23. října 2003
Řada novinek z oblasti nákladní silniční dopravy, vyhlášení držitelů ocenění Truck of the Year 2004
a Van of the Year 2004, velký zájem vystavovatelů i odborné veřejnosti – taková je stručná charakteristika 27. ročníku mezinárodního veletrhu užitkových vozidel The European Road Transport Show, který tento týden končí v nizozemském Amsterdamu.
Celkem 271 vystavovatelů připravilo pro návštěvníky amsterdamského RAI Exhibition Centre na výstavní ploše o rozloze 56 334 m2 skutečně reprezentativní průřez současné nabídky techniky a služeb pro silniční nákladní dopravu, včetně řady novinek.
Nákladní vozidloa Dodávka roku 2004
V předvečer zahájení veletrhu byli vyhlášeni noví držitelé titulů Nákladní vozidlo a Dodávka roku 2004. Ocenění Truck of the Year 2004 získal nový Mercedes-Benz Actros a titul Van of the Year Volkswagen Transporter T5.
Na „truck roku“ byla nominována i vozidla Volvo FH 16 a nové Iveco EuroCargo. Dodávku roku vybírala porota pouze ze dvou modelů – z vítězného Volkswagenu a nového vozidla Renault Master. Jak zdůraznil předseda poroty Pieter Wieman, volba byla velice těžká, avšak zvítězit mohl pouze jeden.
Volvo
Švédský výrobce nákladních vozidel Volvo Trucks využil amsterdamského veletrhu k představení celé své výrobní řady, ale především k prezentaci nového modelu Volvo FH 16 (viz DN 26/03). Během novinářského dne před oficiálním zahájením veletrhu se na jeho stánku střídaly informační bloky s informacemi o produktech s tanečními vystoupeními, podtrhujícími sílu a dynamiku nového vozidla. Program pak vyvrcholil tiskovou konferencí, na níž prezident Volvo Trucks Jorma Halonen shrnul postavení značky Volvo na světových trzích v uplynulých letech. Přestože celá Volvo Group zaznamenala během prvních osmi měsíců letošního roku pokles prodejů o šest procent, její složka Volvo Truck vykázala naopak šestiprocentní nárůst, a to na 44 477 kusů prodaných vozidel. Ve svých plánech do budoucna Volvo vychází ze skutečnosti, že v letech 1998 až 2015 se ve stávajících členských zemích Evropské unie očekává 38procentní nárůst dopravy – nabídka proto musí zohledňovat základní potřeby zákazníků: požadavek na nízkou spotřebu a provozní náklady spolu s vysokou užitnou hodnotou vozidel a řešení vycházející vstříc konkrétním požadavkům dopravců.
Od letošního srpna musí být všechna nová nákladní vozidla v Evropské unii vybavena předním ochranným systémem proti podjetí, který zvyšuje šanci osádky osobního vozidla na přežití při čelní srážce s nákladním vozidlem při rychlostech do 60 km/h. Volvo však hodlá jít dále a požaduje úpravu legislativy, která by umožnila konstruovat vozidla s 60 cm dlouhou přední deformační zónou, jež je účinná i při vyšších rychlostech. Podle Jormy Halonena by se tak ročně na evropských silnicích zachránilo 800 až 900 lidských životů. V současné době lze tuto deformační zónu instalovat pouze na úkor zmenšení dopravní kapacity vozidla, na což dopravní firmy nejsou ochotny přistoupit. Jediným způsobem, který umožní standardně vyrábět vozidla s delší deformační zónou, je podle něj rychlá úprava legislativy, jež zohlední nezbytné prodloužení vozidla a zvýšení jeho hmotnosti.
Volvo FH 16 je osazeno novým řadovým šestiválcovým motorem o objemu 16 litrů, s výkonem 404 kW (550 k) a točivým momentem 2500 Nm nebo s výkonem 449 kW (610 k) a točivým momentem 2800 Nm. Při konstrukci kabiny designéři a konstruktéři kladli důraz jak na vytvoření optimálních podmínek pro vlastní práci řidiče, tak na elegantní vzhled.
