22. června 2006
Kompletně inovované řady nákladních vozidel předních světových výrobců, motory Euro 4 a 5, nové modely lehkých užitkových vozidel, oznámení rekordních výsledků českého automobilového průmyslu a dosud největší počet vystavovatelů a návštěvníků takové byly hlavní rysy letošního ročníku veletrhu Autotec 2006, který na začátku června hostilo brněnské výstaviště. Výsledky automobilového průmyslu za rok 2005, které na tiskové konferenci oficiálně zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (Sdružení AP), jednoznačně potvrdily dominantní postavení tohoto odvětví v české ekonomice. Tržby z průmyslové činnosti členských firem sdružení loni vzrostly o 25,55 procenta na 484,06 miliardy Kč a na celkových tržbách veškeré průmyslové činnosti v České republice se podílely 18,81 procenta. Export členů sdružení se meziročně zvýšil o 17,74 procenta na 369,678 mi- liardy Kč a na celkovém exportu ČR se podílel 19,71 procenta. Rekordní byla loni v České republice i výroba motorových vozidel. V důsledku rozjezdu automobilky TPCA a zvýšení produkce společnosti Škoda Auto se výroba zvýšila o 150 tisíc vozidel na plných 603 849 kusů. Výroba všech silničních vozidel meziročně vzrostla o 34,58 procenta na 606 294 jednotek. Ještě rychleji než finálním výrobcům však rostly tržby dodavatelům, kteří se na celkové produkci automobilového průmyslu loni podíleli již 59 procenty. Zatímco finalisté dosáhli v porovnání let 2004 a 2005 nárůstu produkce o 24,9 procenta a exportu o 15,3 procenta, u dodavatelů vzrostly tržby o 26,3 procenta, a export dokonce o 19,8 procenta. Velká sedmička v plné síle Ke kvalitě letošního ročníku veletrhu Autotec výrazně přispěli všichni hlavní výrobci nákladních vozidel, kteří pro návštěvníky připravili přehlídku nejmodernější techniky, jež je na evropských trzích k dispozici, a to především v provedení Euro 4 a 5. DAF Nizozemský výrobce vozidel DAF přijel do Brna se skutečně žhavými novinkami vozidla řad LF a CF novinářům oficiálně představil v Eind-hovenu teprve týden před zahájením veletrhu Autotec. Nejen nové designové prvky, které ukazují na spřízněnost s tahačem DAF XF 105 (Truck sezony v ČR a SR), jehož sériovou výrobu DAF zahájil letos v lednu, ale i nové motory a vylepšené provozní charakteristiky vozidel dávají tušit, že nové modely vyvolají zájem dopravců. IVECO Italský výrobce IVECO letos v Brně spojil stánek s dalším členem koncernu českým výrobcem Karosa, který je součástí jeho autobusové divize Irisbus. Již při úvodní tiskové konferenci zástupci obou výrobců dali jasně najevo, že se jejich aktivity na českém trhu stále více přibližují (viz také rozhovor na str. 5). Ani mezi modely IVECO nechyběla žhavá novinka v podobě nového zástupce lehké řady IVECO Daily. Spolu s tahači Stralis, stavební řadou EuroTrakker a střední řadou EuroCargo IVECO dopravcům nabízí techniku vhodnou pro nejrůznější použití, a to pochopitelně i s motory Euro 4 a 5. MAN Důraz na normu Euro 4 a 5 byl patrný i na stánku mnichovského výrobce nákladních vozidel MAN. Nabídka jeho tří řad (TGA, TGM a TGL) plně pokrývá hlavní segmenty nákladních vozidel a řada moderních technických prvků umožňuje jejich úsporný a bezpečný provoz nejen v dálkové nákladní dopravě, ale i v regionální dopravě. Výrobce nabízí i podvozky pro nejrůznější speciální aplikace. MERCEDES-BENZ Ucelená řada od nejlehčích užitkových vozidel Vaneo a Vito, přes zcela nový model Sprinter (viz DN 7/06 a 21/06), až po Atego a těžké modely Actros a Axor a návdavkem i prezentace nového modelu značky Mitsubishi – vozu Fuso Canter. A také (podle odborné poroty) jedna z nejlépe navržených expozic celého veletrhu – takový byl letošní Autotec v pojetí značky Mercedes-Benz. RENAULT Francouzský Renault Trucks na bezkonkurenčně největší expozici veletrhu představil kompletní výsledky svého letos dovršeného tříletého inovačního programu, v jehož průběhu obměnil všechny čtyři své produktové řady. Nejžhavější novinky – rozvážková vozidla Midlum a Premium Distribution poutaly pozornost návštěvníků stejně jako zástupci nejtěžší řady (Magnum a Premium Route) s novými motory, stavební řada (Kerax a nový Lander) či dodávky Master a Mascott v nejrůznějším