12. října 2006
Brněnské výstaviště v září přivítalo 48. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu (MSV). Veletrh slavnostně zahájil prezident Václav Klaus, který v zahajovacím projevu zdůraznil dlouhou tradici domácího strojírenství. Obor „nepřestává být a ještě dlouho bude motorem naší ekonomiky,“ řekl. Ačkoli letos nebyl součástí MSV veletrh Transport a Logistika, který se v jeho rámci koná jen jednou za dva roky, na brněnském výstavišti se ve dnech 18. až 22. září i tak sešla rovněž řada firem z oblasti logistiky a souvisejících oborů. Nabídku svých produktů a služeb v Brně představili například výrobci manipulační techniky, obalových materiálů a vybavení pro sklady, například společnosti Belet, Desta, Arca Schoeller Systems či výrobce průmyslových obalů Logis. Novinku prezentovaly společnosti Pars nova a České dráhy: sériový řídicí vůz řady 954, který vznikl kompletní přestavbou poštovních vozů POSTW a umožňuje vlakové soupravě jízdu oběma směry bez nutnosti objíždět tažným vozidlem soupravu. ČD chtějí první vůz tohoto typu nasadit do provozu ještě letos; do roku 2008 by jich mělo být v provozu již devatenáct. Doprava a logistika i v doprovodném programu Dopravní a logistická tematika se objevila také v řadě akcí bohatého doprovodného programu, který návštěvníkům MSV nabídl. Hned první den veletrhu se konala konference RFID Future, která v sedmi odborných přednáškách představila praktické příklady využití technologie bezdrátové identifikace. Návštěvníci se mohli seznámit s principy a standardy RFID a výrobci i dodavatelé technologie je informovali o svých výrobcích a službách. Několikrát přitom zaznělo, že RFID je technologie budoucnosti, která se stále rychleji stává přítomností. Seminář Řízení výroby 2006 v posledních letech v Brně již tradičně pořádá Česká logistická asociace (ČLA). „Nechybíme ani na Mezinárodním strojírenském veletrhu, protože logistika ve strojírenství nachází významné uplatnění. Je třeba, aby firmy význam logistiky pochopily a zaměřily se na řízení výroby z logistického hlediska,“ řekl tajemník ČLA Karel Řehák. Mezi různými příspěvky zaujala například informace společnosti Cadence Innovation o elektronickém systému KANBAN či vystoupení zástupce firmy ICZ, který hovořil o problematice efektivního sledování a řízení materiálového toku ve výrobě. Na výstavišti se sešli také námořníci. Na informační burze Metropolitní region Hamburk se představily přístavy Hamburk a Lübeck a řada přístavních, logistických a spedičních firem. Autoland CZ, SK – země zaslíbená? Panelová konference Autoland CZ a SK byla další z řady akcí doprovodného programu s dopravní tematikou. Její účastníci jednali o nadějích i možných problémech spojených s orientací česko-slovenského regionu na automobilový průmysl. Automobilový průmysl v ČR a na Slovensku zažívá velký rozvoj, zaznělo v úvodu konference. Existují však také nebezpečí, která by mohla jeho další rozvoj ohrozit? Může ve střední Evropě za čas skončit výroba automobilů stejně tak, jako skončila třeba textilní výroba v ČR? Panelisté za možné problémy označili cyklický vývoj ekonomiky a poptávky po automobilech, nedostatek kvalifikovaných pracovníků, ale i možný převod automobilové výroby dále, například do Číny. Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Martin Jahn označil za další možná rizika růst ceny pracovních sil, energií a materiálů a růst globální konkurence v automotive průmyslu. „Za pět let se už nebudeme smát čínským automobilům, ale budou představovat významnou konkurenci,“ uvedl. Odpovědí Škoda Auto na tyto hrozby by měla být expanze společnosti na východní trhy, protože evropský trh je už příliš saturovaný, rozvoj lidských zdrojů a investice do vzdělávání. Škoda Auto se změní z české firmy na mezinárodní společnost se sídlem v České republice. Podle náměstka ministra průmyslu a obchodu (MPO) Martina Tlapy je 20 až 30 procent českého exportu spojeno s automobilovým průmyslem. „O tomto fenoménu je třeba mluvit,“ řekl Martin Tlapa s tím, že MPO o rozvoji automobilového průmyslu – a s ním spojených možných pozicích – intenzivně uvažuje. Potřebu spolupráce, nejen konkurence, mezi oběma „automobilovými“ zeměmi zdůraznil ve svém vystoupení státní tajemník ministerstva hospodářství Slovenské republiky Peter Žiga. „Je třeba, aby v tomto odvětví české a slovenské podniky spolupracovaly,“ řekl. Odborníci, manažeři i politici Podle zatím předběžných údajů navštívilo letošní MSV sto tisíc návštěvníků, především odborníků a manažerů. Nechyběli ani politici, včetně těch nejvyšších: vedle prezidenta Václava Klause na MSV zavítal i předseda vlády ČR Mirek Topolánek a ministr průmyslu a obchodu Martin Říman; ze zahraničí přijeli saský ministr hospodářství Thomas Jurk a gubernátoři Uljanovské a Nižegorodské oblasti Ruské federace. Všem návštěvníkům představilo své produkty či služby 2100 vystavovatelů z 32 zemí, kteří obsadili 67,5 tisíce metrů čtverečních čisté výstavní plochy. Příští rok se 49. mezinárodní strojírenský veletrh a spolu s ním 4. mezinárodní veletrh Transport a Logistika v Brně uskuteční ve dnech 1. až 5. října.
Pavel Toman