8. prosince 2011
Již pošesté letos historické prostory Břevnovského kláštera v Praze hostily jednu z vrcholných českých logistických událostí roku. Na dvoudenní mezinárodní konferenci SpeedChain 2011 se v něm na začátku listopadu sešly téměř tři stovky odborníků na dopravu a logistiku, aby jednali o aktuálních otázkách, které jsou pro dopravní a logistický obor klíčové. I letos konferenci uspořádala společnost Reliant.
Konferenci zahájil dopolední společný blok přednášek. Jako první v něm vystoupil mluvčí stínové vlády ČSSD pro evropské záležitosti, bývalý premiér České republiky a europoslanec v letech 2004 až 2010 Vladimír Špidla. Ve svém vystoupení hovořil o hrozbě periferizace střední Evropy. Česká republika podle něj nevyužívá všech možností, které jí Evropská unie poskytuje, a posunuje se tak na okraj evropského dění (viz DN 45/11).
Optimističtěji nevyzněl ani následující příspěvek prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše, který poukázal na rostoucí zaostávání dopravní infrastruktury České republiky. Ve svém vystoupení hovořil o neodpovídajícím stravu infrastruktury v České republice. Péče o dopravní síť má prvořadý význam pro celé národní hospodářství a investice do dopravní infrastruktury jsou investicí do budoucnosti země, řekl.
Logistika potřebuje spolupráci
Světlejší tóny v současném vývoji nalezl ředitel korporátní komunikace skupiny AWT Petr Jonák, který přiblížil problematiku kombinované dopravy z hlediska velkého dopravního a logistického operátora. Výkony kombinované dopravy v České republice rostou, přesto však obor zatím kvůli nedostatečné podpoře ze strany státu nemůže využívat všech svých výhod.
Petr Jonák představil mimo jiné strategicky umístěný moderní kontejnerový terminál kombinované dopravy AWT v Ostravě-Paskově, který plní i funkci veřejného logistického centra. Zdůraznil v této souvislosti potřebu státní podpory pro budování dalších terminálů a veřejných logistických center.
Dopolední blok uzavřelo vystoupení výkonného ředitele Supply Chain Management Institute při University of San Diego ve Spojených státech Joela Sutherlanda. Ve svém vystoupení představil výhody, které poskytovatelům logistických služeb přináší kolaborativní řetězec.
Možnosti kombinované dopravy
Bohatý odpolední program, ve kterém vystoupily přes dvě desítky přednášejících, se tradičně konal v sekcích. V řadě přednášek zaznělo například shrnutí vývoje kombinované dopravy, se kterým před účastníky konference předstoupil člen Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a vedoucí katedry technologie a řízení dopravy na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D. V obsáhlé odborné přednášce mimo jiné představil dva systémy kombinované dopravy – Modalohr lucemburské společností Lorry-Rail a německý CargoBeamer, na jehož vývoji se podílí společnost Systems CargoBeamer.
O kombinované dopravě jako součásti „zelené logistiky“ hovořil jednatel společnosti Bohemiakombi Vladimír Fišer. Kombinace silnice/železnice umožňuje udržitelný rozvoj dopravy, řekl. Kombinovaná doprava podle jeho slov roste zejména v západoevropských zemích, méně už na východě.
K právě skončenému projektu Evropské unie ChemLog se vrátil Ing. Ladislav Špaček, CSc., ze Svazu chemického průmyslu České republiky. Zdůraznil význam projektu, jehož cílem bylo hledat a definovat problematiku přeprav chemických výrobků a jasně formulovat závěry a doporučení pro národní, a zejména evropské orgány. Součástí konference SpeedChain 2011 bylo uzavřené jednání expertního týmu pro logistiku ministra dopravy České republiky. Na jednání byl představen připravovaný státní program na podporu multimodální dopravy a multimodálních center. K problematice se podle členů týmu rozvinula bohatá diskuse.
Konferenční část uzavřela panelová diskuse moderovaná Joelem Sutherlandem na téma Zelená logistika, která se zabývala aktivní environmentální politikou významných logistických providerů. Z příspěvků diskutujících vyplynul jednoznačný závěr – kdo chce být úspěšný, musí začít pracovat s CSR řešeními (Corporate Social Responsibility, sociální zodpovědnost firem).
SpeedChain s galavečerem
Po skončení konferenční části pokračoval SpeedChain 2011 v prostorách Břevnovského kláštera galavečerem V.I.P. Logistic Rendezvous. Hlavním bodem večera se stalo předání prestižní ceny GRYF. Ocenění logistické osobnosti roku vyhlašuje logistický magazín Reliant Logistic News, letos cenu obdržel výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky Ing. Jan Ekl, který získal v anketě logistického magazínu a na základě vyhodnocení hlasovacích lístků z veletrhu Transport a Logistika 2011 nejvíce hlasů.
Pavel Toman www.speedchain.eu