Návštěvníci veletrhu se na stánku značky Volvo mohli seznámit například i s elektronickými systémy, které zvyšují bezpečnost a usnadňují jízdu s vozidly švédského výrobce – ať již se jednalo o adaptabilní tempomat (ACC), který pomáhá řidiči udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidel jedoucích před ním, či elektronický stabilizační systém (ESP), který v kritických situacích brání zalomení a převrácení soupravy (nyní je k dispozici i pro tahače 6×2 a 6×4), nebo elektronický brzdný systém EBS5, který může zahrnovat i funkce pro snadný rozjezd do kopce a pro jízdu na kluzkém povrchu.
Volvo představilo také svůj poplašný systém, který zabraňuje násilnému vniknutí do vozidla a jeho krádeži. Zařízení může být doplněno i o systém střežící přepravní prostor. K vidění byla i poslední verze přepravního informačního systému Dynafleet, zohledňující nové nařízení Evropské komise týkající se systémů zaznamenávajících dobu řízení a odpočinku.
Renault
Francouzská automobilka Renault Trucks využila amsterdamský autosalón k ohlášení modernizace celého svého produktového portfolia a v premiéře na něm představila první inovovanou řadu lehkých užitkových vozidel Master. Do roku 2006 hodlá obměnit i zbytek své produkce, včetně nejtěžších tahačů Magnum, tak, aby ještě lépe odpovídaly specifickým požadavkům uživatelů na konkrétní řady, oznámil na tiskové konferenci v Amsterdamu prezident a CEO Renault Trucks Stefano Chmielewski, který současně představil novou koncepci lehkých užitkových vozidel značky Renault a vizi jejich dalšího vývoje. Prodej modelu Master se za posledních pět let zvýšil o 45 procent a dnes tvoří 15 procent všech prodaných vozidel s označením Renault Trucks. Od jeho důkladné modernizace si Stefano Chmielewski slibuje další posílení podílu na trhu vozidel v hmotnostní kategorii od 2,8 do 3,5 tuny. V podobě inovovaného modelu Master podle něj Renault Trucks potvrdil svou pozici „multispecialisty“, který se snaží v maximální možné míře přiblížit požadavkům zákazníků. Čtyřiadvacet variant nového modelu jim nabídne mimo jiné účinnější brzdy, praktickou výšku ložného prostoru (nejnižší na trhu – o 130 až 150 mm nižší než u konkurenčních vozidel) a dostatečnou motorizaci. Nejen z hlediska designu, ale prakticky ve všech ohledech představuje nový Master prakticky nové vozidlo. Nejnápadnější změnou je ovšem nová karoserie a nový interiér kabiny, který zaručuje vyšší komfort a splňuje nejvyšší nároky na ergonomii. Kromě toho model nabízí vyšší nosnost a nejnižší nákladní výšku ve své třídě. Zákazníci si mohou vybírat ze široké nabídky nových pohonných jednotek – se zdvihovým objemem 1,9 litru (výkon 82 kW – točivý moment 200 Nm), 2,2 litru (69 kW – 260 Nm), 2,5 litru (74 kW – 260 Nm a 85 kW – 290 Nm) a 3,0 litru (101 kW – 320 Nm). Pěti- a šestistupňové převodovky výrobce optimalizoval pro nejlepší přenos hnací síly při nízké spotřebě paliva a snížení hladiny hluku. Renault Trucks vozidlo nabízí ve hmotnostní kategorii 2,8, 3,3 nebo 3,5 tuny celkové hmotnosti. Provedení van je k dispozici v šesti verzích s nákladovým prostorem od 8 do 13,9 m3, jako velkoprostorové osobní vozidlo pojme 6 nebo 9 osob, verze bus je určena pro přepravu 9 nebo 16 osob. Sortiment pak doplňuje „double cab“ s prodlouženou kabinou a omezeným nákladním prostorem a sklápěč a valník s boční výklopnou stěnou. Vedle několika dalších dílčích zlepšení, kterými francouzský výrobce reagoval na přání a potřeby zákazníků, si majitelé nových vozidel budou moci užívat také inovovaného poprodejního servisu. V souladu s nejnovějšími trendy je Master také vybaven špičkovými prvky aktivní i pasivní bezpečnosti.
