1. srpna 2015
V rámci již tradičních Dnů moře v Praze se letos poprvé uskutečnilo širší setkání odborníků zejména z oblasti spedice, logistiky, námořního hospodářství a dopravy v rámci Dnů polské logistiky. Zúčastnili se ho představitelé polských přístavů, zástupci významných firem z uvedených odvětví, čeští i polští podnikatelé, představitelé státní správy a hospodářské samosprávy.
Hostitelem Dnů polské logistiky se stalo Velvyslanectví Polské republiky v Praze, které pro tuto akci také poskytlo nádherné prostory v centru Prahy nedaleko Malostranského náměstí. „Polské přístavy bývaly dříve i českými přístavy, je čas na tuto tradici navázat,“ přivítala hosty polská velvyslankyně v ČR Grazyna Bernatowicz. Náměstkyně polské ministryně infrastruktury a rozvoje Dorota Pyć připomněla, že letošní rok je pro polské námořnictví velmi významný. Před 95 roky, konkrétně v roce 1920, totiž vznikla Správa námořní dopravy v Polsku, letos v březnu pak polská vláda přijala námořní politiku státu do roku 2020 s výhledem až do roku 2030. Cílem této námořní politiky je mimo jiné významnými investicemi do polských přístavů výrazně zvýšit jejich konkurenceschopnost. „Naše ministerstvo jednoznačně podporuje investice do přístavů a jejich napojení na celou Evropu,“ zdůraznila.
Čtveřice největších přístavů plánuje značné investice
Julian Skelnik jako zástupce prvního ze čtyř přístavů, které se prezentovaly v rámci Dnů polské logistiky, toho nejstaršího a největšího – Gdaňsku, si nejprve trochu posteskl, že v tomto městě má zastoupení v podobě konzulárních oddělení 30 zemí, to české však chybí. Pak se však věnoval pouze současnosti a budoucnosti Přístavu Gdaňsk. Ten podle jeho slov hlásí každoročně výrazný nárůst přeloženého zboží, zdejší přístavní správa však rozhodně nehodlá polevit v dalších investicích a chystá se rozšířit řadu překladišť, ve spolupráci s polským státem chce také výrazně zlepšit dopravní dostupnost tohoto přístavu. Cílem je v Gdaňsku překládat až tři miliony TEU ročně. Pokud by se ukázalo, že ani tato kapacita nebude stačit, má přístav v záloze dostatek rozvojových ploch. Také nedaleký přístav Gdyně plánuje investice do rozšíření překladových možností, plánuje rovněž zlepšit přístup do tohoto přístavu po moři. Podle ředitele pro marketing a propagaci Přístavu Gdyně Jana Lewka má tento přístav nová spojení například s Finskem. Přístavy Štětín a Svinoústí plánují podle ředitelky pro obchod a marketing Anety Szreder-Piernické investice do prohloubení přístavu či do zejména železniční infrastruktury v obou přístavech a jejich okolí. Zlepšit by se prý mělo i železniční spojení s ČR.
PKP Cargo se stává silným hráčem ve velké části Evropy
Vedle tradičních účastníků Dnů moře se v rámci Dnů polské logistiky představil největší polský železniční přepravce a druhý největší v rámci zemí Evropské unie PKP Cargo, který nedávno vstoupil na český logistický trh akvizicí železničního přepravce AWT. „Naší účastí na Dnech polské logistiky chceme navázat přímé obchodní kontakty s českým podnikatelským prostředím. Podobné příležitosti jsou dobrou platformou pro setkání potenciálních obchodních partnerů, představení celé šíře integrovaných logistických služeb, které PKP Cargo klientům nabízí,“ uvedl Adam Purwin, předseda představenstva PKP Cargo. Ten také informoval o záměru tohoto logistického koncernu soustředit velkou pozornost na přepravy ve směru do jižní a jihovýchodní Evropy, PKP Cargo proto uzavřelo strategické partnerství s chorvatským státním železničním nákladním dopravcem HŽ Cargo. Velkou roli v těchto plánech má hrát i terminál v Ostravě-Paskově, který PKP Cargo získalo v rámci vstupu do AWT. Nový předseda představenstva společnosti AWT Zbigniew Klepacki následně nastínil další rozvoj této firmy pod křídly PKP Cargo.
Tomáš Johánek