provedení. „Třešničkou na dortu“ bylo nové závodní premium, s nímž letos jezdec Frankie Vojtíšek hodlá v barvách Renault Trucks zabodovat v Evropském poháru tahačů. SCANIA Expozici švédského výrobce Scania dominovaly řady R a P. Zatímco modelová řada R je určena zejména pro dálkovou dopravu (tahače nebo podvozky), řada P slouží potřebám distribuce, stavebního sektoru či pro instalaci různých nástaveb využívaných především v místní a regionální dopravě. VOLVO Nové modely Volvo FH (včetně nejsilnějšího FH16) a FM, nové motory D13A a D16E, nová generace převodovky I-shift, a dokonce evropská výstavní premiéra – nový model FL! A také informace o zcela novém modelu Volvo FE s celkovou hmotností od 18 do 26 tun, který v nabídce švédského výrobce vykrývá prostor mezi modely FL a FM. To byly hlavní magnety v expozici společnosti Volvo. AVIA Tradiční český výrobce Avia přijel do Brna pod záštitou nového vlastníka finanční společnosti Odien již ne jako Daewoo Avia, ale opět jako Avia, s motory Euro 4, a především s novým dvanáctitunovým modelem Avia D120 (viz DN 22/06). TATRA Kopřivnická automobilka Tatra představila v Brně kromě vozidel TERRNo1 a T 163 (dříve Jamal) nové motory Euro 4, které stejně jako u většiny světových výrobců využívají pro dosažení přísných limitů normy Euro 4 technologii SCR. Autobusy: jedna premiéra za druhou Razantní obměna modelové řady byla nepřehlédnutelná v expozici největšího tuzemského výrobce autobusů společnosti Karosa. Vysokomýtský výrobce v Brně v české premiéře představil například nový minibus IVECO Daily Euro 4, dvanáctimetrový městský autobus Citelis SNG a nový autokar Domino, který nahrazuje autobusy Iliade. Novinkou dokonce světovou je nový úsporný meziměstský autobus Crossway, který je určen především pro pravidelnou přepravu na kratší vzdálenosti. Také druhý největší český výrobce, SOR Libchavy, přivezl do Brna absolutní novinku v podobě nové řady stoprocentně nízkopodlažních městských autobusů. Dvanáctimetrový SOR NB12 City a od něj odvozený kloubový autobus SOR NB18 CITY s délkou 18,75 metru jsou určeny do nejnáročnějšího provozu velkých měst. Do Brna se důkladně připravila i společnost EvoBus – autobusová divize koncernu DaimlerChrysler, která zajišťuje výrobu, prodej autobusů, finanční a poprodejní služby pro autobusy značek Mercedes-Benz a Setra. Vedle dálkového autobusu Travego s vyvýšeným podlažím v provedení Euro 4 a městského nízkopodlažního autobusu Citaro v provedení Euro 5 v hale G2 přistavila do areálu výstaviště také autobusy Citaro s pohonem na palivový článek a na zemní plyn. Tiskovou konferenci na veletrhu svolal polský výrobce Solaris Bus & Coach. Polská rodinná firma, která v Brně oslavila desáté výročí svého založení, na svém stánku prezentovala třetí generaci ekologických vozidel pro městskou dopravu, konkrétně městský autobus Solaris Urbin 12 CNG a trolejbus Solaris Trollino 18 AC. Vedle těchto samostatných expozic mohli zájemci v Brně obdivovat i řadu dalších autobusů, včetně výrobků tak renomovaných značek, jako jsou Volvo, Scania-Irizar či MAN. Přípojná vozidla a pronájem techniky Nezastupitelné místo na veletrhu Autotec již tradičně zaujímají přední výrobci přípojných vozidel a jejich importéři – Schmitz Cargobull, Krone, Kogel, Panav či Schwarzmüller. A také prodejci a pronajímatelé společnosti PEMA a Hesti. Lehká užitková vozidla: několik žhavých novinek Letošní Autotec byl výjimečný nejen co do počtu novinek v těžších hmotnostních kategoriích, ale také v segmentu lehkých užitkových vozidel. Nechyběly na něm žhavé novinky, jako například nový Ford Transit, nové modely Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Fiat Ducato či Volkswagen Crafter, nástupce úspěšného modelu LT. Doprovodný program: od techniky po životní prostřední Stejně jako v předchozích letech i letos pořadatelé veletrhu pro odbornou veřejnost připravili pestrý doprovodný program. Jeho součástí letos byla například Mezinárodní konference znalců analytiků dopravních nehod 2006 a řada dalších konferencí: Výroba a distribuce motorových paliv a maziv v ČR a EU, Bezpečná doprava 2006, Silniční doprava a životní prostředí či Trendy automobilové logistiky. (lan)