24. dubna 2003
Pravidelné jarní zasedání Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA se ve švýcarském Curychu uskutečnilo za účasti delegátů speditérských asociací ze šedesáti zemí světa včetně Svazu spedice a logistiky ČR na začátku druhého týdne války v Iráku. Její stín dopadl i na celou řadu jednání.
Organizátoři v důsledku války zaznamenali nižší účast delegátů než v předchozích letech, ubylo především zástupců spedičních svazů z arabských zemí. Někteří účastníci měli také problémy s cestováním. Jako červená nit se však mnoha jednáními táhly především dopady války na mezinárodní leteckou a námořní dopravu i na cenu pohonných hmot, která se promítá do ceny
dopravních a spedičních služeb. Během tří jednacích dnů proběhlo patnáct zasedání většiny významných pracovních skupin a týmů.
Letecká spedice
Bezpochyby hlavním tématem v oboru letecké spedice byly bezpečnostní požadavky USA na dopravu leteckých zásilek do země tak, jak je z pověření kongresu USA prezentují americké celní orgány.
Obdobně jako v námořní dopravě budou celní orgány i v letectví od konce letošního roku požadovat předchozí informace o zásilkách (Advance Cargo Information), což výrazně zkomplikuje rychlost dodání. Samostatnou problematiku pak představuje i bezpečnost leteckých kontejnerů a zavádění elektronické celní deklarace v rámci systému automatizovaných manifestů (AAMS).
V Evropě probíhá zavádění Programu evropského leteckého car-ga, který přinese unifikaci postupů v členských zemích Evropské unie. I nadále se pořádají celosvětová odborná školení FIATA/IATA v řadě specializací. Český zástupce si ovšem stěžoval na velmi složité přihlašování například do korespondenčních kurzů letecké angličtiny, organizovaných z Montrealu. Velmi zajímavá byla prezentace světové nákladní burzy leteckých zásilek GF-X.
Námořní spedice
Odborníci na námořní spedici jednali o nových celních nařízeních USA, která s ohledem na prevenci terorismu přinášejí řadu kontrolních opatření. Od konce loňského roku již například platí požadavek na maximální přesnost v deklaraci zboží na zbožových manifestech či na kontrolu plomb na kontejnerech. Mnoho konosamentů bude také třeba změnit a znovu posoudit smlouvy o pojištění, shodli se účastníci zasedání. V průběhu letošního roku se zavede systém předběžného hlášení obsahu zásilek v průměru 24 hodin před naložením a právě toto opatření přináší největší problémy, o nichž bude nutné dále jednat s americkými orgány. Čína vydala nový námořní zákon a v nejbližším období by k němu měla publikovat také prováděcí vyhlášku, kterou budou experti FIATA studovat. Zvýšená administrativa a odpovědnost rejdařů vedla k novým příplatkům, jež je spedice odhodlána přeúčtovávat na zákazníky, konstatovali odborníci.
Silniční spedice
Režimu TIR v Rusku, který před koncem roku prošel dramatickou krizí a byl na nátlak IRU málem ukončen, se věnovala jednání o silniční spedici. Odborníci na nich dále hovořili o změně právních předpisů o postihu za nedovolenou přepravu ilegálních imigrantů do Velké Británie. Pevně stanovená výše pokuty se změnila na pružné postihy a Britové doporučují věnovat situaci maximální pozornost, včetně zápisů řidiče o provedených kontrolách vozidla s ohledem na ukryté černé pasažéry. Členové FIATA konstatovali, že i nadále dochází ke krádežím kamiónů a k jejich vykrádání prakticky ve všech evropských zemích a pojišťovny důrazně požadují profesionální přístup k zábranám na straně dopravců a speditérů. Na jednání byla nastolena také otázka útlumu celní spedice na východní hranici Evropské unie, která by měla fungovat až do doby vstupu kandidátských zemí, dále dálničních poplatků zajména v SRN, jež svou plánovanou výší překračují limity na opravy dálnic a jsou zřejmě v rozporu s politikou EU.
Železniční spedice
Pracovní skupina FIATA pro železniční spedici schválila spojení skupiny s podobnou skupinou, pracující v rámci výboru CLECAT. Odborníci se shodli na tom, že pro spediční obor je významná realizace opatření železničního balíčku EU, která vstoupila v platnost v polovině března (viz DN 12/03). Předmětem jednání byl také další vývoj v oblasti pravidel provozu, odpovědnosti i obchodní činnosti v nemonopolní železniční dopravě; v Evropské unii zůstává i nadále otevřená otázka železničních vleček. Účastníci jednání věnovali pozornost mimoevropským rozvojovým projektům, zejména v Asii, jež by měly výrazně zvýšit možnosti železniční dopravy na extrémně dlouhé vzdálenosti.
Regionální skupina Evropa
V rámci jarního zasedání FIATA paralelně jednaly i čtyři regionální skupiny spedičních svazů. Ve skupině Evropa zazněla zpráva o spolupráci speditérů balkánských zemí, kde bude letos uspořádána již druhá konference svazů ze šesti zemí tohoto regionu a další svazy se jí mohou účastnit jako hosté v konzultačním výboru. Představitelé CLECAT informovali o aktuálním vývoji v Evropské unii a o jejím rozšiřování směrem na východ. Znovu byla otevřena otázka útlumu celní spedice na východní hranici EU; FIATA je ochotna vhodným způsobem intervenovat ve prospěch zmírnění negativních důsledků útlumu.
Nebezpečné věci
V pracovní skupině pro přepravu nebezpečných věcí její členové informovali o změnách v mezinárodních předpisech, které začaly platit od začátku letošního roku v silniční, železniční, letecké a námořní dopravě. Pozornost zaměřili i na některé problémy týkající se poradců pro přepravu nebezpečných věcí; konstatovali, že jednotná mezinárodní směrnice je často různě interpretována. Zástupce SSL informoval o připravovaném vzniku národní pracovní skupiny pro tuto oblast a doporučil, aby se problematika poradců stala trvalým bodem programu skupiny FIATA. Zajímavá byla také prezentace zástupců Institutu chemické distribuce (MPC) – relativně nové mezinárodní instituce se sídlem ve Velké Británii – který založili zástupci chemického průmyslu především pro oblast chemických produktů v námořním balení.
Odborná výchova
Pozornost členů této pracovní skupiny se zaměřila na systém jednotné celosvětové odborné přípravy k získání diplomů FIATA „Spediční expert“. Zástupce SSL převzal při této příležitosti 11 mezinárodních diplomů pro úspěšné české absolventy jednotné postgraduální přípravy. Skupina ocenila, že mezi uchazeči o Cenu pro mladého speditéra 2003, jež bude udělena na podzimním kongresu FIATA na Bali, je i český zástupce. Jihoafrická výchovná instituce GlobalTraining na jednání informovala o elektronické korespondenční spediční výchově prostřednictvím internetu, která již v angličtině probíhá v devatenácti zemích. (ja)