1. srpna 2015
Logistická společnost Yusen Logistics (Czech), s. r. o., využívá pro přemísťování návěsů ve svém areálu v Ovčárech u Kolína pět terminálových tahačů Terberg. Oproti běžným silničním tahačům mají terbergy řadu výhod. V Yusenu si pochvalují zejména jejich snadnou a rychlou manipulaci s návěsy i ekonomický provoz při takzvaném shuntingu, což je přesun návěsů v rámci logistického centra. Terminálové tahače Yusenu dodal a o jejich servis pečuje výrobce manipulační techniky, společnost Linde MH.
V rámci svého logistického centra v Ovčárech u Kolína Yusen Logistics zajišťuje služby pro výrobní závod jedné z největších světových automobilek. Aby se nezastavil plynulý tok dílů na výrobní linku, je třeba v přesných časových intervalech navážet návěsy s materiálem k vykládce. Návěsy čekají odstavené na parkovišti a na ně se vracejí zpět. Zdlouhavé zapojování a odpojování návěsů za silniční tahače by se mohlo snadno stát noční můrou pro dispečery i řidiče, díky terminálovým tahačům je však celý proces mnohem rychlejší a snadnější.
„V roce 2011 se Linde MH zapojilo do výběrového řízení na dodávku nových terminálových tahačů pro logistické centrum Yusen Logistics,“ uvedl Ing. Vladislav Záveský, produktový manažer společnosti Linde Material Handling Česká republika. Proběhlo několik kol jednání o technických specifikacích terminálových tahačů a různých variantách financování nákupu a provozování terminálových tahačů. Na jednáních se podíleli zástupci obchodního i ser-visního oddělení Linde MH. „Důležitou součástí výběrového řízení byla reference o terminálových tahačích z Yusen Logistics UK (Anglie), kteří v té době také pořídili nové tahače Terberg. Dále bylo nutné zákazníka přesvědčit, že Linde umí tyto terminálové tahače servisovat a že je silný partner se zkušenými servisními techniky,“ dodal Ing. Vladislav Záveský. Výběrové řízení bylo podle jeho slov pro Linde úspěšně dovršeno v prosinci 2011 uzavřením kontraktu na dodávku pěti nových tahačů Terberg YT 182.
Terbergy mohou i na silnici
Terminálové tahače plní obdobnou funkci jako tahače silniční, jsou však určeny pro kratší přetahy návěsů. Vozidla jsou vedena jako pracovní stroje, mohou však vyjet i na silnici, což je důležité při přesunu mezi parkovišti i třeba pro dočerpání paliva. Provozují se na řadě míst, zejména v rozsáhlých logistických areálech a také v přístavech. „Přesun návěsů musí proběhnout v co nejkratší době, nesmíme kvůli pozdnímu při-stavení návěsu zdržet nebo dokonce zastavit výrobní linku. Proto musí být manipulace s vozidly velmi rychlá. Není čas, aby se řidič zdržoval vystupováním na plochu, zatahováním opěrných nohou návěsu a podobně,“ vysvětlil Martin Piskora, fleet engineer v ovčárském logistickém centru Yusen Logistics. „Právě toto umož-ňují terminálové tahače. Řidič zacouvá k návěsu a za kabinou tahače propojí hadice obou vozidel. Tahač si návěs sám nadzdvihne, takže není třeba zasunovat nohy návěsu a souprava může hned odjet. Celá operace trvá nanejvýš desítky sekund. Je to benefit, který nám umožňuje provádět přepravu rychle a nezdržovat se,“ pokračoval Martin Piskora. Za výhodu spolupráce s Linde MH pokládá také rychlý a spolehlivý servis tahačů, který Linde zajišťuje. „Poruch na tahačích Terberg je velice málo, ale když už se nějaká stane, reakce ze strany Linde je okamžitá a servisní technik Linde přijede velmi rychle a dokáže si se vším poradit,“ dodal Martin Piskora.
S terminálovými tahači je spokojen i vedoucí shuntingu Yusen Logistcs v Ovčárech Zdeněk Pavlíček. „Ačkoli je terminálový tahač pracovní stroj, v Yusenu musí mít každý jeho řidič také odpovídající řidičský průkaz,“ řekl. „Za jeden pracovní den se uskuteční zhruba 250 až 300 přetahů, což je poměrně velká porce. Ale díky tahačům probíhá manipulace velmi rychle,“ pochvaloval si terbergy Zdeněk Pavlíček a za další výhodu nasazení terminálových tahačů s vlastními řidiči pokládá nezávislost na externích dopravcích a jejich pracovnících.
V Ovčárech se při práci s terminálovými tahači také využívá shunt management systém, který spojuje technologii RFID s GPS. „Díky tomu víme v každém okamžiku o všech návěsech i o všech tahačích, kde jsou, jak jedou, ať to jsou externí řidiči nebo tahače terminálové. Všechno sledujeme přes GPS, takže pokud řidič porušuje nastavená pravidla, můžeme ihned reagovat. Přináší nám to velmi dobré výsledky a také možnost reportovat zákazníkovi čísla, která ho zajímají,“ dodal Zdeněk Pavlíček.
Zájem je i o elektrotahače
Mezi další výhody terminálových tahačů Terberg patří úsporné a výkonné motory s nízkou spotřebou a automatické vícestupňové převodovky, které umožňují snadné ovládání vozidla. Linde MH nabízí podle přání zákazníka k terbergům bohatý sortiment příslušenství. Tahače lze využít i pro převážení odnímatelných nástaveb typu swap body a mají i řadu dalších využití. Linde Material Handling nabízí ucelenou řadu tahačů od největšího světového výrobce těchto pracovních strojů, nizozemské firmy Terberg Benschop B.V., která v loňském roce dodala již 25 tisíc terminálových tahačů.
V Yusenu nyní uvažují o budoucím možném rozšíření či obměně parku terminálových tahačů o novinku, kterou Terberg nabízí v podobě tahače na elektrický pohon řady YT202–EV. Yusen Logistics klade celosvětově velký důraz na ekologii a od většího využívání elektřiny si slibuje nejen hospodárnější provoz u těchto terminálových tahačů, ale především další zvýšení ohleduplnosti vůči životnímu prostředí. Elektrické ekotahače tento trend pomohou naplňovat.
Pavel Toman¨