerů po nich celní orgány ENS požadují už před vyložením kontejnerů v přístavu. Ustanovení ENS nabyla účinnosti v červnu roku 2011 a od té doby jsou odesílatelům a spedicím trnem v oku. Za zvláště problematické považují to, že informace o nákladu mohou celním správám předávat jen dopravci. Speditéři jim musí údaje poskytovat s velkým předstihem a obávají se možného zneužití citlivých obchodních údajů. Prosazují proto, aby mohli do budoucna celním správám data o zboží předávat přímo.

Členské státy jsou proti změně

Evropská komise a část poslanců Evropského parlamentu je pro změnu postupu a doporučuje jej i Světová celní organizace. Členské státy Evropské unie se naopak staví proti. Obávají se nárůstu administrativy, budou-li jejich celní správy muset komunikovat s větším počtem firemních subjektů. Spediční svazy to odmítají s tím, že Evropská unie jednoznačně stanovuje okruh dat, která celní orgány od komerčního sektoru v zájmu posouzení bezpečnostních rizik vyžadují.

spinner