10. října 2011
Těžiště námořní a letecké nákladní přepravy se bude v následujících letech postupně přesouvat na východní polokouli. Trh v regionu Asie – Pacifik se rozvíjí velmi dynamicky a stále významnější roli na něm hraje speditér jako zprostředkující článek mezi odesílatelem zboží a dopravcem. K těmto závěrům dospěli zpracovatelé nejnovější studie společnosti Transport Intelligence (TI) o současnosti a budoucnosti spedičních trhů.
Spediční trh v asijsko-pacifické oblasti loni poprvé překonal kvantitativní úroveň evropského trhu, uvedli v létě autoři studie Global Freight Forwarding 2011. Celkový objem asijského trhu loni dosáhl 39,8 miliardy € a Evropu tak za sebou zanechal o více než dvě miliardy € (37,6 miliardy €). „Klesající export ze zemí západního světa byl více než kompenzován nárůstem vnit-roasijského obchodu, rostoucí čínská ekonomika přitom posloužila jako alternativní exportní trh,“ konstatovali autoři studie TI.
V jednotlivých segmentech se však nová asijská dominance neprojevuje všude stejně. Zatímco v námořní dopravě zůstává pozice Evropy velmi silná, v případě letecké nákladní dopravy je Asie hegemonem již několik let. Podle expertů TI dosáhl trh letecké spedice v Asii obratu 22,98 miliardy € a výrazně tak již předstihl Evropu (16,85 miliardy €) i Severní Ameriku (16,62 miliardy €).
Nůžky mezi výkonem asijského a evropského trhu se však budou rozevírat stále více: v roce 2014 studie obrat odvětví v Evropě odhaduje na 20,69 miliardy €, v Asii již na 37,7 miliardy €.
Obrat námořní spedice se loni v Evropě podle studie Global Freight Forwarding 2011 pohyboval kolem 20,8 miliardy €, v Asii činil 16,8 miliardy € a v Severní Americe 13,84 miliardy €. V dalších letech jí studie na jednotlivých trzích předpovídá velmi rozdílné tempo růstu: V Asii by měl obrat námořní spedice v příštích třech letech růst ročně zhruba o 14,3 procenta ročně, ale v Evropě jen o 5,1 procenta. Do roku 2014 by tak Asie měla starý kontinent předstihnout i v tomto segmentu (28,6 miliardy € v Asii oproti 25,4 miliardy € v Evropě).
Autoři studie upozorňují také na skutečnost, že se vývoj bude lišit i uvnitř jednotlivých regionů. Například exportně silné a tradičně „spedičně“ silné Německo by se mělo i nadále těšit ze solidního nárůstu. V Asii si vedle Číny bude o stále větší pozornost říkat Indie, zatímco katastrofami zasažené Japonsko musí počítat s mnohaletým ochromením.
Nové příležitosti nabídnou Blízký východ a Afrika. Před oběma regiony podle studie stojí vysoké tempo růstu, a to jak v letecké, tak i námořní spedici. Tahounem rozvoje blízkovýchodních trhů budou podle expertů Transport Intelligence investice do energetické infrastruktury, v případě Afriky sehraje klíčovou úlohu čínský obchod.