Autotec 2004

Letošní autotec se nesl ve znamení rozšíření Evropské unie

Letošní jubilejní, již 10. veletrh užitkových vozidel Autotec, který se na brněnském výstavišti uskutečnil ve dnech 5. až 9. června, se nesl především ve znamení vstupu České republiky do Evropské unie. Podle pořadatelů potvrdil svou pozici jediné specializované výstavy užitkových vozidel v zemích střední a východní Evropy a jednoho z pěti světových oborových veletrhů zařazených do kalendáře Mezinárodní asociace výrobců automobilů OICA.

Veletrhu Autotec 2004, u jehož slavnostního zahájení byli přítomni i zástupci vlády v čele s premiérem Vladimírem Špidlou, se zúčastnilo 562 vystavovatelů z 22 zemí. Podle předběžné statistiky jej navštívilo 65 tisíc osob. Návštěvníci mimo jiné mohli zhlédnout více než padesát premiér a novinek, což je podle manažera veletrhu Jiřího Čikla více než na přehlídce osobních vozidel Autosalon, s níž se Autotec na brněnském výstavišti ob rok střídá.

Podle průzkumu Veletrhů Brno dosažení cílů své veletržní účasti předběžně potvrdilo 80,1 procenta vystavovatelů. Jejich celková spokojenost dosáhla na stobodové škále průměrné hodnoty 70,6. O své účasti na příštím ročníku veletrhu je již nyní přesvědčeno 73,6 procenta fi­rem.

Letošní rok je jubilejní i pro český automobilový průmysl

Letošní, 10. ročník Autotecu byl významný nejen pro jeho organizátora, ale i pro celý český automobilový průmysl – patnáct let od svého založení (27. června 1989) na něm oslavilo Sdružení automobilového průmyslu a desáté výročí vzniku si připomněl Svaz dovozců automobilů (byl ustaven 1. dubna 1994).

Přestože po zastavení výroby nákladních vozidel značky LIAZ a v důsledku nevyjasněné situace v Daewoo Avia segment těžších nákladních vozidel reprezentují především zahraniční značky vozidel, hraje automobilový průmysl v české ekonomice nadále významnou roli – jen členské firmy Sdružení automobilového průmyslu se na celkové průmyslové výrobě ČR podílejí více než 16 procenty, na exportu pak téměř 19 procenty. Dalším impulzem pro posílení českého autoprůmyslu v blízké budoucnosti bude výroba automobilky TPCA Kolín, dodávky pro ni i do nově budovaných výrobních závodů na Slovensku (PSA v Trnavě a Kia/Hyundai v Žilině).

Členy Sdružení automobilového průmyslu je v současnosti 146 firem, které představují zhruba 85 procent českého automobilového průmyslu. Jejich souhrnné tržby loni přesáhly 330 miliard Kč, z toho více než 55 procent připadlo na výrobu autopříslušenství a zbývajících 45 procent na finální výrobce.

Další oslavenec – Svaz dovozců automobilů – byl založen v roce 1994 a navázal na činnost stejnojmenného sdružení, které vzniklo v lednu 1992 při Sdružení automobilového průmyslu (SDA) jako samostatná divize dovozců automobilů s působností pro celou bývalou ČSFR. SDA v současnosti sdružuje 38 členů, kteří zastupují 59 světových značek osobních, lehkých užitkových a nákladních vozidel, autobusů a motocyklů.

Podnik roku 2003

Sdružení automobilového průmyslu na veletrhu Autotec vyhlásilo výsledky šestého ročníku soutěže svých členských firem Podnik roku. Kritéria byla stejná jako v předchozích ročnících – objem exportu v daném roce v milionech Kč, přidaná hodnota na pracovníka v milionech Kč a nárůst tržeb z vlastní výroby v poměru 2003/2002. Všechna tato kritéria měla stejnou váhu a celkové pořadí bylo určeno na základě součtu umístění podle jednotlivých kritérií. Vítězem letošního ročníku se stala firma Lucas Varity, s. r. o., na dalších místech se umístily Barum Continental, spol. s r. o., Behr Czech, s. r. o., Robert Bosch odbytová s. r. o., a Dura Automotive, s. r. o.