Scania
Tvůrci expozice švédského výrobce Scania kladli velký důraz na lidský faktor, konkrétně na prezentaci optimálních podmínek pro práci řidiče. Svou veletržní premiéru zde měla kabina Scania Longline, která byla jako koncept představena loni v září na autosalónu v Hannoveru, kde se setkala s velkým zájmem dopravců i motoristických novinářů. Kabina Scania Longline vychází ze spací kabiny Topline, má však zadní část prodlouženou o 1300 mm. Délka od předního nárazníku k zadní části kabiny je stejná jako u kapotového modelu Scania T se spací kabinou. Pracoviště řidiče vychází ze standardní kabiny Scania R, přístup do obytné části (luxusně vybavené jako ložnice i obývací pokoj) usnadňuje odsunutí sedadla a odklopení volantu.
Scania představila také například svůj systém „crash zóny“, který zvyšuje ochranu osádky osobního vozidla při čelní srážce s kamiónem, či novou převodovku, jež umožňuje udržovat otáčky motoru v „zeleném pásmu“ a u čtyřicetitunové soupravy může přispět až k šestiprocentní úspoře pohonných hmot. Příspěvkem k optimalizaci správy vozového parku a dopravy a zvýšení její bezpečnosti je pak Scania Fleet Management.
Iveco
Truck of the Year 2003 Stralis
Active Space, nové modely Stralis Active Time a Active Day, inovovaná řada EuroCargo či vozidlo Daily s pohonem na CNG – to byly exponáty, které nejvíce poutaly pozornost na stánku italského výrobce Iveco. Kromě nich zde byl k dispozici i virtuální autosalón (internetové stránky, na nichž se zájemci mohli seznámit s kompletní nabídkou Iveco) a klientské středisko (které je denně po 24 hodin připraveno odpovídat na dotazy dopravců).
Vozidlo Daily s pohonem na zemní plyn je dodáváno jako podvozek s kabinou či jako dodávka o celkové hmotnosti od 3,5 do 6,5 tuny. Jeho motor o výkonu 78 kW (106 k) a točivém momentu 220 Nm je odvozen od 2,8litrového vznětového motoru. Převodovka je v závislosti na konkrétním modelu pěti- nebo šestistupňová.Nové EuroCargo bylo poprvé představeno letos v květnu. Jedná se již o pátou inovaci tohoto bestselleru v segmentu střední třídy. Zákazníci mají na výběr z komplexní škály vozidel od šesti do šestadvaceti tun – konkrétně z 300 základních modelů a více než tří tisíc konfigurací.
Modely s kabinami Active Day a Active Time, které byly představeny letos v dubnu, rozšířily záběr první verze Active Space – vozidla těžké řady Stralis tak nyní mohou nalézt uplatnění nejen v dálkové mezinárodní dopravě, ale i v dopravě na kratší vzdálenosti; k dispozici je i verze pro jednoho řidiče, která v případě potřeby může být snadno přestavěna pro dvoučlennou osádku.
DAF
Nizozemský výrobce DAF Trucks N.V. v Amsterdamu představil ucelenou řadu svých modelů, kompletně obnovenou v průběhu posledních tří let, včetně posledních inovací v řadách CF a XF – jedná se například o automatizovanou převodovku AS-Tronic, která byla původně představena ve vozidlech řady XF a nyní se instaluje i do vozidel řady CF se znakem náprav 6×4, 8×2 a 8×4, či o vzduchové odpružení tandemové nápravy tahače CF85 6×4. Řada XF, určená pro těžkou mezinárodní dopravu, je v letošním roce rozšířena o verze 6×4, 8×2 a 8×4. Novinkou je například i tahač FTM 8×4 pro nadměrné přepravy.
Návštěvníci se mohli seznámit také se systémem kontroly stability vozidla (VSC), který zabraňuje překlopení, smyku či zalomení soupravy; na trh má být uveden letos na podzim a bude dostupný pro vozidla řad CF a XF.
K vidění byla i vozidla řady LF. DAF je vyrábí ve dvou variantách – LF45 (celková hmotnost 6 až 12 tun) a LF55 (celková hmotnost 12 až 21 tun). Tato vozidla, určená především pro distribuci zboží v městských oblastech, jsou k dispozici s denní i spací kabinou. Nedávno byla rozšířena o modely FT LF55 4×2 a FAN LF 6×2. Pro oba z nich jsou charakteristické nízké provozní náklady a vysoká přepravní kapacita – například druhý z nich, se zadní řízenou nápravou, má užitečnou hmotnost 14,5 tuny.
