3. listopadu 2005
Na rozdíl od výrobců osobních a lehkých užitkových vozidel, kteří
letos mohli své novinky jen Evropě představit například v Ženevě,
Barceloně, Frankfurtu nebo Brně, si museli producenti užitkových vozidel
počkat až na říjnovou European Road Transport Show v Amsterdamu. Užitkové
technice byla sice zasvěcena i regionální přehlídka v chorvatském
Záhřebu, ale nejvyšší statut A Mezinárodní organizace výrobců
automobilů OICA v lichém roce v Evropě již podruhé udělila právě jen
tradičnímu amsterdamskému veletrhu. Pro 310 vystavovatelů a 120 tisíc
návštěvníků se tak někdejší Bedrifs-auto RAI ve dnech 14. až
22. října stalo hlavní událostí roku. Lesk jí dodalo na 150 evropských
a světových premiér, které si výrobci celý rok šetřili právě do
Amsterdamu, stejně jako vyhlášení tradičních ocenění Truck a Van of the
Year. O jedno ze stěžejních témat se zase postarala nastupující emisní
norma Euro 4, která bude pro nová vozidla závazná od října příštího
roku. Vedle motorů splňujících normy Euro 4 (a s předstihem i Euro 5)
ovšem někteří výrobci na zcela vyprodané výstavní ploše amsterdamského
výstaviště RAI prezentovali ještě „čistší“ technologie, například
vozidla s hybridním pohonem. „Náš nový globální kurz se datuje od
minulého ročníku veletrhu, kdy nám Mezinárodní organizace výrobců
automobilů OICA udělila status A. Výsledek je v halách opravdu vidět.
Obzvlášť nás těší, že je veletrh stále mezinárodnější a více
zaměřený na obchod,“ řekl při zahájení veletrhu předseda
organizačního výboru výstavy Ron Bonsen. Truck of the Year Ceremonie
předání cen tradičně přecházela zahájení veletrhu, který slavnostně
otevřela nizozemská ministryně dopravy, veřejných prací a vodního
hospodářství Karla Peijsová. Titul Truck of the Year
2006 devatenáctičlená novinářská porota udělila vozidlu MAN TGL,
které se v Amsterdamu představilo ve světové výstavní premiéře. Modelem
v hmotnostní kategorii od 12 do 18 tun MAN zaplnil díru mezi lehkou řadou
TGL a těžkou řadou TGA. Během pěti let jím mnichovský výrobce dovršil
obnovu svého výrobního programu v rozmezí od 7,5 do 50,0 tuny. TGL se
nezapře se jako nový člen rodiny MAN Trucknology Generation (viz DN 25/05),
která je díky němu nyní kompletní. S 94 z maximálního počtu
133 bodů se TGL v konkurenci šesti vozidel umístil s přehledem před
modely Iveco Trakker a Mercedes-Benz Atego. „Kandidáti ceny pro rok
2006 byli velmi silní,“ řekl předseda jury Andy Salter. „To, že se TGL
umístil s takovým náskokem, svědčí o tom, jak silný to je výrobek,“
dodal. TGL nejvíc zabodoval v hlavním hodnotícím kritériu, kterým je
efektivita nákladní silniční přepravy. Novinka najde uplatnění při
distribuci a dopravě na kratší vzdálenosti, lehčí dálkové dopravě, ve
stavebnictví a v širokém spektru komunálních aplikací. Zákazníci si
mohou volit z několika šestiválcových řadových motorů se systémem
Common Rail s výkonem od 176 do 240 kW, osmi rozvorů a tří prostorných
kabin. Stabilní rám vozidla nabízí široké možnosti nástavbářům.
Vozidlo osloví dopravce usilující o maximální užitečné zatížení,
uvedla porota. Dále ji podle jejího vyjádření zaujala i pozornost, kterou
konstruktéři MAN věnovali detailům, zejména v kabině. Kabina, která
řidičům poskytuje velmi příjemné prostředí pro práci i odpočinek,
vhodně doplňuje silný a robustní design vozidla a jeho atraktivní vnější
vzhled. Skvělá viditelnost z vozidla a účinné umístění zrcátek navíc
jednoznačně přispívají ke zvýšení bezpečnosti v ucpaných městských
aglomeracích, v nichž musí rozvážková vozidla trávit mnoho hodin,
konstatovala jury. Van of the Year Vítězem soutěže Van of the Year se pro
rok 2006 stal model Fiat Doblo, který od poroty (v konkurenci dalších
dvou nominovaných modelů – Iveco Daily 3,0 HPT/HPI Agile a Kia K2500)
získal 113 ze 188 bodů. Ačkoli to není úplně nové vozidlo a vychází z
již existujícího výrobního programu, mimo jiné i pozoruhodný počet
různých modifikací svědčí o tom, že nové Doblo
Cargo je více
než jen facelift starého modelu, uvedla porota ve zdůvodnění. Fiat podle
ní dokázal zvýšit přitažlivost modelu Doblo` Cargo rozšířením rozvoru
kol, zvětšením nákladového prostoru a zvýšením užitečného
zatížení. Zcela nová verze Maxi je ve všech těchto ukazatelích v čele
své kategorie. Vedle změn podvozku a rozvoru Fiat upravil i celou řadu
dalších komponent v zájmu vyšší aktivní i pasivní bezpečnosti a
pohodlí řidiče. Výrazně také obměnil inte- riér vozu. V neposlední
řadě porotu přesvědčil i nový motor 1.9 JTD, kterým je spolu se
stávajícím vznětovým motorem 1.3 JTD vozidlo vyráběné v tureckém
výrobním závodu Tofas vybavováno. Fiatu se podařilo zvýšil standard
technolo- gie vznětových motorů, což hodlá dále potvrdit na příští rok
připravovaným zavedením nových vzně- tových motorů s turbodmychadlem
s proměnlivou geometrií i do do-dávkových vozidel, konstatovala porota.
u u u u u u
Podle ohlasů na veletrh hodnotí pořadatelé, vystavovatelé
i návštěvníci letošní European Road Transport Show jako velmi zdařilou.
Nepotvrdil se sice předpoklad nárůstu počtu návštěvníků, ale počet
vystavovatelů a jejich spokojenost s obchodními výsledky veletrhu se
skutečně zvýšily. Podle ankety pořadatele prodejci nákladních vozidel na
veletrhu uzavřeli smlouvy na prodej o deset procent vyššího počtu vozidel
než při posledním ročníku v roce 2003. Nižší návštěvnost
přičítají především poklesu poptávky po lehkých užitkových vozidlech
po zrušení jejich daňového zvýhodnění pro nizozemské fyzické osoby.
Naopak kladně pořadatelé i vystavovatelé hodnotí strukturu
návštěvníků. Zhruba 17 procent z více než 120 tisíc osob, které
výstavu během devíti dní jejího trvání navštívily, přijelo ze
zahraničí. Přilákala tak zatím nejvíc zahraničních návštěvníků
v celé své historii. Příští ročník The European Road Transport Show se
v Amsterdamu uskuteční na podzim roku 2007.
(spa)