30. června 2005
Mezinárodní veletrh Autosalon Brno 2005, který se na brněnském Výstavišti konal na začátku června, byl podle údajů organizátora „největším showroomem osobních automobilů ve střední a východní Evropě“. Jeho návštěvníci mohli zhlédnout mimo jiné představení několika nových značek, patnáct studií a konceptů budoucnosti a desítky českých a středoevropských premiér. Součástí výstavy byla také rozsáhlá prezentace tuningu a servisních postupů. Autosalon Brno je jedním z osmnácti prestižních světových veletrhů zařazených do kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A. Letos dokázal ve srovnání s posledním ročníkem v roce 2003 dále rozšířit prezentační plochu automobilových značek i počet zastoupených zemí. Mimořádně se zvýšila také jeho návštěvnost, která podle předběžné zprávy pořadatele s největší pravděpodobností dosáhla 140 tisíc osob. Plocha pro prezentaci automobilových značek se rozšířila mimo jiné i díky otevření nové haly F. Letos se tak v Brně mohli velkoryse pojatými expozicemi představit prakticky všichni významní výrobci osobních automobilů. Na český trh na Autosalonu oficiálně vstoupily značky Cadillac a Corvette, noví vystavovatelé se představili mezi úpravci a v oblasti tuningu (například AMG, Brabus, Carlsson a Startech), poprvé vystavovalo Ředitelství silnic a dálnic ČR. Ve světové premiéře se v Brně představil český sportovní vůz Thunderbold a v dlouhé řadě českých premiér přitahovaly pozornost především Cit-roën C1 a Peugeot 107 z produkce kolínské automobilky TPCA. Škoda Auto si v Brně připomenula 100 let své existence a uvedla na trh speciální edici Tour de France. Audi představilo A4 DTM Edition a koncept Audi Allroad Quattro, Alfa Romeo českým zákazníkům předvedla Alfu 159 a sportovní kupé Brera, Opel pro sportovní nadšence přivezl verzi Astra GTC (Grand Turismo Compact). Na stánku značky Nissan za-ujaly hned dvě studie – Nissan Tone a Nissan Qashqai. Studie vévodila také stánku Volvo. Rovněž Ford vystavil v české premiéře několik atraktivních novinek, od inovovaného Fordu Ka až k nejnovější verzi soutěžního speciálu Ford Focus WRC 2006. V nejnižší kategorii mohli návštěvníci obdivovat Volkswagen Fox a Polo. K nesporným atrakcím letošního ročníku veletrhu patřil koncept vozu Fenomenon Stratos.
Účast zástupců vlády a předních ekonomů Význam veletrhu i celého automobilového průmyslu dokumentovala početná účast předních osobností z oblasti politiky a ekonomiky. Veletrh zahájil ministr průmyslu a obchodu Milan Urban, mezi návštěvníky byli mimo jiné předseda Senátu Parlamentu ČR Přemysl Sobotka a další senátoři a poslanci, ministři české vlády, hejtmani a další VIP hosté. Samozřejmě nechyběli ani vrcholní manažeři světových automobilek. Čestným hostem veletrhu byl generální tajemník Evropské asociace automobilového průmyslu ACEA Ivan Hodač.
Odborná setkání a soutěže S oborovými trendy se mohli letos v Brně seznámit účastníci řady odborných konferencí a seminářů. Mimořádný zájem domácích i zahraničních odborníků přitáhly konference Perspektivy automobilového průmyslu, Doprava a e-Safety, Fleet Management 2005, Trendy automobilové logistiky a Euroforge fórum – konference Evropského výboru kovárenského průmyslu. Další setkání byla zaměřena mimo jiné na problematiku analýz dopravních nehod a údržbu vozidel. Pozornost odborníků i široké veřejnosti vzbudila expozice Automobilka tří století – 110 let Škody Auto. Premiérová soutěž o divácky nejhezčí automobil proběhla v přímém přenosu televize Prima z veletržního areálu a zapojilo se do ní téměř půl milionu diváků a čtenářů internetových serverů. Za „nejhezčí auto“ České republiky pro letošní rok česká veřejnost podle výsledků soutěže považuje vozidlo Škoda Octavia Combi, na druhém místě ankety skončilo Ferrari F430, třetí nejvyšší počet hlasů obdržel Peugeot 407 SW a čestnou cenu poroty za design získala Alfa Romeo GT. Veletrh byl také místem vyhlášení výsledků 4. ročníku čtenářské ankety Automobil 4×4 roku 2005. V kategorii SUV již potřetí zvítězilo Volvo XC90, mezi off-roady byl nejúspěšnější Land Rover Discovery a v kategorii pick-up získal nejvíce hlasů Nissan Navara. Absolutně nejoblíbenější čtyřkolkou se v letošním roce stal Land Rover Discovery. Vystavovatelé se mohli zapojit do druhého ročníku soutěže AURA – Efektivní veletržní účast. Nominaci do celoročního finále získaly expozice firem Brisk Tábor, a. s., Construct A&D Plus, s. r. o., a DaimlerChrysler. Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky na veletrhu vyhlásil výsledky soutěží Autoservis roku 2005, Autoopravář roku 2005 a Automechanik Junior 2005.
Automobilový průmysl tahounem ekonomiky Sdružení automobilového průmyslu (SAP ČR) na veletrhu prezentovalo výsledky svých členů za loňský rok, které opět potvrdily dominantní postavení tohoto odvětví v české ekonomice. Tržby z průmyslové činnosti členských firem SAP dosáhly 385,5 miliardy Kč a meziročně se tak zvýšily o 10,7 procenta; z 59 procent se na nich podílely dodavatelské firmy. Tržby celého automobilového průmyslu se odhadují na 440 miliard Kč, což představuje 18,6 procenta průmyslové výroby ČR. Export členských firem SAP meziročně vzrostl o 18,8 procenta a jejich podíl na českém vývozu činil 18,3 procenta (po započtení dalších firem odvětví 20,4 procenta). Celkový počet vyrobených silničních vozidel v ČR meziročně vzrostl o 1,95 procenta. Mírný nárůst (o 1,5 procenta) zaznamenala kategorie osobních vozidel, o 10,5 procenta vzrostla výroba autobusů a zvýšila se také produkce přípojných vozidel a nástaveb. Naopak pokles zaznamenali výrobci užitkových vozů a motocyklů. (lan)