DAF v současné době zaujímá na evropském trhu v hmotnostní kategorii nad 15 tun více než 12procentní podíl; ten se podle zástupců společnosti, bez ohledu na celkově oslabující trh, nadále zvětšuje. Velký důraz je kladen nejen na prodej vozidel, ale i na servisní a poprodejní služby.
Mercedes-Benz
Ředitel divize užitkových vozidel koncernu DaimlerChrysler Eckhard Cordes prohlásil u příležitosti zahájení mezinárodního salónu užitkových vozidel RAI v Amsterdamu, že oblast výroby a prodeje užitkových vozidel koncernu navzdory současné obtížné hospodářské situaci na většině světových trhů vykazuje pozitivní vývoj a za prvních šest měsíců roku vytvořila lepší hospodářský výsledek než za celý loňský rok. „Vycházíme z toho, že se nám pozitivní vývoj podaří udržet i v dalším období, i když vývoj trhu hodnotíme nadále zdrženlivě,“ řekl. Za hlavní příčiny uspokojivého nárůstu Eckhard Cordes označil úspěšnou realizaci nutných restrukturalizačních kroků a zavedení nových atraktivních výrobků. Díky tomu se koncernu podařilo dosáhnout stanoveného obratu dříve, než určoval plán i u jeho americké značky – závodu na výrobu vozidel Freightliner. Ve střednědobém horizontu očekává Eckhard Cordes další pozitivní přínos díky synergickým efektům – například díky rozhodnutí vyrábět novou společnou řadu motorů pro těžká nákladní vozidla a pro autobusy a díky zahájené spolupráci s asijskými partnery (v Číně například v září uzavřel rámcovou dohodu o společné výrobě střední a nejtěžší hmotnostní kategorie s čínským výrobcem Beiqi Futian). Poté, co letos během čtyř měsíců převedl výrobu na nový model Actros (viz DN /03), který trh podle Eckharda Cordese přijal mimořádně dobře a z Amsterdamu si navíc odvezl i titul Truck of the Year, neustává ani v dalším vývoji nových produktů, na nějž ročně vynakládá kolem jedné miliardy €. Nový Actros, který nabízí jak v provedení pro dálkovou kamiónovou dopravu, tak i pro stavebnictví, ovšem v Amsterdamu nebyl jedinou novinkou z produkce německo-amerického koncernu. Zatímco model Viano měl premiéru před několika týdny ve Frankfurtu, Amsterdam byl svědkem premiéry inovovaného lehkého užitkového vozidla Vito, které je dvojčetem Viana (vizDN 22/03). Eckhard Cordes v Amsterdamu ohlásil také další reorganizaci, která bude završena k 1. lednu příštího roku a měla by dále upevnit pozici koncernu jako lídra světového trhu užitkových vozidel.
MAN
Největší pozornost na stánku mnichovského výrobce MAN Nutzfahrzeuge AG poutal tahač návěsů TGA TS. Jedná se o první dvounápravový tahač, který je nabízen také s jednomontáží kol na zadní nápravě – superširoká pneumatika Michelin X One je schopna nahradit doposud běžně užívané dvě pneumatiky. Výhodou této varianty je nižší valivý odpor, a tudíž i úspora pohonných hmot, a především zvýšení užitečné hmotnosti o 130 kg. Kromě toho je k dispozici i dalších 80 kg, neboť vozidlo nemá rezervní pneumatiku – ta není nutná, protože Michelin garantuje po celé Evropě 24hodinový
servis Michelin Euro Assist. Tahač TGA TS, stejně jako ostatní vozidla, která se budou dodávat s pneumatikami X One, je vybaven bezpečnostními systémy ESP (elektronický stabilizační systém vozidla) a TPM (systém monitorující tlak v pneumatikách).K vidění však byly i další modely – ať již zástupci lehké řady či těžká vícenápravová vozidla, včetně nové komfortní kabiny XXL 5Star.
MAN v Amsterdamu představil i nové bezpečnostní prvky (viz DN 42/03) – aťjiž zmíněné systémy ESP a TPM nebo adaptabilní tempomat (ACC) či systém kntroly jízdy ve vyhrazeném pruhu (LGS), který v případě vybočení upozorní řidiče na nebezpečí akustickým signálem.