Autotec Prix 2004

Výsledky tradiční soutěže o nejlepší exponáty byly vyhlášeny v předvečer oficiálního zahájení veletrhu na slavnostním večeru BVV. V kategorii Části, díly a komponenty vozidel si cenu odnesl vodní retardér Woith Aquatarder WR 140 vystavovatele Audol, spol. s r. o., Praha. V kategorii Výroba, provoz a opravy vozidel zvítězil zástupce firmy Rinkl Werkstatt – Technik CZ, s. r. o., Domažlice za zařízení pro měření geometrie kol John Bean V3D Arago SC. Cena v kategorii Pohonné hmoty, čerpací stanice a oleje a maziva letos nebyla udělena. Cenu předsedy poroty obdržel exponát Systém Defender Locator vystavovatele Marbo CZ, a. s., za originální komplexní řešení ochrany vozidla proti zneužití.

Cenu časopisu AutoEXPERT získal diagnostický komplet FSA 740/720 s modulem KTS 520 vystavovatele Robert Bosch odbytová s. r. o., cenu Motožurnálu Českého rozhlasu 1 rychlé zásahové vozidlo Nissan Pick Up King Cab vystavovatele TOM – CAR servis Maršovice.

Vozidla roku

Na slavnostním večeru veletrhu Autotec byla předána i ocenění udělená na základě čtenářské ankety vydavatelství Springermedia. Cenu Truck of the Year v České republice i na Slovensku získalo Volvo FH 16. Ocenění Van of the Year v obou zemích obdrželo vozidlo Mercedes–Benz Vito a titul Coach of the Year autobus Scania Irizar. Titul Trailer of the Year již tradičně získal návěs Kögel.

V anketě časopisu 4×4 Automagazín a společnosti Veletrhy Brno se nejoblíbenějším vozem 4×4 pro rok 2004 stal Volkswagen Touareg – kromě toho, že obdržel nejvíce hlasů a stal se absolutním vítězem, vyhrál i kategorii off-road.

Autodoprava 2004

Vstup České republiky do Evropské unie byl tématem řady odborných konferencí, které se v rámci veletrhu Autotec uskutečnily. Nejinak tomu bylo i v případě diskusního semináře Sdružení ČESMAD Bohemia Autodoprava 2004 aneb Jak se bude žít autodopravcům v EU.

V souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie nastala důležitá změna v přístupu dopravních firem na trh – pro provozování dopravy s vozidly nad šest tun celkové hmotnosti nebo s užitečnou hmotností nad 3,5 tuny musí mít firma eurolicenci (blíže viz DN 12/04).

Podle Ladislava Němce z odboru silniční dopravy ministerstva dopravy má v současné době v České republice eurolicenci (respektive její opis) zhruba 32 tisíc vozidel, která jsou ve vlastnictví přibližně šesti tisíc dopravců. Patrný je podle něj mimo jiné zvýšený zájem dopravců o východní země – například Rusko, Rumunsko či Bulharsko nyní představují nedostatkové relace. Pozornost účastníci semináře věnovali také silničnímu odbornému dozoru, pracovním dobám osádek vozidel, digitálním tachografům či osvědčením pro zahraniční řidiče.

Obtížné hledání informací v evropských směrnicích

Na semináři zazněla rovněž kritika systému přenosu informací o změnách v evropské legislativě k firmám, které se jí mají řídit. Jan Medveď ze Sdružení ČESMAD Bohemia dopravce mimo jiné upozornil na skutečnost, že stále mohou existovat pravidla, která českým dopravcům doposud nejsou známa – nalézt v evropských směrnicích odpovědi na triviální otázky je podle něj často obtížné a trvá to dlouhou dobu. „Moje zkušenost je, že minimálně 85 procent informací, které mají být na internetových stránkách Eur-Lex (http://europa.eu.int/eurlex), tam k 1. květnu nebylo,“ dodal.

Živá diskuse se rozproudila také kolem toho, že silniční doprava je stále vnímána jako negativní a škodlivá v porovnání s dopravou železniční. Dopravci upozornili na skutečnost, že rozvoj silniční dopravy je dán požadavky společnosti a kamiony dnes slouží vlastně jako pojízdné sklady. Vladimír Kydlíček ze Sdružení ČESMAD Bohemia v této souvislosti připomněl studii německého svazu BGL mapující posledních pět let – vyplývá z ní, že v období, kdy byla silniční doprava výrazně zatížena ekologickými daněmi, se přepravní výkony železnice prakticky nezvýšily.

Milan Frydryšek

spinner