4. května 2023, lan
Toyota Material Handling je schopna zajistit a realizovat kompletní spektrum řešení pohonu manipulační techniky. Při výrobě a používání palivových článků a vodíkové infrastruktury spolupracuje s americkou firmou PlugPower.
Společnost PlugPower je jediným globálním výrobcem schopným vyrábět palivové články pro odvětví manipulace s materiálem (24V - 80V vozíky). Do provozu uvedla již přes 35 000 jednotek, což představuje zkušenost převyšující 100 miliónů provozních hodin. Spolupráce probíhá tak, že Toyota dodá vozík (nový, nebo již aktivní), provede nutné malé modifikace (bateriový prostor rozměru DIN) a PlugPower dodá kompletní systém palivových článků s CE certifikací. V současné době může vodík využít v 90 procentech vozíků značky Toyota - čelních vysokozdvižných vozících řady Traigo i ve skladové technice všech typů od ručně vedené techniky přes retraky a vychystávací vozíky až po nejvýkonnější VNA stroje. Řešení je vhodné i do mrazírenských skladů (rozsah pracovní teploty vodíku je od -30°C do 40°C). Zbývajících 10 procent tvoří zatím malé ručně vedené stroje typu BT Levio LWI nebo LWE a jejich vysokozdvižné ekvivalenty, které mají velmi malý bateriový prostor. Každý elektrický vozík vyžaduje pouze malou modifikaci, aby bylo možné palivové články využít optimálně a bezpečně. Články jsou vyráběny se stejnými nebo podobnými rozměry jako standardní olověné baterie, takže nevyžadují dodatečný prostor (bateriový prostor rozměru DIN). Identická je i elektroinstalace, nutné je pouze zajistit vývod pro zasunutí tankovací pistole. Všechny typy vozíků mohou být tankovány na stejném plnícím zařízení. Životnost palivových článků PlugPower dosahuje až 10 let. Je delší než u olověných baterií a srovnatelná s li-ionovými bateriemi. Je možné je dodatečně nainstalovat i do starších vozíků, pokud mají dostatečně prostorný bateriový prostor, do kterého mohou být umístěny.
Vodíkové vozíky Toyota jsou vybavené bezpečnostními certifikáty a technickými listy. Palivové články procházejí přísnými testy odolnosti proti průrazu, korozi, rázům a vibracím a podléhají každoroční revizi obdobně jako jiné tlakové nádoby a jsou velmi dobře chráněny proti poškození samy o sobě. Jakákoli jiná nadstandardní ochrana vozíků není potřebná. Vodík je podle zástupců společnosti z hlediska pohonu manipulační techniky u Toyoty připravenou a velmi perspektivní technologií. Ze stejného objemu vodíku je možné získat více energie než z tradičních zdrojů. „Nabízíme aktuálně asi nejširší portfolio vozíků, které mohou toto palivo budoucnosti využít. Rychlejší rozvoj brzdí jen chybějící infrastruktura, jejíž budování prodlužuje návratnost investice, což je pro investory klíčové,“ uvedla Toyota.
(lan)
Foto: Toyota