1. června 2014
Každoroční jarní zasedání světové Federace spedičních svazů (FIATA) v Curychu mělo na programu řadu aktuálních otázek spedičního oboru. Speditéři jednali například o závažném problému podvodů a krádeží v dopravě, který je rozšířen nejen v Evropě, ale i v zámoří. V Curychu nechyběli ani zástupci české spedice. „Podvody a krádeže v dopravě představují pro speditéry velké téma,“ uvedl výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Jan Ekl, který na zasedání FIATA vedl českou delegaci.
„Letos se o tomto závažném problému hovořilo v Curychu nejen ve skupině pro bezpečnost, ale také v právní skupině a v sekci Evropa,“ dodal Ing Jan Ekl. Podvody a krádeže v dopravě se neomezují pouze na evropský kontinent, ale stejný problém jako Evropa hlásí i Spojené státy. Například americká pojišťovací společnost Avalon Risk Management ústy svého viceprezidenta v Curychu informovala, že v loňském roce představovala každá ze 700 krádeží u nich hlášených průměrnou hodnotu ztraceného zboží ve výši 200 tisíc USD. Za Svaz spedice a logistiky se zasedání FIATA v Curychu zúčastnil také předseda pracovní skupiny SSL pro právní otázky JUDr. Miloš Pohůnek. Pro účastníky připravil rozsáhlou prezentaci o změnách v legislativě České republiky, tedy především o novém občanském zákoníku. Vysvětlil také pojmy a výrazy, které nový občanský zákoník zavádí.
SSL čeká revalidace vzdělávacích materiálů
Třetím účastníkem z České republiky byl předseda pracovní skupiny SSL pro vzdělávání Ing. Petr Rožek, který připravuje SSL na splnění významného úkolu. Podle plánů FIATA musí SSL provést tzv. revalidaci materiálů vzdělávacího projektu Spediční expert, kterou SSL zajišťuje a jejíž akreditaci udělila Institutu Jana Pernera Praha. Zkoušky ze 14 modulů budou skládat zástupci SSL příští rok v březnu. Jen při splnění náročných testů bude moci SSL dále žádat o mezinárodní diplom FIATA pro své absolventy. Mezi další významná témata patřily v Curychu otázky ohledně využívání kombinované dopravy. „Je to stále otevřené a citované téma, tradičně soustředěné na kombinaci železnice a kamionů. Nyní se však ve zvýšené míře začalo hovořit o dalších kombinacích s důrazem na zvýšení efektivnosti překladu mezi námořním spojením a železniční dopravou,“ uvedl k aktuálnímu tématu Ing. Jan Ekl. FIATA k tomuto tématu uspořádala letos na jaře odborný seminář v Terstu, který se zabýval současnými principy platnými v kombinované dopravě a hledal nové možnosti včetně využívání nových technologií.
Příležitost k neformálním setkáním
„Zasedání FIATA v Curychu představuje vždy také vítanou příležitost k neformálnímu setkávání mezi zástupci spedičních svazů různých zemí,“ vysvětlil Ing Jan Ekl. „Například s britským kolegou z asociace BIFA jsem projednával možnost, jak informovat o české kamionáži v britských časopisech. S polskou kolegyní Danutou Adamczykovou jsme probírali otázky nového způsobu předkládání materiálů pro revalidaci našeho projektu Spediční expert. S prezidentem tureckého spedičního svazu Turgutem Erkeskinem jsem hovořil o výměně informací a možné podpoře pro české speditéry mířící do Turecka, ale i dále tranzitem přes Turecko do dalších zemí Středního východu a bývalých zemí Sovětského svazu,“ dodal Ing. Jan Ekl.
Turecko bude letos v říjnu také pořadatelem světového kongresu FIATA v Istanbulu a pečlivě se na tuto vrcholnou akci světové spedice připravuje, zaznělo na setkání v Curychu. Země bude na kongresu prezentovat své výsledky a možnosti pod heslem „Turecko nabízí svoji roli jako laboratoř pro udržitelný růst logistiky“. „Věřím, že se turečtí kolegové budou prezentovat úspěšně,“ vyjádřil přesvědčení Ing. Jan Ekl.
Pavel Toman